De ce timpul petrecut de părinți în fața ecranului are un impact asupra sănătății mintale a copilului. Poate dezvolta autism și deficit de atenție
0Cercetătorii au descoperit că micuții tind să imite dependența părinților lor de dispozitive. Concret, cu cât mama și tata petrec mai mult timp în fața ecranelor, cu atât copilul este mai dependent de ecrane.
Mamele și tații dependenți de ecran ruinează abilitățile de dezvoltare a limbajului copiilor lor prin tastarea, trimiterea de mesaje, tweeting și TikTokking, avertizează noile date.
„Tehnoreferința parentală - întreruperea regulată a interacțiunilor față în față dintre părinți și copii din cauza utilizării unui dispozitiv cu ecran - are un impact asupra sănătății mintale a copilului, a relațiilor familiale și a dezvoltării cognitive a copiilor”, au remarcat autorii studiului de la Institutul de Psihologie din Estonia într-un raport din 11 septembrie, potrivit New York Post.
Echipa de investigație, condusă de dr. Tiia Tulviste de la Universitatea din Tartu, a intervievat peste 400 de familii cu copii sub cinci ani „pentru a determina efectele nocive ale utilizării neîncetate de către părinți a telefoanelor, computerelor, tabletelor și televizoarelor”.
Constatările fac ecou cu cele ale analiștilor de la Universitatea Drexel, care au descoperit recent că bebelușii și copiii mici care au privilegii în ceea ce privește timpul petrecut în fața ecranului sunt mai predispuși să manifeste comportamente senzoriale atipice asociate cu tulburări de neurodezvoltare precum: autismul și tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD).
Și, la începutul lunii, Agenția de Sănătate Publică din Suedia a propus ca micuților sub doi ani să le fie interzisă utilizarea dispozitivelor electronice. Autoritatea de sănătate a argumentat că accesul la aceste tehnologii determină un somn insuficient și probleme de sănătate mintală la copii
Cercetarea lui Tulviste întărește această recomandare și sugerează ca adulții să devină și ei mai atenți la utilizarea aparatelor.
Specialistul a chestionat 421 de părinți, cerându-le să estimeze cât timp petrece de obicei fiecare membru al familiei folosind diferite dispozitive cu ecran în diferite scopuri într-o zi obișnuită de weekend. Tulviste a întrebat, de asemenea, cât de mult din acest timp ar fi petrecut folosind un ecran ca o familie - cum ar fi vizionarea unui film împreună.
Toți participanții la studiu au completat apoi un chestionar de evaluare a abilităților lingvistice ale puilor lor. Pe baza răspunsurilor, cercetătorii au clasificat părinții și copiii lor în grupuri de utilizare a ecranului „ridicată”, „scăzută” sau „moderată”.
După colectarea datelor, oamenii de știință au examinat dezvoltarea lingvistică a acestor copii și au constatat că copiii care au beneficiat de mai puțin timp petrecut în fața ecranului au obținut scoruri mai mari atât pentru gramatică, cât și pentru vocabular.
Conform rezultatelor, nicio formă de utilizare a ecranului, inclusiv timpul de vizionare în familie, nu a avut un efect pozitiv asupra competențelor lingvistice ale copiilor.
Iar jocurile video au fost asociate negativ cu competențele lingvistice ale copilului.
„În timp ce citirea cărților electronice și jucarea unor jocuri educative pot oferi oportunități de învățare a limbii. Cercetările arată că, în timpul primilor ani de viață, cel mai influent factor este interacțiunea verbală zilnică diadică față în față părinte-copil”, a declarat Tulviste într-un comunicat.