Ordinul dur dat de o profesoară pentru a-i convinge pe elevi să renunțe la telefoanele mobile: „Puterea exemplului e sfântă”

0
0
Publicat:

Pentru a-i convinge pe elevi să nu mai folosească telefoanele mobile și să fie atenți la ore, directoarea unui liceu din Buzău a venit cu două propuneri inedite: în primul rând, profesorii să renunțe ei înșiși la smartphone, iar în al doilea rând copiilor să li se ofere o nouă materie opțională: „social media pe înțelesul tuturor”. 

elevi telefoane mobile scoala
Elevii nu au voie să folosească telefoanele la ore decât în scop educational. Sursa foto: arhivă

Anca Florea, director adjunct la Colegiul Național „B.P. Hașdeu” din Buzău, consideră că regula interziceri telefoanelor mobile la ore ar trebui să fie respectată atât de către elevi, cât și profesori. „Nu se cuvine nici eu, ca profesor, să folosesc dispozitivul respectiv pentru a-mi rezolva în timpul orelor anumite probleme. Este vorba despre respectul față de elev și despre puterea exemplului. Căci a interzice ceva fără a veni cu explicații, fără drept de apel, fără a da tu în primul rând un exemplu, nu este o soluție. Nu va funcționa”, a declarat dascălul pentru Adevărul. „Eu, deși nu m-am confruntat cu această problemă, ca elevii să folosească telefonul la ore, odată ce intru în clasă, pun aparatul pe silent. Îi asigur că telefonul meu este pe modul silențios în fiecare oră, din respect pentru ei și îi rog să facă același lucru. Respectul se câștigă, nu se impune. Și se câștigă prin fapte, prin acțiuni, nu prin cuvinte”, a continuat profesoara. 

Dar, oare, câți profesori se vor și conforma? Greu de spus căci mentalitățile se schimbă greu, iar uneori niciodată. „Aici este o problemă de mentalitate, este o problemă de resursă umană. Ce trebuie să înțelegem cu toții este exact această putere a exemplului. Înainte de a le cere să respecte o regulă, noi înșine suntem datori s-o respectăm în fața lor. Cea mai dură radiografie vine din partea elevului. Copiii sesizează toate calitățile, dar și lacunele pe care le avem fiecare dintre noi”, explică dascălul. 

Profesorii cer materii opționale care să-i ajute pe elevi să folosească internetul în siguranță

Trăim într-o lume digitalizată, în era tehnologiei care se dezvoltă cu viteza luminii, trăim într-o lume a inteligenței artificiale și a dispozitivelor din ce în ce mai smart. Este imposibil să le închidem copiilor ușa către această lume care vine la pachet și cu beneficii, nu numai  cu riscuri. „Putem face însă altceva: să-i învățăm să folosească telefoanele, internetul, rețelele de socializare în beneficiul lor. Să știe care sunt capcanele, cum le pot evita, care sunt pericolele, cine pândește dincolo de ecrane”. Profesoara se referă la introducerea unei materii opționale care să-i învețe pe copii cum să folosească în siguranță nu numai telefoane mobile, ci toate device-urile conectate la internet. „Faptul că avem elevi cu telefoanele în mână la oră, asta nu înseamnă că ei ştiu să selecteze conţinuturi digitale, că sunt gata să facă faţă unui act de bullying online, că ştiu să îşi administreze spaţiul privat în online”. 

Cine ar putea preda o astfel de materie? Chiar profesorii din școală, ne-a spus directoarea Anca Florea. „Profesorii ar putea fi chiar profesorii noștri de informatică sau consilierii școlari. Alternativele educaționale trebuie să vină din școală. Resursa umană este chiar aici. Prin urmare, de ce să nu avem cursuri în care folosirea telefoanelor în acest sens este chiar indicată? De exemplu, new media, privacy şi social-media, pe înţelesul tuturor?”, întreabă directoarea adjunctă a Colegiului „B.P. Hasdeu” din Buzău. 

Spre deosebire de anii trecuți, când elevii puteau să-ți țină telefoanele asupra lor, acum regulamentul cere organizarea unor spații de depozitare special amenajate în acest sens. „În fiecare clasă vom avea astfel de spații de depozitare: un dulăpior atașat catedrei, sau un alt dulap prevăzut cu cheie”. Dar întotdeauna vor fi elevi, spune dascălul, care se vor sustrage regulii generale, vor preda un telefon păstrând în buzunar un altul. Prin urmare, consideră directoarea, problema, în multe cazuri, nu se va rezolva așa. Pe de altă parte, vor exista situații de complicitate profesor - elev. „Dintr-o toleranță a profesorului s-ar putea ajunge la un soi de compromis. Este o capcană în care pot aluneca mulți. Dascălii ar trebui să respecte regulamentul până la capăt. O dată am înțeles, a doua oară ai avut o problemă, a treia oară deja intrăm pe sancțiuni”. 

Ce spune regulamentul 

În noul Statut al Elevului, la articolul 15 este prevăzut că aceștia mnu au voie să folosească telefonele mobile sau orice alt dispozitiv electronic în timpul orelor, „inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic, în timpul pauzelor sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ”. Telefoanele mobile ale elevilor „trebuie ținute, pe parcursul orelor, într-un spațiu sigur, care să fie amenajat în sala de clasă și la care să aibă acces dirigintele sau directorul școlii” Nerespectarea acestor prevederi poate duce la conficarea device-urilor de către profesor și restituirea acestora părinâilor, la finalul orelor de curs. Prevederile nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizați să le folosească”, se arată în Statut. 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite