Sistemul judiciar din Grecia se prăbușește. Suspiciuni de mușamalizare, neglijență și implicare politică

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Suspiciuni de mușamalizări, investigații eșuate și un sentiment general de impunitate sunt potențiale semnale de alarmă pentru un sistem de justiție ce pare să se fragilizeze, relatează Politico.

FOTO SHUTTERSTOCK
FOTO SHUTTERSTOCK

Grecia a trecut prin o serie de scandaluri care luate împreună întăresc sentimentul că sistemul de justiție se prăbușește și că cei de la putere nu sunt dispuși să remedieze situația. Sau, mai rău, sunt ei înșiși vinovați.

„Există senzația unui efort sistematic și concertat pentru a minimiza anumite incidente”, a declarat Andreas Pottakis, ombudsmanul Greciei, un oficial independent care analizează administrarea defectuoasă a statului. Asta naște „suspiciuni de tentativă de mușamalizare” și neglijență care „ar putea implica conducerea politică”.

Trei cazuri uriașe au pus la încercare încrederea în structurile sale judiciare în ultimii doi ani. Două dintre ele sunt legate de dezastre: un accident de tren în februarie 2023, care a ucis 57 de oameni, respectiv un naufragiu în largul coastei Peloponeziane a Greciei vara trecută, în urma căruia  se presupune că un număr mare de  migranți asiatici și africani s-au înecat.

Al treilea este scandalul privind programul de spionaj care a implicat guvernul primului ministru Kyriakos Mitsotakis. Săptămâna trecută, un procuror al Curții Supreme a decis că politicienii, poliția și serviciile de informații ale țării nu se fac vinovate de ilegalități.

Gestionarea acestor cazuri a ridicat întrebări îngrijorătoare. Partidele de opoziție, grupurile de apărare a victimelor și anchetatorii independenți vorbesc despre mușamalizări și susțin că martorii cruciali au fost blocați, documentele legale au fost ignorate și victimele date la o parte. Anchetele parlamentare nu au făcut decât să agite și mai mult apele.

„Dând o impresie înșelătoare a unei democrații care funcționează bine, în timp ce comisiile parlamentare de anchetă s-au arătat incapabile să-și desfășoare activitatea în mod eficient, ceea ce se întâmplă de fapt echivalează uneori cu amestec politic direct și neutralizarea membrilor independenți ai organelor de supraveghere”, a apreciat Vas Panagiotopoulos, care acoperă Greece for Reporters Without Borders (RSF), o organizație non-profit ce apără libertatea presei.

Pe de altă parte, grecii înșiși percep că standardele publice s-au erodat, astfel că atacurile verbale asupra jurnaliştilor din partea unor politicieni de rang înalt au devenit obişnuite, autorităţile independente sunt subminate, au apărut acuzații de respingeri ale migranţilor, brutalitatea poliţiei este în creştere, iar societatea civilă şi pluralismul mass-media sunt amenințate.

Potrivit unui sondaj efectuat pentru Institutul Eteron pentru a marca 50 de ani de la revenirea Greciei la democrație, doar 29% dintre oameni au declarat că au încredere în sistemul judiciar.

Într-un interviu acordat POLITICO, Mitsotakis a apărat palmaresul țării sale. „Întotdeauna am crezut că trebuie să avem încredere în sistemul de justiție grecesc”, a spus premierul.

Cele mai importante incidente recente care au dat alarma

În noaptea de 22 februarie 2023, o coliziune frontală între trenuri a ucis 57 de persoane, mulți dintre ei studenți.

În contextul cel mai mortal dezastru feroviar din istoria Greciei, au apărut preocupări mai profunde cu privire la funcționarea statului.

„Lanțul de vinovație se întinde de la structurile de conducere și până la oamenii care au fost la fața locului”, a spus Evan Vlachos, care și-a pierdut fratele în vârstă de 34 de ani.. „ Căutați pe cineva care să-și fi făcut treaba corect, ceva care să fi funcționat cum trebuie – și veți vedea că există un  colaps total.”

Detractorii vorbesc despre mușamalizare, în special despre managementul defectuos la vârf și despre corupție în căile ferate.

Aceasta ia uneori o formă concretă: pietre au fost aruncate la locul accidentului, împiedicând experții să investigheze locul, în timp ce vagoanele căzute erau îndepărtate.

Nu este clar cine a dat acel ordin. Rudele victimelor susțin că știu despre care ministru este vorba ș căi vor depune mărturie în instanță.

Nikos Plakias, care și-a pierdut două fiice în acel accident, a găsit părți ale corpului lor opt luni mai târziu într-o zonă separată unde fuseseră depozitate resturi și moloz.

„Ei s-au grăbit să schimbe imaginea pur și simplu pentru a schimba opinia publică, pentru a face problema să pară închisă cât mai curând posibil”, a spus Vlachos, atribuind aceasta apropierii alegerilor naționale și adăugând că o cercetare adecvată ar fi însemnat să fie trimiși experți acolo luni de zile.

O parte dintre detaliile care sunt astăzi au fost aflate doar după un efort imens al familiilor cu sprijinul experților independenți.

Un container de tren care lipsea de la fața locului, de exemplu, a fost găsit 16 luni mai târziu pe un teren privat.

A fost deschisă o anchetă parlamentară, care însă în loc să se concentreze asupra coliziunii s-a preocupat de istoria sistemului feroviar grec.

Între timp, guvernul a respins dosarul procurorului european prin care se solicita acţiune împotriva a doi foşti miniştri ai transporturilor. Christos Spirtzis, de la partidul de stânga Syriza, a fost suspectat că nu și-a făcut datoria, în timp ce Konstantinos Karamanlis de la partidul de centru-dreapta Noua Democrație al lui Mitsotakis a fost suspectat de deturnare de fonduri.

Potrivit legislației elene, doar parlamentul poate investiga presupusele abateri ale foștilor miniștri; Parchetul UE spune că regula contravine legislației UE și a ridicat problema în fața Comisiei Europene. Drept răspuns, Mitsotakis a acuzat-o pe procurorul european Laura Kövesi că a intervenit într-un caz aflat în derulare și și-a depășit atribuțiile.

În interviul său pentru POLITICO, Mitsotakis a subliniat că sistemul de justiție a acționat rapid și că guvernul său a depus eforturi semnificative pentru a se asigura că se iau deciziile necesare.

„În afară de asta, există și constrângeri constituționale”, a spus el. „Deci suntem la limita a ceea ce ne permite constituția noastră să facem.”

Presa greacă a dezvăluit că conversațiile dintre mecanicul de tren și șeful de gară în noaptea accidentului au fost puse împreună și oferite presei proguvernamentale pentru a crea impresia că accidentul s-a datorat în întregime unei erori umane.

Familiile au făcut apel la organismele europene pentru a face lumină asupra cazului.

„Crima de la Tempe demonstrează în cel mai rău mod corupția din căile ferate ca parte a unui sistem corupt mai general”, a declarat Maria Karystianou, șefa asociației familiilor, în Parlamentul European.

Scandalul programelor spion

Scandalul de spionaj al Greciei – numit „Predatorgate” – a explodat în vara anului 2022, când Nikos Androulakis, liderul partidului social-democrat de opoziție PASOK, a descoperit spyware ilegal pe telefonul său. Apoi a apărut dezvăluirea că a fost monitorizat și de agenția internă de spionaj

De atunci, saga s-a transformat într-un adevărat thriller în care Predator, o formă extrem de invazivă de spyware, a fost descoperit pe zeci de telefoane aparținând miniștrilor, șefilor militari, jurnaliștilor și oamenilor de afaceri. A presupus și exportul ilegal de software către regimuri dictatoriale.

Doi ani mai târziu, autoritățile judiciare i-au dezvinovățit pe toți oficialii și serviciile de stat  în ceea ce partidele de opoziție au numit „o zi a rușinii”.

Un raport al unui procuror adjunct a confirmat faptul că dintre cele 116 ținte ale programului spion, 28 de numere de telefon se aflau sub supraveghere legală în momentul tentativelor de piratare. Însă Curtea Supremă a respins informația ca fiind o „coincidență”, iar dosarele care conțineau materialul de supraveghere în cauză au fost distruse.

„Există o mare dezamăgire în ceea ce privește ancheta judiciară, mai ales când ne-am dat seama câte dovezi descoperite de investigația jurnalistică ce dovedesc legătura dintre serviciul de spionaj, biroul primului ministru și Predator au fost ignorate”, a spus Eliza Triantafyllou, un reporter proeminent al site-ul de investigații Inside Story .

„Întrebarea care se pune este cine îi va proteja în cele din urmă pe jurnaliştii greci de un stat care îi consideră un pericol naţional şi îi monitorizează cu toate metodele disponibile doar pentru că-și fac treaba?” întrebă ea.

Triantafyllou și colegul ei Tasos Talloglou au dezvăluit că au fost puși sub supraveghere fizică în timp ce raportau scandalul.

„Am schimbat legea cu un sistem mare, diferit”, a spus el pentru POLITICO. „Aș merge până la a spune, posibil chiar în detrimentul capacităților noastre de securitate națională. Dar așa trebuie să se întâmple lucrurile. Când ai o problemă, trebuie să fii mult mai strict în ceea ce privește procedurile.”

Scufundarea bărcii cu migranți

În iunie 2023, un trauler din Libia transportând aproximativ 750 de migranți s-a răsturnat în largul coastei Greciei; 104 au fost salvați și au fost ridicate 82 de cadavre. Restul sunt dispăruți.

Un an mai târziu, organizațiile internaționale notează că rolul autorităților elene nu a fost încă investigat corespunzător.

Supraviețuitorii au mărturisit că paza de coastă grecească a legat traulerul în timp ce acesta era încă în poziție verticală și a încercat să-l tragă, făcându-l să se balanseze. Autoritățile neagă cu tărie acest lucru..

„Am simțit o zguduire”, a spus supraviețuitorul Ahmad Alkimani, 25 de ani, din Siria,. „S-a oprit imediat pentru că s-a rupt frânghia. Au legat-o repede și cu mare forță au început să ne tragă și nava s-a înclinat spre stânga

„Oamenii au început să strige, dar au continuat să tragă, de data aceasta spre dreapta, până s-a răsturnat”.

Oficialii pazei de coastă, inclusiv viceamiralul Georgios Alexandrakis, au fost chemați să depună mărturie în calitate de suspecți, a informat POLITICO în iunie .

„Având în vedere refuzul pazei de coastă elene de a efectua o investigație internă, decizia ombudsmanului de a investiga problema nu mai era o opțiune, era o datorie”, a spus ombudsmanul Pottakis.

Frontex, agenția de pază de coastă a UE, a declarat că nu a primit niciun răspuns din partea Greciei după ce s-a oferit să trimită un avion pentru a monitoriza traulerul supraaglomerat . Jonas Grimheden, ofițerul pentru drepturile fundamentale Frontex, a recomandat suspendarea temporară a activităților agenției în Grecia.

Familiile victimelor și ale supraviețuitorilor iau măsuri legale împotriva oricărei persoane din Grecia considerate responsabile pentru naufragiu.

„Sunt prinși într-un proces juridic lung, dar vor să meargă mai departe”, a spus Maria Papamina, avocatul Consiliului Grec pentru Refugiați, una dintre cele trei organizații care oferă asistență juridică supraviețuitorilor. „Ei suferă în urma consecințelor psihologice ale accidentului și, în același timp, trebuie să găsească o modalitate de a sprijini financiar familiile pe care le-au lăsat în urmă.”

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite