Ministerul Transportului se opune privatizării „Drumuri” sau „Gara Nord”. „Este periculos să faci privatizări în domenii unde statul este monopolist”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ministerul spune că
„Gara Nord” furnizează anual statului dividente de un milion de lei FOTO
Alexandru Tarlev
Ministerul spune că „Gara Nord” furnizează anual statului dividente de un milion de lei FOTO Alexandru Tarlev

Ministerul Transportului a prezentat un proiect de hotărâre prin care cere excluderea din lista proprietăţilor suspuse privatizări a mai multor întreprinderi de stat. Argumentele autorităţilor în acest sens se referă la faptul că privatizarea acestor proprietăţi ale statului va duce la creşterea costurilor serviciilor.

Guvernul este vulnerabil în faţa mediului privat în ceea ce ţine de privatizare sau cei care ar putea cumpăra aceste întreprinderi nu vor putea fi găsiţi pentru răspunsuri prompte privitor la procesul de reparaţie şi întreţinere a drumurilor pe timp de iarnă.

Reformarea sistemului de întreţinere a drumurilor

Autorii proiectului menţionează că decizia de a cere excluderea acestor proprietăţi care asigură adminsitraţia şi întreţinerea drumurilor din această listă corespunde cerinţelor stipulate în Strategia infrastructurii transportului terestru pentru anii 2008-2017. Reprezentanţii ministerului susţin că, în conformitate cu acest document, a avut loc „reformarea sistemului de întreţinere a drumurilor şi întreprinderilor, care au fost reorganizate prin fuziune, ceea ce a dus la majorarea cotei statului în capitalul social al acestora până la 98-99,6%”. 

Guvernul, vulnerabil în faţa privatizărilor

Ministerul Transportului crede că privatizarea acestor proprietăţi va duce la creşterea costurilor serviciilor, la eschivarea de la „necesităţile urgente şi de rutină”, iar Guvernul întâmpină dificultăţi la „impunerea performanţelor contractuale prin procese legale”. De asemenea, autorii iniţiativei mai spun că privatizarea acestor obiective reprezintă avantaje pe termen scurt, există posibilitatea ca Programul lucrărilor rutiere şi viziunea pe termen scurt a obiectivelor de performanţă poate fi perturbat din cauza insolvabilităţii sau falimentului companiilor private care ar privatiza aceste proprietăţi şi nu vor putea fi procurate echipamente specializate. În opinia ministerului, scoaterea din proprietatea statului a acestor obiective creează mai multe riscuri din cauza că interesele sectorului privat se află în conflict cu proprietatea Guvernului, iar calitatea serviciilor va fi mai dificil de controlat.

„Drumuri”, „Aeroport Handling” sau „Gara Nord”

Potrivit proiectului, întreprinderile la care se referă Ministerul Transporturilor sunt SA „Drumuri”, „Aeroport Handling”, Servicii Transport Auto, Şcoala Auto Comrat sau Combinatul Republican de Instruire Auto. De asemenea, reprezentanţii ministerului se opun privatizării Centrului Aeronautic de Instruire a Aviaţiei Civile care va fuziona cu „Moldaeroservice” pentru dezvoltarea mai multor servicii, cum ar fi cele prestate de „Aviasan”. Autorii proiectului spun că „Gara Nord” nu trebuie privatizată şi din considerentul că furnizează anual statului dividente de un milion de lei. De asemenea, ministerul a cerut ca din listă să fie excluse mai multe bunuri imobile care aparţin întreprinderilor respective.

Privatizarea este periculoasă unde este monopol

Reprezentantul Institutului Economie de Piaţă Viorel Gârbu susţine că agenţii economici prezenţi în listă sunt diferiţi, de aceea este greu de formulat o opinie unică faţă de aceste proprietăţi care ar putea fi scoase din lista proprităţilor suspuse privatizării. „Opinia mea generală este că în domeniile în care există monopol, deci nu prea există concurenţă, este foarte periculos să faci privatizări. În economie este utilizat termenul de monopol, ceea ce nu este prea corect şi este necesar de utilizat termenul „rentă”. În cazul în care nu poţi să diverisifici piaţa, renta trebuie să o încaseze statul şi nu agentul economic privat. Dacă renta vine la stat, atunci beneficiază toţi cetăţenii, iar dacă renta este încasată de agentul economic, atunci are numai acesta avantaje. Dacă oferta nu poate fi diversificată, atunci statul trebuie să menţină controlul asupra acestui domeniu şi din acest punct de vedere mi se pare argumentată poziţia autorităţilor”, a precizat expertul economic.

Viorel Gârbu, expert economic în cadrul Institutului Economie de Piaţă 

Toate aceste întreprinderi sunt foarte diferite şi politica statului care mi se pare corectă în acest caz ar trebui să se axeze pe menţinerea în proprietatea statului a activelor economice dacă ţin de monopol, însă, în acelaşi timp, autorităţile trebuie să diversifice şi să liberalizeze accesul pe această piaţă. Prin liberalizarea accesului pe această piaţă, va fi oferită posibilitatea ca să se dezvolte mediul privat. Toate aceste argumente pe care le-a adus Ministerul Transporturilor mi se par corecte, fiindcă statul poate face greu faţă când sunt interese private foarte pronunţate şi care au capacitate de lobby foarte eficiente. 

Totuşi, în domeniul privatizării totul este foarte relativ. Sunt situaţii în care agentul economic care a privatizat un bun al statului se descurcă de minune şi oferă preţuri mult mai mici decât a oferit statul. În ceea ce ţine de gestionarea şi administrarea drumurilor, cred că mediul privat are un câmp mult mai larg de acţiune. Statul poate să liberalizeze această piaţă foarte uşor: trebuie doar să urmărească îndeplinirea caietului de sarcini şi să ofere o licitaţie deschisă tuturor. De exemplu, în cazul Aeroportului Handling este mai greu, fiindcă nu există oferte din partea mediului privat, dar dacă figurează un procent, atunci e suficient. Statul poate fi mai liberal şi poate veni cu o abordare mai flexibilă în acest domeniu.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite