Viitorul către robotică, arătat copiilor prin jocuri. Profesoară: „Mă bucură că au mereu întrebări“
0Andreea Popovici a transformat informatica într-o călătorie fascinantă, în care elevii săi jonglează cu variabile și coduri de programare pentru a crea jocuri video. Prin robotică îi învață să construiască tot felul de lucruri interesante, precum mașini în miniatură și minisere cu panouri solare.
Andreea Popovici (29 de ani), profesoară de informatică la Şcoala gimnazială nr. 30 „Gheorghe Țițeica“ din Constanța, iese din tipare prin metodele sale de predare. A debutat ca profesor la Palatul Copiilor din Constanța și are o experiență la catedră de şapte ani.
De mică a cochetat cu ideea de a fi profesoară – avea chiar și un catalog, unde trecea notele elevilor săi imaginari, dar nu s-a gândit că va deveni dascăl. În vacanțe mergea la bunici la țară și acolo făcea pregătire la matematică cu copiii. A observat că îi place să predea și așa a pornit pe acest drum.
A urmat Facultatea de Matematică-Informatică a Universității „Ovidius“ din Constanța și a început cariera ca suplinitor la Palatul Copiilor. Atunci a descoperit că era extrem de pasionată de ceea ce făcea. Când ajungea acasă după ore, căuta materiale prin care să facă orele de informatică mai interesante pentru copii. „Era un job, dar pentru mine nu însemna muncă. Îl vedeam ca pe o pasiune și așa a început totul“, a povestit tânăra profesoară pentru „Weekend Adevărul“.
Timp de trei luni a predat online și noțiuni de inteligență artificială în limbajul de programare Scratch prin intermediul asociației „Cartea Daliei“ pentru copiii de gimnaziu din toată țara. Elevii învățau prin jocuri noțiuni de recunoaștere a sunetelor, imaginilor și textelor cu ajutorul unui program de inteligență artificială.
Listă de așteptare la cercul de informatică
Tânăra coordonează în prezent cercul de informatică din școală, unde predă și robotică. Copiii ajung să iubească limbajele de programare pentru că Andreea folosește o întreagă gamă de jocuri prin care îmbină codurile de programare cu robotica și prin care elevii aplică toate noțiunile pe care le învață.
Profesoara predă voluntar din ianuarie 2023 și la cercul național de informatică „Programare cu răbdare“, al cărui scop este atragerea spre studiul informaticii a copiilor și tinerilor, prin abordarea unor teme interesante, într-un mod interdisciplinar și mai puțin formal.
Copiilor le place atât de mult ce li se predă și modul în care profesoara face acest lucru, încât își aduc și prietenii. Momentan are 70 de elevi, dar numărul celor care vor să se înscrie la clasa ei a crescut atât de mult încât a fost nevoită să pună în așteptare zeci de copii până când actualii elevi ai cercului vor absolvi cursurile.
„Acum este listă de așteptare. Intenționăm să facem o selecție a copiilor care sunt dornici și sunt motivați să vină la cursurile de informatică. Dorim să le oferim tuturor ocazia de a face programare, dar ne vom axa pe copiii care sunt serioși și vin constant la cursuri“, spune profesoara.
Secretul succesului cu elevii este conexiunea pe care o creează cu ei, chiar dacă predă o materie „rece“, unde cifrele și limbajele de programare sunt baza. Lecțiile ei sunt interactive și îmbină mereu informațiile teoretice cu practica, astfel încât elevii să își facă o imagine cât mai completă și să dobândească cel puțin cunoștințele de bază din cele două domenii.
De pildă, copiii care iau contact pentru prima dată cu programarea dezvoltă acum un joc denumit „Bad ball“ cu informații din limbajul de programare Python.
Elevii învață să lucreze cu vectori, variabile și instrucțiuni repetitive, secvențiale și de decizie, iar cu toate acestea creează apoi elemente grafice în jocurile pe care le dezvoltă.
Ulterior, Andreea le va preda C Sharp, un limbaj de programare mai complex, astfel încât copiii să înțeleagă diferențele dintre limbajele de programare și cum să lucreze cu fiecare dintre ele.
Miniseră cu panouri solare și senzori de umiditate
Absolvenții cercului de informatică „Programare cu răbdare“ le predau ulterior colegilor lor mai mici.
„Sunt pasionați și autodidacți. Se autodepășesc mereu și asta mă încântă. Am copii de liceu cu care am făcut modelare 3D, iar acum mă ajută să le predea colegilor lor ceea ce au învățat“, explică Andreea, al cărei scop declarat este să formeze o comunitate în care micii informaticieni să învețe unii de la ceilalți.
Elevii mai mari au realizat ulterior că înțeleg mult mai bine și aprofundează anumite noțiuni atunci când le predau colegilor mai mici.
„Mă bucură că mereu au întrebări, pentru că asta înseamnă că înțeleg ce li se predă și doresc să știe mai multe despre acel subiect“, remarcă profesoara de informatică.
Andreea Popovici va cumpăra în viitorul apropiat plăcuțe programabile Arduino pentru cercul de informatică, ce reprezintă practic platforme utilizate pentru construirea de proiecte electronice. Platformele Arduino sunt formate dintr-o placă de circuite programabile fizic (microcontroler) și un software care rulează pe computer.
Platforma Arduino este folosită de către elevii care sunt la început de drum în ale electronicii. Spre deosebire de majoritatea plăcilor de circuite programabile anterioare, Arduino nu are nevoie de piese separate de hardware (programator) pentru a încărca un nou cod pe placă, ci este suficient un simplu cablu USB.
„Pot construi o mașină mică sau o miniseră ce poate fi programată. La un concurs la care elevii mei au participat, au programat o placă Arduino să întoarcă panourile solare în funcție de lumina unei lanterne care imita soarele, iar un senzor de umiditate care detecta lipsa apei din sol pornea o mică pompă care uda o plantă“, explică Andreea doar unul dintre proiectele complexe pe care elevii săi le-au creat.
Drumul de la consumatori la creatori de jocuri
Andreea îi face pe cei mici să realizeze beneficiile acestui cerc: odată ce învață programare, își pot crea singuri jocurile la care visează și nu vor mai fi doar consumatori în industria de gaming.
„Atunci li se aprinde un beculeț și mă întreabă dacă chiar este posibil să creeze și ei jocuri. Li se pare de domeniul fantasticului. Le explic că pot face asta, dar e nevoie de multă muncă și de cunoștințe pe măsură. Asta îi motivează să învețe și mai mult“, descrie profesoara de informatică o altă metodă prin care își atrage elevii către programare și îi face în timp să iubească acest domeniu.
La cercul de informatică din școala unde predă, dar și la cercul „Programare cu răbdare“ a inclus și elevii cu cerințe speciale.
„Am un elev cu nevoi speciale și pot spune că informatica este singura materie la care el își găsește cumva echilibrul interior. Îl văd că este dornic să învețe și asta mă încântă“, spune cu emoție profesoara.
Dorința ei este ca elevii să devină pasionați de informatică, pe care o descoperă prin intermediul său, dar, în același timp, să se cunoască mai bine și pe ei înșiși.