Un miliard de euro au strâns țările europene, inclusiv România, pentru comerțul ucrainean
0Comisia Europeană, alături de ţările vecine Ucrainei, inclusiv România, Banca Europeană de Investiţii, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare şi Grupul Băncii Mondiale au publicat vineri o declaraţie comună conform căreia au mobilizat un miliard de euro pentru culoarele de solidaritate, în vederea sporirii securităţii alimentare la nivel mondial şi asigurării unor resurse vitale pentru economia Ucrainei.
Comisia Europeană şi statele membre ale UE din vecinătate au instituit, la 12 mai 2022, culoarele de solidaritate UE-Ucraina, care sunt coridoare esenţiale pentru exporturile agricole ale Ucrainei, precum şi pentru exportul şi importul de alte mărfuri.
De la crearea culoarelor de solidaritate, au fost exportate peste 15 milioane de tone de produse agricole ucrainene (cereale, seminţe oleaginoase şi produse conexe), pe cale rutieră, feroviară şi prin porturile Mării Negre şi ale Dunării. În plus, începând cu luna august, Iniţiativa cerealelor de la Marea Neagră a contribuit la relansarea transporturilor de cereale din porturile ucrainene de la Marea Neagră, reducând astfel în continuare preţurile la alimente la nivel mondial.
Împreună, aceste iniţiative au permis exportul a aproximativ 25 de milioane de tone de cereale, seminţe oleaginoase şi produse conexe ucrainene între luna mai şi sfârşitul lunii octombrie către pieţele mondiale, inclusiv către ţările care au cea mai mare nevoie de acestea.
Totuşi, culoarele de solidaritate îşi ating limitele de capacitate, blocajele persistă, iar costurile logistice sunt ridicate. Pentru a susţine şi a spori în continuare capacitatea culoarelor de solidaritate, am mobilizat investiţii semnificative prin intermediul diferitelor programe existente la nivelul UE şi la nivel naţional. Facilitarea administrativă şi operaţională trebuie să continue, inclusiv în ceea ce priveşte simplificarea procedurilor de trecere a frontierei, şi este nevoie de mai multe fonduri.
Comisia Europeană va aloca de urgenţă granturi în valoare de 250 de milioane euro pentru a consolida culoarele de solidaritate. Pe termen scurt, vom sprijini îmbunătăţiri rapide, în special în ceea ce priveşte echipamentele mobile, pentru a reduce timpii de aşteptare şi pentru a ameliora circulaţia prin punctele de trecere a frontierei şi căile de acces ale acestora. Pe termen mediu, mobilizăm Mecanismul pentru interconectarea Europei (MIE) şi 50 de milioane euro pentru a sprijini dezvoltarea infrastructurii necesare în scopul de a spori şi mai mult capacitatea culoarelor de solidaritate.
De asemenea, Banca Europeană de Investiţii intenţionează să investească până la sfârşitul anului 2023 până la 300 de milioane euro în proiecte care răspund obiectivelor culoarelor de solidaritate. Aceasta se adaugă activităţii deja anunţate şi finanţate în Ucraina, din care o parte semnificativă este dedicată modernizărilor rutiere şi feroviare. În plus, Banca Europeană de Investiţii şi Comisia Europeană pun la dispoziţie expertiza tehnică a Jaspers (Asistenţă comună în vederea sprijinirii proiectelor în regiunile europene) pentru identificarea şi pregătirea proiectelor de transport transfrontaliere care urmează să fie finanţate în cadrul MIE şi care pot atrage o potenţială cofinanţare din partea BEI.
Pe baza activităţii desfăşurate timp de mai multe luni pe teren cu Comisia Europeană şi cu toate părţile interesate relevante, în perioada 2022-2023 Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare intenţionează să investească în favoarea culoarelor de solidaritate 300 de milioane euro, din care o parte va fi destinată proiectelor deja identificate şi în curs de aprobare.
Pe lângă modelarea transporturilor regionale, evaluarea rapidă a daunelor pentru a identifica investiţiile prioritare în materie de reparaţii şi redresare, precum şi activitatea în curs privind comerţul şi logistica, Grupul Băncii Mondiale pregăteşte un proiect de urgenţă pentru a efectua reparaţii ale infrastructurii feroviare şi rutiere deteriorate de război, urmând ca în 2023 să fie plătite până la 100 de milioane dolari. Reabilitarea infrastructurii feroviare şi a logisticii multimodale din România şi Republica Moldova la frontierele cu Ucraina face obiectul dezbaterii pentru a susţine exporturile şi importurile critice ale Ucrainei şi pentru a pune bazele reconstrucţiei.