Războiul informaţional în Ucraina. Bucea, un oraş devastat pe Google şi neatins pe Yandex

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Bucea FOTO EPA-EFE
Bucea FOTO EPA-EFE

Aproape două treimi din căutările de informaţii online sunt realizate prin intermediul Google. Dar aceasta nu înseamnă că rezultatele vor fi aceleaşi din fiecare colţ al lumii. Mai mult, ele sunt şi mai diferite în funcţie de motorul de căutare folosit, relatează slate.fr.

După o lună de ocupaţie rusească, însoţită de atacuri cu rachete şi bombardamente, regiunea Kiev a fost eliberată la 2 aprilie. În Bucea, jurnaliştii au descoperit urmele unor crime de război şi crime împotriva umanităţii, iar autorităţile ucrainene au denunţat un masacru. În timp ce Curtea Penală Internaţională anchetează aceste orori, Moscova respinge vehement faptul că ele ar fi avut loc, susţinând că este vorba de o înscenare. „Amintiţi-vă de Bucea. Amintiţi-vă de acest discurs montat de Ucraina şi de Occident cu scopul de a acuza Rusia”, a declarat luni Dmitri Polianski, adjunctul ambasadorului Rusiei la ONU, care susţine în continuare că nu are loc niciun război în Ucraina. O situaţie prezentată prin două lentile total diferite atât de autorităţi, cât şi de sursele de informare pe care acestea reuşesc să le controleze. De altfel, un alt plan al războiului din Ucraina este cel informaţional, cu accent pe internet, care poate arăta versiuni diferite în regiuni diferite la acelaşi cuvânt căutat.

O simplă căutare „Bucea” indică rezultate diferite pe Google, cu sediul în Statele Unite, şi Yandex, cu sediul în Rusia. Dacă Google oferă acces la imagini cu un oraş devastat, Yandex sugererează că este neatins de trupele ruse.

Versiuni diferite despre Bucea FOTO slate.fr

Căutări în data de 13 aprilie pentru Bucea FOTO slate.fr

Rezultatele variază mai ales în funcţie de limba aleasă. În timp ce versiunea rusească este dominată de texte ce indică o dezbatere asupra celor petrecute la Bucea, versiunea ucraineană este plină de informaţii cu privire la un oraş eroic.

Întrebat de această situaţie, antroplogul Rodrigo Ochigame spune că nu este deloc surprinzătoare. „Toate aceste instrumente răspund unor diferite tipuri de presiuni: obiective economice, obligaţii tehnice, reglementări politice”. „În acest caz, nu este de mirare că Yandex, care este din Rusia, trebuie să răspundă unor directive diferite decât cele ale Google”, adaugă el.

Toţi aceşti factori influenţează căutările de informaţii online. Chiar acelaşi motor de căutare oferă informaţii diferite pentru diferite zone.

În iunie 2021, Rodrigo Ochigame şi colega sa Katherine Ye constatau că „anexarea Crimeei” trimitea către cel puţin două versiuni. În Ucraina este prezentată ca o ocupare, în timp ce în Rusia este deschisă unei dezbateri cu privire la statutul acestei peninsule de la Marea Neagră.

În ceea ce priveşte teza „denazificării Ucrainei”, avansată de Vladimir Putin pentru a-şi justifica agresiunea militară, rezultatele Google diferă şi mai mult. Se poate observa că ruşii pun accent pe prezenţa naziştilor în Ucraina, în timp ce ucrainenii sunt interesaţi de istoria celui de-al Doilea Război Mondial. În Franţa, Google oferă multe legături către articole care demontează această teză. Iar rezultatele se schimbă de pe o zi pe alta.

„Dacă vreţi să obţineţi rezultate perfect neutre, nu veţi reuşi”, conchide Rodrigo Ochigame, explicând că niciun motor de căutatre nu funcţionează în afara contextului politic.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite