ANALIZĂ De ce sunt greu de găsit inspectorii şcolari competenţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ministrul Educaţiei a anunţat că în toamnă va mai fi oa treia rundă de concursuri pentru ocuparea funcţiilor de conducere din inspectoratele şcolare   FOTO: Arhiva Adevărul
Ministrul Educaţiei a anunţat că în toamnă va mai fi oa treia rundă de concursuri pentru ocuparea funcţiilor de conducere din inspectoratele şcolare   FOTO: Arhiva Adevărul

Posturile de inspectori şcolari generali nu s-au ocupat nici după două runde de concurs, jumătate dintre candidaţi retrăgându-se pe ultima sută de metri, iar alţii picând cu brio examenul. Experţii din sistem îi încurajează pe mai-marii de la Educaţie să renunţe la aceste instituţii total nefolositoare din punctul lor de vedere.

Mai bine de jumătate de an le-a trebuit mai-marilor de la Educaţie ca să pună şefi la cele 42 de Inspectorate şcolare şi tot nu au reuşit să ocupe toate posturile. Ieri a avut loc ultimul concurs pentru ocuparea celui mai înalt post din cadrul inspectoratelor şcolare, înainte de începerea noului an şcolar. În total, s-au ocupat 11 din cele 21 de posturi de inspectori şcolari generali rămase vacante în urma primei runde de concurs din primăvară, şi în continuare 10 inspectorate nu au încă şefi.

Ministrul Educaţiei Sorin Cîmpeanu, a explicat că din toamnă va organiza şi o a treia rundă de concursuri pentru ocuparea acestor funcţii. Însă, în acest moment, experţii în Educaţie se întreabă cât de necesară este această instituţie în condiţiile în care se pune problema ca odată cu schimbarea Legii Educaţiei să se renunţe la Inspectoratele Şcolare.

DOI ŞI CEVA PE LOC

Potrivit secretarului de stat pe preuniversitar Vasile Şalaru de această dată s-au prezentat la concurs 47 de candidaţi pe cele 21 de posturi. Dintre aceştia opt au fost respinşi şi 23 s-au retras pe parcursul concursului. Nota minimă de trecere a concursului a fost de 105 puncte din 150.

În rest, în ceea ce-i priveşte pe câştigători, Şalaru estimează că acum candidaţii au fost chiar mai bine pregătiţi decât în primăvară. „Cel mai mare punctaj l-a obţinut candidatul Viorel Stan, din judeţul Neamţ, care a luat 143,70 puncte şi nota 10 la testul grilă, pe locul doi este Teodora Săftan din judeţul Bacău (142,50 uncte) şi pe locul al treilea – Florin Lixandru din Bucureşti (140,72 de puncte)”, a explicat secretarul de stat.

A AVEA SAU A NU AVEA INSPECTORATE ŞCOLARE

Experţii în Educaţie apreciază notele mari şi pregătirea candidaţilor, însă se întreabă ce nevoie este de aceste „structuri politice ineficiente, care pot fi uşor înlocuite printr-o agenţie independentă”. De exemplu, Adriana Săftoiu aminteşte că problema principală a sistemului românesc de Educaţie este resursa umană. „Cred că profesorii foarte buni îşi văd de meseria lor şi nu prea se implică la nivel administrativ. Concursurile din cadrul inspectoratelor şcolare reprezintă de multe ori problema resursei umane din sistem”, atrage atenţia Săftoiu care mai subliniază că susţine depolitizarea sistemului de Educaţie. “Trebuie schimbată viziunea asupra inspectoratelor şcolare, rămâne de discutat dacă mai este sau nu nevoie de inspectorate în sistemul românesc de învăţământ. Sunt multe lucruri care trebuie schimbate în profunzime”, atrage atenţia Săftoiu. ;

Cine este inspectorul şcolar general cu cel mai mare punctaj

Candidatul cu cel mai mare punctaj pe ţară la concursul care s-a încheiat ieri, Viorel Stan, spune că pentru această competiţie s-a pregătit studenţeşte, după ce la prima rundă se retrăsese din concurs fiindcă nu s-a simţit suficient de pregătit. Viorel Stan a mai ocupat funcţia de inspector şcolar general adjunct în 2009, are un doctorat în management educaţional şi a fost directorul Colegiului Naţional „Roman Vodă” din Neamţ. De asemenea, inspectorul general Stan este la origine profesor de Chimie, fiind în sistem de 34 de ani şi a pregătit într-o vreme lotul naţional de Chimie. A fost pregătit ca expert al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), sub coordonarea lui Şerban Iosifescu. Viorel Stan a explicat pentru „Adevărul” ce urmează mai departe după câştigarea funcţiei de la inspectoratul şcolar Neamţ.

“Am avut de promovat un test grilă, o evaluare a CV-ului, prezentarea unei oferte manageriale şi un interviu. Am luat grila cu 10 fiindcă am învăţat studenţeşte şi fiindcă m-am pregătit să iau nota 10, nu doar să promovez. La CV am luat nota 9 fiindcă nu ataşasem toate documentele doveditoare. Planul de management şi prezentarea ofertei le-am făcut sub motto-ul «şcoala este a elevului». Aici am prezentat căile pe care vom lucra: formarea continuă a managerilor şi prin componenta didactică, formarea continuă a cadrelor didactice pe baza unei analize reale a nevoilor de formare, colaborarea cu experţii de la Centrul Judeţean de Resurse şi de Asistenţă Educaţională (CJRAE) . Planul l-am lucrat împreună cu colegii din cadrul inspectoratului şcolar şi împreună cu ei îl voi pune în aplicare”, a explicat inspectorul Stan.


Concursul pentru ocuparea posturilor de inspectori şcolari generali s-a reluat. În unele judeţe sunt şi cinci candidaţi pe loc

Luni a început a doua rundă de concursuri pentru ocuparea posturilor de inspectori şcolari generali, după ce jumătate din posturi au rămas vacante fie pentru că nu au fost candidaţi, aceştia retrăgându-se pe ultima sută de metri din competiţie, fie pentru că au picat examenele.

Ministrul Educaţiei a anunţat organizarea de concursuri pentru posturile din inspectoratele şcolare

Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a declarat că pe 9 februarie va fi lansat anunţul public pentru concursurile de ocupare a posturilor de inspectori şcolari generali.

Aşa Inspectori şcolari, aşa elevi! Cum şi de ce au rămas jumătate din posturile de Inspectori şcolari neocupate

După boicotarea concursurilor pentru ocuparea funcţiilor de conducere în inspectoratele şcolare, mai mult de jumătate din candidaţii care au decis până la urmă să susţină aceste examene au picat.

"Şefimea" din Educaţie, aidoma elevilor. Peste jumătate din candidaţi la posturi în Inspectoratele şcolare au picat la examen

În total, 80 din cei 207 candidaţi au câştigat concursurile pentru ocuparea posturilor de inspectori şcolari generali, inspectori şcolari generali adjuncţi şi directori ai caselor corpului didactic, care s-au desfăşurat în perioada 11 martie - 19 mai 2015, de către Ministerului Educaţiei. În cinci judeţe nici măcar un post de conducere nu a fost ocupat prin concursurile organizate în această primăvară.

EXCLUSIV Candidaţii boicotează iar concursurile pentru ocuparea posturilor din inspectoratele şcolare

Candidaţii pentru posturile de inspectori şcolari adjuncţi la cele 42 de inspectorate şcolare din ţară se retrag în număr mare de la concursurile pentru ocuparea posturilor, înainte sau în timpul desfăşurării probelor. Până acum, în jur de 50% din candidaţi s-au retras, a explicat pentru "Adevărul" secretarul de stat din preuniversitar, Vasile Şalaru.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite