ANALIZĂ Definitivatul profilor explică Bac-ul elevilor. Peste jumătate dintre dascăli au picat examenul

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mai mult de jumătate din cei care vor să profeseze ca dascăli au picat examenul de Definitivat, iar calitatea actului de predare se vede în special la rezultatele de la examenul de maturitate, unde anual jumătate dintre elevi pică.

Mai bine de jumătate din candidaţii care au participat anul acesta la examenul de definitivare în învăţământ, proba care practic le certifică profesia şi dreptul de a preda în sistemul de educaţie, au picat. Au fost inclusiv cazuri de candidaţi care vor să profezeze ca profesori de Limba Română şi care au luat nota 2 la Definitivat. În cifre, 46% (3.100 de oameni din 6.800) au promovat, adică au luat peste nota 8 la examenul scris, considerată a fi nota de trecere. Dintre aceştia, doar 20 au luat nota 10. De altfel, experţii susţin că rezultatele Definitivatului oglindesc practic rezultatele Bacalaureatului.

Expertul în Educaţie Tincuţa Apăteanu spune că nivelul profesorilor reflectă şi nivelul elevilor. „Avem cadre didactice slabe şi de aceea avem şi elevi foarte slabi. Am întâlnit şcoli în mediul rural în care profesorii de matematică nu ştiau bine tabla înmulţirii. În plus, nu ştiau deloc să explice elevilor şi nu le păsa că sala de clasă era plină de copii confuzi care nu mai înţelegeau nimic. Întotdeauna am susţinut că cea mai importantă problemă de sistem porneşte de la cadrele didactice. Sistemul de selecţie, pregătirea iniţială, formarea profesională continuă, totul trebuie regândit. Însă, cercul vicios porneşte de la salarizare de fapt, dacă nu ai salarii bune, nu atragi tineri valoroşi şi nu poţi reforma sistemul de selecţie şi formare iniţială“, a explicat Apăteanu.

Lipsesc programe de licenţă pentru profesia didactică

La rândul lui, expertul în Educaţie Marian Staş spune că problema cu dascălii porneşte de la formarea lor, lipsa de pregătire profesională adevărată pentru vocaţia de dascăl. „Chestiunea de fond este cea privind formarea profesorilor, care acum e într-o paradigmă depăşită, soluţia modernă şi eficientă este crearea şi introducerea urgentă în universităţi a programelor de licenţă pentru profesia didactică. În acest moment, universităţile din România nu produc profesori, ci matematicieni, filologi,  istorici, fizicieni care au credite de pedagogie. Este aberant! Nicio ţară din lume normală nu procedează astfel. Soluţia instituţională este crearea urgentă a formării iniţiale pe filiera didactică, prin programe de licenţă pentru profesia didactică“, este de părere Staş.

El mai spune că mulţi profesori sunt de bună credinţă şi dornici să se perfecţioneze, însă statistic sunt în urma timpurilor. „Copiii de acum au cu totul altfel de nevoi educaţionale, iar sistemul nu e pregătit să le facă faţă“, a mai spus el.

Salariu de debutant: 1.100 de lei

Şi reprezentanţii profesorilor deplâng situaţia, spunând că salarizarea din sistem este motivul pentru care tinerii calificaţi nu aleg această profesie. „Când salariul unui profesor debutant este de 1.100 – 1.200 de lei, lucrez cu ce mi se dă, adică absolvenţi de facultate de nota 5. Sistemul de Educaţie este total neatractiv. Pe de o parte, ar trebui să fim mulţumiţi că selecţia este riguroasă (nota de trecere e 8, nu 6, ca acum câţiva ani), dar nemulţumiţi fiindcă baza de selecţie scade calitativ“, a spus Marius Nistor, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret“.

Profesorii, nemulţumiţi de notele obţinute

La Colegiul „I.L. Caragiale” din Capitală, rezultatele examenului de definitivat s-au afişat abia după o oră de la publicarea pe edu.ro. Dacă majoritatea profesorilor au înfruntat realitatea în faţa calculatorului, câţiva au decis să facă drumul până la avizier să-şi privească notele în lumina zilei. Şi mai puţini au fost cei care au plecat încântaţi de ce-au văzut.

„Am luat 6 şi ceva, îmi calculasem că iau 8.50. Oricum, nu e rău, având în vedere că nu am experienţă de predare”, se consolează o tânără. „Am dat la educaţie fizică, dar n-am luat. Recunosc acum că nici nu prea m-am pregătit”, a spus resemnat un tânăr pe bicicletă, echipat totuşi ca pentru „Tour de France”. Însă printre ei îşi face loc şi o doamnă trecută de prima tinereţe, care jubila de mulţumire. „Am luat 9,75. A fost mult mai uşor decât anul trecut. Al treilea subiect era intuitiv, dacă stăpâneai materia nu puteai rata”, a explicat profesoara de 52 de ani, care predă de doi ani Muzică la Şcoala Gimnazială Nr. 117 din Capitală.

„Am cântat în corul Madrigal în tinereţe, sunt foarte pasionată de muzică. Am lucrat şi în cadrul Radiodifuziunii şi acum descopăr plăcerea de a preda. Copiii sunt extraordinari, dacă ştii să oferi ca dascăl, primeşti înzecit în schimb”, a adăugat emoţionată profesoara Dorina Rădulescu.

Emoţii la titularizare pentru 27.000 de profesori

Circa 27.000 de profesori susţin în această dimineaţă examenul de titularizare, care constă într-o probă scrisă la materia de specialitate. Proba scrisă este susţinută doar de către acei candidaţi care au obţinut cel puţin nota 5 la inspecţiile speciale la clasă sau la probele practice desfăşurate în perioada 27 mai-26 iunie.
Candidaţii s-au înscris în acest an în număr foarte mare, în ciuda numărului limitat de locuri disponibile în sistem. Astfel, pentru cele 994 de posturi de educatoare s-au înscris 4.702 de candidaţi şi pentru cele 896 de posturi de învăţători – 4.110 persoane.

De asemenea, pentru catedra de limba şi literatura română s-au înscris 2.855 de candidaţi, iar pentru catedra de limba şi literatura engleză, 1.932 de candidaţi.
 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite