Studenţii cer 6% din PIB pentru Educaţie. "Decalajul între sistemul românsc de educaţie şi sistemele din UE creşte tot mai mult din cauza subfinanţării"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) solicită Guvernului României ca în proiectul de buget de stat pentru anul 2016 domeniul educaţiei să fie unul prioritar şi să primească 6% din Produsul Intern Brut (PIB). România este penultima ţară din UE în ceea ce priveşte fondurile alocare Educaţiei.

ANOSR mai atrage atenţia că între sistemul de învăţământ superior românesc şi cele europene există un decalaj care creşte permanent, din cauza subfinanţării acestui domeniu în ţară.

O analiză ANOSR arată că "în ultimii ani, în realizarea bugetului educaţiei nu s-a ţinut cont nici măcar de cei mai elementari factori economici, precum inflaţia, fapt care denotă o lipsă a unei viziuni de dezvoltare coerente asupra acestui domeniu. De asemenea, deşi România a depăşit criza economică, încă suntem foarte departe de nivelul bugetar pe care sistemul de învăţământ l-a atins în anul 2008, an premergător crizei economice. Considerăm absolut necesar setarea acestui an ca punct de reper şi încercarea recuperării diferenţelor apărute în ultimii ani, care se adaugă faptului că nici măcar la acel moment nu eram aliniaţi mediilor Uniunii Europene privind finanţarea educaţiei, dar eram mult mai aproape decât în prezent", a trag atenţia reprezentanţii studenţilor. 

Ei mai atrag atenţia că investiţia în educaţie este foarte importantă pentru îmbunătăţirea sănătăţii, scăderea ratei criminalităţii, speranţa de viaţă mai mare şi participarea activă în societate pentru absolvenţii de învăţământ superior. De asemenea, în plan economic, absolvenţii de facultate contribuie cu sume mai mari la bugetul de stat, fiind mult mai uşor integraţi în câmpul muncii şi având venituri mai mari decât absolvenţii fără studii superioare.

„Considerăm absolut necesară creşterea reală a finanţării educaţiei în acest moment. Se pare că în anul 2015 trendul a fost unul pozitiv, conform datelor pe care le avem, şi sperăm că acest trend să fie vizibil îmbunătăţit în anul 2016. În plus, este pentru prima dată când premierul României provine din domeniul educaţional, şi avem încredere că acest lucru se va reflecta pozitiv pentru învăţământ în propunerea de buget pe care o va formula guvernul pentru anul 2016. Respectarea Legii Educaţiei Naţionale şi alocarea a 6% din Produsul Intern Brut pentru educaţie este un obiectiv important dar, şi mai important este să ne asigurăm că orice creştere bugetară existentă se îndreaptă către capitolele care au cel mai mare nevoie de acest lucru, creşteri care să vină în sprijinul direct al studenţilor şi care să elimine inechităţile din sistem”, a declarat Vlad Cherecheş, preşedintele ANOSR.

Mai mult, luni, reprezentanţii studenţilor au prezentat la Guvern propunerile lor pentru Legea Bugetului de stat pe anul viitor:

- cel puţin 6% din Produsul Intern Brut pentru educaţie;
- o creştere a procentului din Produsul Intern Brut pentru învăţământ superior până în jurul valorilor de 0,82-1% (de la aproximativ 0,36-0,4% în prezent);
- creştere a finanţării de bază cu 119% faţă de anul 2014;
- creştere a fondului de investiţii din învăţământul superior cu 824% faţă de anul 2014;
- creştere a subvenţiei pentru transport cu cel puţin 34% faţă de anul 2014 şi acordarea de reduceri de 50% pentru studenţi pentru toate tipurile de trenuri şi pentru un număr nelimitat de călătorii (eliminarea restricţiilor „carnetului de cupoane”);
- creştere a subvenţiei cămine-cantine cu 252% faţă de anul 2014;
- creşterea fondului de burse cu 37% faţă de anul 2014 şi impunerea unui procent minim de 30% din totalul fondului de burse ce să fie alocat către bursele sociale;
- creşterea bugetului Programului Naţional „Tabere Studenţeşti” cu cel puţin 63% faţă de anul 2015;
- alocarea specifică de fonduri din bugetul de stat pentru anul 2016 pentru planurile de acţiune aferente Strategiei Naţionale pentru Tineret 2015;
- finanţarea universităţilor în anul 2016 în funcţie de indicatorii de performanţă stabiliţi de CNFIS;
- punerea în funcţiune de urgenţă a Registrului Matricol Unic şi a platformei de indexare a tezelor de doctorat.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite