Vlad Filat: „Semnarea Acordului de Asociere cu UE va face calea de integrare europeană ireversibilă şi va pune punct oscilaţiilor Moldovei între Est şi Vest“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ex-premierul Vlad Filat, liderul PLDM. FOTO Tudor Iovu
Ex-premierul Vlad Filat, liderul PLDM. FOTO Tudor Iovu

Ex-premierul Vlad Filat este sigur că există toate şansele ca Moldova să parafeze în noiembrie Acordul de Asociere cu UE, inclusiv cel de comerţ liber şi cel privind ridicarea vizelor şi că semnarea va fi ulterior o perspectivă de câteva luni. Într-un interviu pentru „Adevărul“, liderul PLDM remarcă susţinerea din partea partenerilor europeni, inclusiv a Partidului Popular European.

Mâine, la Chişinău se va desfăşura cel de-al III-lea Summit al Partidului Popular European (PPE) al şefilor de stat şi de guvern din cadrul Parteneriatului Estic. La evenimentul găzduit de preşedintele PPE, Wilfried Martens, şi liderul PLDM, Vlad Filat, vor fi prezenţi preşedintele Georgiei, Mihail Saakaşvili, cel al Armeniei, Serzh Sargsyan, dar şi premierul moldovean Iurie Leancă. Precedentele reuniuni de acest fel au avut loc la Batumi şi Erevan. PPE este cel mai influent partid politic de dreapta din Europa, având în componenţa sa 73 de formaţiuni din 40 de ţări, şi are cel mai mare grup politic în Parlamentul European. Cu această ocazie, Vlad Filat ne-a oferit un interviu.

Dle Filat, în această săptămână la Chişinău au loc mai multe evenimente cu o puternică tentă pro-europeană: vizita dnei Ashton, Summitul PPE al liderilor Parteneriatului Estic, dar şi cea a dlui Lajcak, chiar dacă în cazul acesteia din urmă contextul a fost altul. Putem afirma că Moldova a intrat din nou în cărţile Bruxelles-ului?

Vlad Filat: Evenimentele la care v-aţi referit demonstrează o dată în plus caracterul ascendent al relaţiei Republica Moldova – Uniunea Europeană, dar şi al relaţiei PLDM - PPE. Este un semnal puternic şi important de susţinere pe care partenerii noştri europeni îl transmit şi nouă, dar şi întregii lumi, iar faptul că ne aflăm la doar câteva luni distanţă de Summitul Parteneriatului Estic de la Vilnus, în cadrul căruia urmează să fie adoptate decizii importante privind viitorul european al Republicii Moldova, ne face să privim cu şi mai mult optimism perspectivele noastre în acest context. Mă bucur că eforturile pe care le-am depus cât am fost prim-ministru, atât şi continuarea de către domnul Leancă a politicii pentru care am fost învestiţi cu încrederea populaţiei se reflectă inclusiv prin încrederea ce ne-a fost acordată prin organizarea acestui important eveniment al PPE. Cât priveşte cea de-a doua parte a întrebării, aş vrea să menţionez că interesul şi sprijinul UE pentru Republica Moldova a fost şi rămâne unul constant, lucru pe care noi îl apreciem la justa valoare. Probabil, aţi avut în vedere acea criză politică prin care am trecut recent. Dar ţin să fac o precizare importantă: pe durata acelei crize, am simţit mai mult ca oricând preocuparea parternerilor noştri europeni ca Republica Moldova să continue calea sa de democratizare şi de integrare europeană în condiţii de stabilitate. Atunci când ne era mai greu, europenii ne-au fost alături, în special partenerii noştri din Partidul Popular European, membru al căruia este şi PLDM. Noi apreciem acest lucru şi le suntem foarte recunoscători pentru că acordă în continuare sprijin Republicii Moldova, cetăţenilor noştri, ne ajută să avansăm pe calea de dezvoltare aleasă.

Totuşi criza politică la care v-aţi referit a generat un şir de schimbări în conducerea ţării. Ce cred despre asta partenerii?

Eu nu o dată am spus că funcţia este importantă atâta timp cât îţi oferă instrumentariul necesar, posibilitate de a contribui la schimbarea unei anumite stări de lucruri în beneficiul şi în interesul cetăţenilor, al ţării. Şi cred că în cei trei ani şi şapte luni cât am fost în funcţia respectivă am dovedit prin acţiuni concrete acest lucru. Tot timpul am perceput funcţia de prim-ministru ca pe o mare responsabilitate şi m-am străduit să folosesc cât mai eficient pârghiile pe care le-am avut. În situaţia în care am ajuns la începutul lunii martie a anului curent, era important să găsim o soluţie pentru ca Moldova să poată continua procesul de integrare europeană, de implementare a reformelor şi de democratizare a societăţii. Acest lucru ni l-am dorit noi, acest lucru şi l-au dorit şi partenerii noştri europeni şi mă bucur că am reuşit să găsim soluţia optimă. Ce înseamnă aflarea unui om într-o funcţie când în joc este pus viitorul democratic al ţării?! Moldova are nevoie de mai multă Europa acasă, fiindcă aceasta înseamnă locuri de muncă pentru cetăţeni, o luptă reală cu corupţia şi viteză în implementarea reformelor.

Ce risca Moldova dacă erau declanşate alegeri anticipate?

La modul practic, aceasta ar fi însemnat, dacă nu stoparea, atunci cel puţin încetinirea procesului de integrare europeană. Or, alegerile tot timpul presupun şi o instabilitate politică şi acest lucru este firesc. În perioada electorală majoritatea politicienilor se gândesc la interesul politic pe care-l au şi prea puţini au capacitatea de a privi în perspectivă şi de a se gândi şi la soarta ţării. În plus, să nu uităm că în ultimii patru ani noi am avut cinci campanii electorale şi minimum trei situaţii de criză politică. O nouă campanie şi o eventuală nouă criză politică ar fi putut avea consecinţe grave pentru viitorul Moldovei, de aceea eu mă bucur că am reuşit să dăm dovadă de voinţă, de maturitate politică şi de responsabilitate şi să creăm condiţiile necesare pentru a asigura ţara cu o dezvoltare stabilă.

În ce măsură credeţi că noul Guvern va face faţă sarcinilor ce stau în faţa sa?

Actualul Guvern are, în linii mari, aceleaşi obiective ca şi precedentul şi este firesc să fie aşa, căci scopul de care ne-am condus în procesul de identificare a unei soluţii pentru criza politică a fost ca procesele începute în 2009 să-şi găsească continuitatea, viteza necesară şi finalitatea. Majoritatea membrilor actualului Guvern au făcut parte şi din precedenta echipă guvernamentală. Sunt oameni care au capacităţile necesare şi o viziune clară referitor la intensitatea reformelor şi dezvoltarea Republici Moldova. De aceea am toată încrederea că noul Guvern va face faţă cu succes sarcinilor ce stau în faţa sa.

Moldova a încheiat negocierile pe marginea Acordului de Asociere, inclusiv cel de Liber Schimb cu UE. Cât de reală este parafarea sau chiar semnarea acestuia la reuniunea Parteneriatului Estic de la Vilnus, din noiembrie? Credeţi că am putea primi şi perspectiva de a adera la UE?

În linii mari, noi ne-am făcut temele de acasă în ceea ce priveşte Acordul de Asociere, inclusiv Acordul de Comerţ Liber, Aprofundat şi Cuprinzător, dar şi în ceea ce ţine de Acordul privind liberalizarea vizelor. Pornind de la această constatare, dar şi de la deschiderea de care dau dovadă partenerii noştri europeni, precum şi de la dialogul permanent pe care-l avem cu ei, există toate şansele ca la Vilnus să avem parafate aceste documente importante. După aceasta, vom trece procedurile tehnice prevăzute de rigorile UE şi apoi va urma semnarea propriu-zisă. Iar aceasta va ancora definitiv Republica Moldova în marea familie a democraţiilor europene, va face ireversibilă calea de integrare europeană, va pune punct odată şi pentru totdeauna oscilaţiilor Moldovei între Est şi Vest. Iar aceasta va deschide calea spre stabilirea unei perspective europene clare pentru ţara noastră.   

În ultima vreme sunt tot mai multe provocări din partea Tiraspolului, dar şi a Comratului, acţiuni menite să zădărnicească apropierea Republicii Moldova de UE. Nerezolvarea diferendului transnistrean poate împiedica Moldova să semneze Acordul de Asociere cu UE?

Reîntregirea teritorială a Republicii Moldova este una din priorităţile Guvernului şi noi am acţionat consecvent în acest sens începînd cu 2009. Vom continua eforturile noastre în această direcţie şi cred că, inclusiv cu sprijinul partenerilor externi, vom reuşi să identificăm o soluţie viabilă şi eficientă pentru acest conflict. Aceasta nu este doar o problemă a Republicii Moldova, ci reprezintă o ameninţare la adresa stabilităţii în întreaga regiune, lucru conştientizat de foarte multă lume şi care reprezintă un stimulent în plus pentru a ne conjuga eforturile şi a găsi o soluţie. Cât priveşte provocările, atât din partea Tiraspolului, cât şi a unor forţe de la Comrat, ele tot timpul au existat. Important este să le catalogăm ca atare şi să acţionăm în consecinţă. Din păcate, tot timpul au existat forţe cărora le-a fost convenabil să fie probleme, deoarece asta le permite să speculeze pe marginea lor şi să-şi satisfacă interesele meschine. Noi luăm act de aceste tentative, le contracarăm în măsura posibilităţilor şi mergem mai departe, deoarece avem un scop bine stabilit şi nimeni şi nimic nu trebuie să ne facă să abandonăm calea aleasă. Soluţionarea problemei transnistrene este un proces ce necesită multă muncă şi o perioadă anume de timp. Semnarea Acordului de Asociere este o perspectivă de câteva luni. Aceste două procese nu sunt în legătură directă. Dar, în perspectivă, când deja vom discuta despre aderarea Republicii Moldova la UE ca membru cu drepturi depline, desigur că ar fi bine să venim cu toate temele de acasă făcute exemplar, inclusiv să reuşim până la acel moment să soluţionăm şi problema transnistreană.

Ce probleme interne nerezolvate ne mai împiedică să avansăm pe calea integrării europene? La ce capitole ar trebui să atragem mai multă atenţie?

Noi trebuie să înţelegem un lucru şi anume că acele reforme despre care am discutat şi discutăm şi acum cu partenerii noştri externi urmează să genereze rezultate de care avem nevoie, în primul rând noi, cetăţenii Republicii Moldova. Astfel, trebuie să continuăm eforturile în vederea reformării justiţiei, reducerii nivelului de corupţie, debirocratizării şi deschiderii instituţiilor statului către cetăţeni, asigurării adecvate a drepturilor omului la toate nivelurile etc. Statul are nevoie de instituţii funcţionale, independente, de mass-media libere şi imparţiale. Sunt obiective pe care ni le-am stabilit încă în 2009 şi la realizarea cărora s-a muncit mult până în prezent şi urmează să se muncească în continuare, căci beneficiarul final este cetăţeanul Republicii Moldova. Voi folosi o frază vehiculată des anterior, dar care este perfect valabilă şi în situaţia noastră: Europa trebuie construită la noi acasă şi atunci când vor dispărea discrepanţele, decalajele ce fac diferenţa dintre viaţa în ţările UE şi viaţa în Republica Moldova, vom discuta în termeni mult mai concreţi despre aderarea noastră la UE. Pentru a deveni membri ai UE, avem nevoie de două lucruri: să muncim şi să credem în forţele proprii, în capacitatea noastră de a realiza acest obiectiv primordial şi de maximă importanţă pentru cetăţeni, pentru Republica Moldova.

PUBLICITATE POLITICĂ

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite