Deţinuţii minori din Republica Moldova, condamnaţi să nu-şi poată continua studiile

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dreptul la învăţătură le este îngrădit deţinuţilor minori din RM de către administraţiile penitenciarelor. Câţiva condamnaţi s-au plâns avocaţilor parlamentari de calitatea studiilor din puşcării şi de imposibilitatea continuării învăţământului în instituţia penitenciară după absolvirea ciclului gimnazial ori să studieze o meserie.

La începutul anului şcolar 2014 în penitenciarul Nr. 13 din Chişinău se aflau opt minori. Potrivit avocaţilor parlamentari, la momentul arestului un minor avea absolvite 10 clase, doi absolviseră 9 clase, trei minori absolviseră opt clase, iar alţi doi minori aveau finalizat programul de studii pentru clasa a 7-a. Minorii care au finalizat programul de studii gimnazial sau programul de studii din clasa a 10-a sunt lipsiţi de posibilitatea de a-şi continua studiile.

Lipsiţi de manuale

„În Republica Moldova nu se pune accentul pe continuitatea studiilor liceale în penitenciare.  Şi atunci, ce facem cu deţinuţii minori care vor să înveţe la liceu? Statul motivează că sunt izolatoare de detenţie preventivă şi minorii se află pe un termen scurt şi pleacă, iar din această cauză nu au posibilitatea să-şi continuie studiile. Însă am identificat cazuri când un deţinut minor se afla de un an de zile în izolatorul de detenţie fără ca să-şi continuie studiile. În penitenciarul pentru minori de la Goieni, deţinuţii minori au posibilitatea să înveţe o meserie, dar în celelalte, nu există aşa ceva”, a declarat Tatiana Crestenco, şefa serviciului protecţia drepturilor copiilor, Centrul pentru Drepturile Omului (CpEDOM).

Mai mulţi minori care au finalizat programul de studii gimnaziale s-au plâns că nu dispun de manuale. Totodată, elevii-deţinuţi au menţionat că în procesul de studii nu dispun de materiale didactice suplimentare (hărţi, atlase, manuale alternative, caiete pentru teste, etc.), iar rechizitele de bază (stilouri, creioane, compasuri, rigle, etc.) fie că sunt personale, primite de la părinţi, fie că sunt din donaţiile de care a beneficiat instituţia penitenciară, deoarece după cum au menţionat angajaţii instituţiei în bugetul penitenciarului nu sunt prevăzute resurse financiare pentru asigurarea deţinuţilor cu rechizite şcolare.

Proces de alfabetizare

Responsabil de asigurarea procesului de studii în penitenciarul Nr. 13 este gimnaziul nr. 41 din mun. Chişinău. Potrivit administraţiei gimnaziului cadrele didactice în procesul de învăţământ se confruntă cu un şir de probleme, cea mai gravă ţinând de faptul că profesorul este nevoit să facă ora cu fiecare celulă aparte, ceea ce împiedică desfăşurarea normală a procesului de învăţământ. O altă problemă ar fi lipsa unui diriginte de clasă care ar asigura un contact mai strâns dintre penitenciar şi gimnaziu şi ar monitoriza mai bine toate problemele apărute pe parcursul procesului instructiv-educativ.

„Sunt minori care nici nu ştiu a citi bine şi fluent. Însă sunt câţiva foarte deştepţi. Îi învăţăm lucruri elementare:să citească şi să scrie corect. Acolo manuale sunt, dar nu sunt pentru clasa a IX-a, ci pentru clasele primare. Învaţă după aceste cărţi, deoarece nu ştiu literele. Făceam lecţii mai întâi cu minorii dintr-o celulă, apoi cu alţii din altă celulă. Predam după capacităţile fiecăruia”, a explicat fosta profesoara de limba română din gimnaziul 41, Lucia Bârcă. 

Doar patru discipline

În urma discuţiilor cu elevii deţinuţi şi analizei datelor din chestionare se constată că pe parcursul anului de învăţămînt 2013-2014 au fost realizate mai puţine ore decât sunt prevăzute de programul de studii. Potrivit raportului, orarul şi obiectele de studii predate deţinuţilor minori variază de la o instituţie la alta, contrar prevederilor Ordinului Ministrului Educaţiei nr. 679 din 04 iulie 2013.

„Din instituţia noastră predau trei profesori. Penitenciarul trebuie să asigure cu manuale şi rechizite şcolare suplimentare, deoarece profesorii sunt salariaţi de către penitenciare. Nu se predau toate disciplinele, fiindcă se pune accentul predării obiectelor principale. Nu învaţă o limbă străină. De ce? Nu ştiu, pentru că aşa a decis direcţia învăţământ Chişinău”, spune şeful adjunct al gimnaziului 41, Pavel Picicurov.  

Nu sunt condiţii

De partea cealaltă, Ministerul Educaţiei spune că nu sunt condiţii ca să fie realizate toate obiectele. „S-a convenit ca să fie predate câteva discipline necesare şi obligatorii, pentru că nu putem să realizăm nici informatica, unde trebuie o sală de calculatoare, nici educaţia tehnologică. Nimeni nu le interzice să facă liceul. Admiterea se face în bază de concurs şi poate să depună actele. Însă este complicat pentru asta. În fiecare zi escortă. E o problemă legată de organele ierarhice superioare. Rechizitele şcolare suplimentare trebuie să le aducă profesorul, numai că el duce cât poate. Ceva rechizite elementare sunt”, a declarat şefa direcţiei învăţământ municipal, Tatiana Tverdohleb.

La penitenciarul nr. 11 din Bălţi, la fel ca şi în celelalte penitenciare, deţinuţii absolvenţi ai ciclului gimnaziul nu au posibilitatea să însuşească programa de studii a ciclului liceal ori să studieze o meserie. În urma discuţiilor cu deţinuţii şi analizei datelor din chestionare se constată că pe parcursul anului de învăţămînt 2013-2014, nu au fost introduse în orarul de studii şi nu s-au predat lecţii la următoarele obiecte: fizica, geografia, ştiinţe şi limba străină.

Din 2015, la liceu

„În penitenciare nu se predau anumite obiecte, doar matematica, limba română, istoria şi geografia. Nu sunt nici caiete adiţionale, hărţi şi alte rechizite şcolare. În codul Educaţiei este menţionat că învăţământul obligatoriu este până la 18 ani. Astfel, învăţământul liceal sau vocaţional va trebui imlpementat în penitenciare”, menţionează Cristenco. 

În raport este menţionat, că la momentul vizitei în penitenciarul pentru minori Nr. 10 din localitatea Goian se aflau 30 de condamnaţi minori. La fel ca şi în izolatoarele de detenţie preventivă deţinuţii minori care au absolvit programul de studii gimnazial sunt lipsiţi de posibilitatea de a continua studiile la ciclul liceal, dar pot obţine o meserie în cadrul instituţiei penitenciare.

Departamentul Instituţiilor Penitenciare explică că pentru anul de studii 2014 – 2015 nu a fost iniţiată procedura de învăţământ liceal obligatoriu. Odată cu noile prevederi ale Codului Educaţiei, care urmează să intre în vigoare începând cu anul 2015, vor fi create condiţii pentru introducerea învăţămîntului liceal în toate Izolatoarele de Urmărire Penală şi penitenciarul pentru minori din Goian. 

„Trebuie să menţionăm că pentru penitenciarele nr.10-Goian, nr.7-Rusca, nr.5-Cahul clasele de instruire sunt afiliate instituţiilor de invăţămînt general liceal. La data de 15 august 2014, DIP a înaintat un demers către Ministerul Educaţiei cu referire la organizarea instruirii liceale pentru minorii din Penitenciarul nr.10-Goian. Deschiderea clasei de instruire liceală este preconizată pentru anul de studii 2015 – 2016”, comunică administraţia DIP. 

Republica Moldova



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite