SONDAJ Mai puţin de o treime din angajaţii autorităţilor publice centrale spun că în instituţiile în care lucrează există corupţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sondajul a fost realizat în cadrul proiectului „Angajarea societăţii civile în monitorizarea politicii conflictului de interese”, în 21 de instituţii ale autorităţilor publice centrale
Sondajul a fost realizat în cadrul proiectului „Angajarea societăţii civile în monitorizarea politicii conflictului de interese”, în 21 de instituţii ale autorităţilor publice centrale

29% din respondenţi participanţi la un sondaj realizat de Transparency Internaţional- Moldova, angajaţi ai autorităţilor publice centrale, susţin că în instituţia în care activează există corupţie.

Totuşi, ponderea persoanelor care consideră astfel s-a redus cu 13 puncte procentuale comparativ cu 2012. Aproximativ două treimi din respondenţi sunt dispuşi să denunţe cazurile de corupţie, dar sunt mai puţini comparativ cu 2012.

Expertul Transparency International (TI) Moldova, Ianina Spinei, a menţionat, într-o conferinţă de presă la IPN, că, fiind întrebaţi despre existenţa conflictului de interese, marea majoritate a respondenţilor au indicat varianta corectă a noţiunii de conflict de interese. Ponderea celor care au indicat corect sancţiunile pentru nedepunerea declaraţiilor de interese personale, neraportarea conflictului de interese şi falsul în declaraţii este joasă, dar a crescut comparativ cu 2012.

Se atestă un număr mai mare de depuneri a declaraţiilor de interese personale. Marea majoritate a respondenţilor (84%) au spus că au depus în 2013 declaraţii de interese personale, iar ponderea acestora a crescut comparativ cu anul 2012. Totuşi, o parte importantă din respondenţi confundă declaraţiile de interese personale cu cele de venituri şi proprietate. Expertul TI Moldova a precizat că, în urma sondajului, s-a constatat de asemenea că autorităţile publice nu acordă suficientă atenţie tratării conflictelor de interese. Aproape 40% din respondenţi au menţionat că în fişa lor de post nu sunt cerinţe despre obligativitatea declarării intereselor personale şi a conflictului de interese.

Totodată, deşi legislaţia stabileşte restricţii de post-angajare, circa 74% din respondenţi au spus că nu există astfel de restricţii pentru colaboratorii instituţiei. 28% din respondenţi au mai spus că procedura de evaluare a cadrelor nu este obiectivă şi transparentă, iar 33% din respondenţi au susţinut că în instituţia în care activează au loc cazuri de angajare în baza relaţiilor de rudenie.

În baza celor constatate, TI Moldova vine cu mai multe recomandări pentru autorităţile publice centrale să atenţioneze angajaţii despre obligativitatea raportării conflictelor de interese şi să elaboreze un ghid de raportare a astfel de cazuri. Să asigure transparenţa în procedurile de angajare, evaluare, promovare şi premiere a personalului, dar şi să ia în consideraţie opiniile respondenţilor privind politicile incorecte promovate în autorităţile publice centrale pentru a îmbunătăţi climatul de lucru.

Sondajul a fost realizat în cadrul proiectului „Angajarea societăţii civile în monitorizarea politicii conflictului de interese” , finanţat de Comisia Europeană, şi a vizat 21 de autorităţi şi instituţii ale autorităţilor publice centrale.
 

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite