ANALIZĂ Profesorii susţin admiterea la liceu doar cu examen

0
Publicat:
Ultima actualizare:
81% din cei aproape 800 de profesori de la ciclul gimnazial şi liceal chestionaţi susţin că cea mai bună metodă de admitere la liceu este examenul de admitere    FOTO: Arhiva Adevărul
81% din cei aproape 800 de profesori de la ciclul gimnazial şi liceal chestionaţi susţin că cea mai bună metodă de admitere la liceu este examenul de admitere    FOTO: Arhiva Adevărul

Cei mai mulţi profesori susţin introducerea examenelor de admitere la liceu. Specialiştii însă arată că repartizarea computerizată ar trebui menţinută, dar să se ia în calcul doar nota de la Evaluarea Naţională.

Profesorii consideră că 82% din liceeni ajung nepregătiţi la facultate şi, în consecinţă, susţin introducerea examenelor de admitere atât în liceu, cât şi în sistemul universitar, potrivit unui studiu realizat de Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA).

81% din cei aproape 800 de profesori chestionaţi de SNSPA, majoritatea de la ciclul gimnazial şi cel liceal, susţin că cea mai bună metodă de intrare la liceu este examenul de admitere.

Totuşi, nu toţi contestă metoda aflată în vigoare momentan, amintindu-şi de cum stăteau lucrurile în anii ’90, când se dădea examen de admitere la licee, organizat la nivelul fiecărei instituţii în parte.

"Selecţia nu respecta criteriile de meritocraţie, fiindcă se dădea mită. Şi acum se fac aranjamente, dar este mai dificil. Admiterea prin repartiţie computerizată este mult mai corectă. Dacă se revine la vechiul sistem va fi un dezastru pentru că vor fi clase întregi de elevi intraţi pe şpagă. Exact în anul în anul în care s-a introdus repartiţia computerizată, nivelul de pregătire al elevilor admişi a crescut fantastic, adică notele cu care intrau chiar reflectau ceea ce ştiau", spune profesorul de istorie Cornelius Riegler de la Colegiul Naţional bilingv "George Coşbuc".

Pe de altă parte, experta în educaţie Tincuţa Apăteanu, fondator al Asociaţiei Edusfera, spune că liceele ar trebui să decidă în legătură cu modalităţile de admitere.

"Ar trebui în acelaşi timp să îşi asigure diversitatea admişilor din toate punctele de vedere, inclusiv în funcţie de abilităţile cognitive. Cred cu tărie că fiecare liceu în parte ar trebui să admită atât candidaţi de nota 10, cât şi candidaţi de nota 5, iar mândria lor cea mai mare ar trebui sa fie faptul că la sfârşitul învăţământului liceal, elevii de 5 au crescut la nota 7“, spune expertul.

"Capacitatea ar trebui să fie singurul criteriu de repartizare"

La rândul ei, psihologul şcolar Diana Ioaneş subliniază că metoda actuală este bine pusă la punct, însă nu ar mai trebui luată în considerare media anilor gimnaziali la repartiţia computerizată, fiindcă această nu reflectă pregătirea reală a copiilor.

„Nu repartizarea computerizată este problema, ci condiţiile în care se dau tezele unice şi modul în care se dau notele, care sunt umflate în multe cazuri. Problema este în ciclul gimnazial, nu este corect ca elevii să depindă de media anilor de studii, pentru că sunt profesori care nu au pic de demnitate şi nu dau note bune elevilor care nu sunt meditaţi de ei. Corect ar fi ca la repartizarea computerizată să se ia în considerare numai nota de la Evaluarea Naţională, cu condiţia ca aceasta să fie un examen corect, dat cu camere de supraveghere“, susţine psihologul.

Ministerul păstrează admiterea computerizată

Reprezentanţii Ministerul Educaţiei au refuzat să comenteze studiul SNSPA arătând doar că „poziţia oficială a Ministerului rămâne aceea de menţinere a admiterii la liceu prin examenul de Evaluare Naţională urmat de repartizarea computerizată“, a declarat pentru „Adevărul“, consilierul ministrului Educaţiei, Mihaela Suciu.

De altfel, poziţia este susţinută şi de secretarul de stat Stelian Fedorca, care a menţionat că nu comentează mai departe de ceea ce se ştie deja din documentele oficiale.

Legea Educaţiei Naţionale arată că metoda de admitere la licee se face conform metodologiei elaborată de Minister şi publicată la începutul anului şcolar.

Elevii care sunt acum în clasa a VIII-a vor intra anul acesta în clasa a IX-a, la liceu, pe modelul de anul trecut, adică pe baza mediei obţinute la Evaluarea Naţională, a mediei anilor de studiu şi a repartizării computerizate, care a fost introdusă în anul şcolar 2000-2001.

Admiterea la facultate, pe bază de examen

Conform studiului SNSPA, la care au participat şi 1.000 de cadre didactice din învăţământul universitar, profesorii consideră că admiterea la facultate pe bază de dosar este o modalitate prea uşoară. Şi ei îşi exprimă îngrijorarea în ceea ce priveşte evoluţia generaţiilor care ies din licee.

Anul trecut, în metodologia privind admiterea în ciclul de studii universitare, care nu a fost încă elaborată şi pentru anul 2013, se stipula că "examenele de admitere se organizează pe baza metodologiilor proprii stabilite de către fiecare instituţie de învăţământ superior în baza autonomiei universitare".

„În România sunt prea mulţi studenţi“

Peste 1.000 de profesori universitari şi circa 800 de profesori de liceu au completat chestionarul online al studiului SNSPA, realizat în cadrul unui proiect european, în perioada 11-21 ianuarie 2013.

  • 41% din profesorii universitari văd o evoluţie negativă în ceea ce priveşte performanţele sistemului public de învăţământ, în timp ce doar 14% au văzut îmbunătăţiri
  • 22% din cadrele didactice universitare chestionate sunt de părere că „studiile de master sunt inutile“, iar 27% cred că „majoritatea absolvenţilor de liceu ar trebui să urmeze o facultate“
  • aproape 40% din respondenţi au spus că plagiatul în rândul profesorilor ar fi larg răspândit în universităţile româneşti
  • 46% susţin că „în România sunt prea mulţi studenţi“
  • 38% din cadrele didactice universitare din universităţi sunt de părere că „degeaba termini o facultate dacă nu ai relaţii“
  • 81% din cei aproape 800 de profesori de la ciclul gimnazial şi liceal chestionaţi susţin că cea mai bună metodă de admitere la liceu este examenul de admitere
  • 82% din profesorii de liceu au apreciat că evoluţia nivelului de pregătire a elevilor este „negativă“
  • 76% din dascăli au declarat că nu oferă meditaţii şi doar 22% au admis lucrul acesta.
Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite