Studiu UE: fetele - bune la lectură, băieţii - la cifre

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În România, fetele aleg să meargă la „real“ mai mult ca băieţii, spre deosebire de restul europenilor. În majoritatea ţărilor europene, profesorii au aşteptări stereotipe legate de rezultatele elevilor la diferite obiecte, în funcţie de sex: fetele, la lectură, băieţii - la matematică.

Cercetarea Eurydice, reţeaua Uniunii Europene de informare asupra educaţiei, a analizat performanţele şcolare ale elevilor din 27 de ţări europene înscrişi în instituţii de învăţământ de stat şi private.

În clasa a IV-a, băieţii europeni au note mai mari decât fetele, în timp ce în clasa a VIII-a, în ultimul an de gimnaziu, nu există diferenţe de gen. Fetele românce au însă calificative mai bune decât colegii lor, iar excepţia se mai repetă în Cipru, Bulgaria şi Lituania.

Băieţii, spre matematică

În majoritatea statelor europene, după vârsta de 14-15 ani, băieţii încep să primească note mai bune la matematică, ceea ce le influenţează alegerea studiilor universitare spre domeniile tehnice. Fetele au abilităţi de lectură mult mai bune decât băieţii, ele citind mai mult şi cu mai multă plăcere, încurajate de dascăli.

Expertul pe educaţie, Mihaela Jigău, care a cules datele din România pentru realizarea studiului, mărturiseşte că majoritatea profesorilor "asociază genul elevilor cu performanţe şcolare mai bune la anumite discipline: fetele - socio-umane, băieţii - cele exacte. Tendinţa de orientare către un anume profil de formare are la bază o serie de aptitudini specifice fetelor şi băieţilor, dar şi un anume model tradiţional de orientare şcolară şi profesională".

Profesorul de matematică Ion Cicu, care pregăteşte lotul olimpic, spune însă că "în ultimii ani, România a avut la olimpiadele internaţionale fete: Ana Caraiani sau Mădălina Persu sunt astfel de exemple. Participarea fetelor la olimpiada de matematică este semnificativă".

Absolvente de facultăţi tehnice

Cât priveşte studiile superioare, în inginerie, construcţii şi producţie, majoritatea absolvenţilor sunt bărbaţi, doar una din patru fiind femeie, mai notează studiul.

La nivel european, ştiinţele, matematica şi informatica sunt de asemenea dominate de băieţi, cu o cifră de aproximativ 60% de absolvenţi. Cercetarea europeană subliniază însă că în statele nou intrate în blocul comunitar, Bulgaria şi România, până acum, numărul absolventelor în aceste domenii este mai mare decât al băieţilor.

Băieţii părăsesc mai uşor şcoala

La nivel european, problema abandonului şcolar şi a repetării anului este mai frecventă în rândul băieţilor, în mare măsură fiindcă li se acceptă un nivel mai mare de indisciplină, în şcoli. România nu face excepţie: datele Institutului Naţional de Statistică arată că în 2008-2009, în sistemul de învăţământ erau integraţi 77,4% din băieţii de vârsta şcolară şi 82% din fete, se arată şi într-o analiză a studiului, realizată de Fundaţia „Dinu Patriciu".

Cifrele de repetare a unei clase sunt mici, dar diferenţa de gen este clară. În 2007-2008,3% din băieţi au repetat clasa, în cazul fetelor fiind vorba de 2%. La gimnaziu, cifrele au crescut la 5% pentru băieţi şi 3% pentru fete.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite