Olanda, ţara cu mai multe biciclete decât oameni

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În Olanda, există mai multe biciclete decât numărul de locuitori din ţară, iar în oraşe precum Amsterdam şi Haga peste 70% dintre călătorii se fac cu bicicleta. De la cei mai mici până la cei mari, olandezii pedalează cu încredere pe străzile special create pentru biciclete, fiind un exemplu admirat de toate celelalte ţări care aspiră la politici verzi şi la o mai bună funcţionare a societăţii.

Înainte de cel de-al Doilea Război Mondial, olandezii călătoreau mai ales cu bicicletele, însă ascensiunea automobilelor, între 1950-1960, a schimbat rapid peisajul urban. Aşa cum s-a întâmplat în multe alte ţări europene, străzile au devenit din ce în ce mai aglomerate, iar bicicliştii au început să fie striviţi între maşinile periculoase, relatează BBC.

Explozia numărului de proprietari de maşini a atras după sine creşterea ratei de accidente şi a mortalităţii. În 1971, au murit peste 3.000 de oameni din cauza accidentelor de maşină, dintre care 450 erau copii.

Fără să mai întârzie, olandezii au format o mişcare socială care cerea aplicarea unor condiţii de călătorie mai sigure pentru copiii cu biciclete. Intitulată „Stop de Kindermoord” („Opriţi Uciderea Copiilor”), mişcarea a preluat numele după titlul unui articol scris de jurnalistul olandez Vic Langenhoff, al cărui copil murise în urma unui accident provocat de o maşină.

Mai mult, încrederea olandezilor a fost şi mai puternic zdruncinată în timpul crizei petrolului din Orientul Mijlociu, în 1973, când exporturile către Statele Unite şi Occident au fost întrerupte. În consecinţă, guvernul olandez a investit din ce în ce mai mult în infrastructura adaptată ciclismului.

Bicicletele, preferate în locul maşinilor

Pentru a transforma ciclismul într-o activitate sigură şi plăcută, olandezii au construit o reţea vastă de trasee speciale pentru biciclete. Acestea sunt marcate, au suprafeţe netede, semne luminoase şi sunt suficient de largi pentru permite pedalatul ghidon lângă ghidon sau chiar depăşirile.

În multe oraşe, unele străzi sunt dedicate exclusiv bicicletelor, iar altele au semne care arată că maşinile şi bicicletele trebuie să împartă acelaşi spaţiu, dar prioritate o au bicicliştii. Adesea pot fi întâlnite semne de trafic  cu anunţul „Stradă pentru biciclete: Maşinile sunt tolerate”.

Deşi nici nu apucă să facă primii paşi, copiii din Olanda sunt învăţaţi încă din pruncie cu pedalatul. Copiii sunt plimbaţi de părinţii lor cu biciclete speciale, care au scaune pentru cei mici, numite „bakfiets”, echipate adesea cu copertine. Mulţi părinţi cheltuie o mică avere pentru a-şi pune la punct bicicletele şi pentru a le adapta nevoilor copiilor lor.

Pe măsură ce copiii cresc, încep să folosească propriile biciclete şi merg pe culoarele cele mai largi, care le permit să fie însoţiţi şi de un adult. În Olanda, tinerii nu au voie să conducă o maşină până la vârsta de 18 ani, aşa că alternativa pedalatului este o soluţie bună pentru a simţi totuşi libertatea mişcării.

„Nu suntem ciclişti profesionişti, suntem doar olandezi”

Deplasarea cu bicicleta este atât de bine înrădăcinată în obişnuinţele tuturor olandezilor, încât răspund cu naturaleţe şi cu zâmbetul pe buze atunci când sunt întrebaţi despre stilul lor de viaţă inedit: „Nu suntem ciclişti profesionişti, suntem doar olandezi”.

Bicicleta este o parte integrantă a activităţilor zilnice, nefiind tratată asemenea unui accesoriu specializat sau asemena unui simbol al unui stil de viaţă al minorităţilor. Astfe, olandezii nu sunt preocupaţi să-şi îmbunătăţească vehiculul cu gadgeturi de ultimă generaţie sau cu accesorii scumpe. Dimpotrivă, aceşti oameni preţuiesc durabilitatea şi performanţa: cu cât rezistă mai mult o bicicletă, cu atât este mai bună.

Desigur, accidentele continuă să aibă loc şi astăzi, însă atunci când este implicată şi o bicicletă se aplică cel mai des Articolul 185 din Codul de Siguranţă Rutieră, care spune că şoferul ar trebui să acopere cel puţin 50% din costurile pe care le va avea biciclistul.

Atunci când pedalează pe stradă, olandezii se simt puternici şi în siguranţă, transformând activitatea într-o experienţă mult mai plăcută decât cum sunt obişnuiţi restul europenilor. Iar tot ceea ce trebuie să facă pentru a primi respectul şoferilor este să respecte regulile de circulaţie.

 

 

 

 

 

 

 

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite