Legătura germană. Cum facilitează contrabandiștii traversările în bărci gonflabile, adevărate „capcane ale morții”

0
0
Publicat:

O investigație întinsă pe cinci luni realizată de BBC a scos la iveală o conexiune a contrabandiștilor din Germania cu traficul letal de contrabandă cu persoane în Canalul Mânecii.

Barcă gonflabilă folosită de migranți pentru a traversa Canalul Mânecii FOTO SHUTTERSTOCK
Barcă gonflabilă folosită de migranți pentru a traversa Canalul Mânecii FOTO SHUTTERSTOCK

În timp ce noul guvern britanic promite să „zdrobească bandele”, Germania a devenit o locație centrală pentru depozitarea bărcilor și a motoarelor folosite de migranți la traversarea Canalului, a confirmat pentru BBC Agenția Națională de Criminalitate din Marea Britanie.

Contrabandiștii au dezvăluit unui jurnalist BBC sub acoperire faptul că depozitează bărci în mai multe locații secrete din orașul Essen.

Acesta s-a dat drept „Hamza”, un migrant din Orientul Mijlociu care dorește să ajungă în Marea Britanie împreună cu familia și prietenii săi.

Reporterul s-a întâlnit la gara centrală din Essen cu un bărbat cu care ținuse legătura prin  WhatsApp și al cărui număr l-a obținut de la o persoană din comunitatea de migranți.

Acesta s-a prezentat drept Abu Sahar.

În discuțiile pe WhatsApp, Hamza s-a interesat de achiziționarea unei bărci cu care să ajungă pe coasta sudică a Angliei. După experiențe proaste cu traficanții din regiunea Calais, el și grupul dorește acum să se descurce singuri, i-a spus el.

Sahar i-a trimis mai multe filmări cu bărci gonflabile „noi” pe care le are disponibile, precum și cu modele de motoare atașabile.

Hamza a spus că dorește să se asigure de calitatea lor și de aceea a insistat să aibă o întâlnire în persoană.

Dar contrabandistul îi spune că ar fi „riscant” să îl conducă la locul unde sunt depozitate bărcile, deși îi spune că acesta se află la mai puțin de 15 minute de mers cu mașina.

Essen se află la doar patru, cinci ore de zona Calais - suficient de aproape pentru a transporta rapid bărcile acolo, dar totuși la o distanță destul de sigură de plajele mai bine monitorizate din nordul Franței.

În timp ce poliția germană face raiduri la astfel de depozite, facilitarea traficului de persoane nu este ilegală din punct de vedere tehnic în Germania dacă este într-o țară terță din afara UE.

Ministerul de Interne de la Berlin susține că, deoarece Germania și Regatul Unit nu sunt vecine geografice, „nu are loc de fapt nicio contrabandă directă” – dar o sursă a Ministerului de Interne din Regatul Unit a declarat pentru BBC că există totuși „frustrare” cu privire la cadrul legal al Germaniei.

Întâlnirea dintre contrabandiștii din Germania și reporterul BBC

Cei doi merg la o cafenea unde îl așteaptă pe un bărbat care îi este prezentat drept „Al-Khal” (unchiul în arabă). Acesta vine însoțit de o gardă de corp.

În timpul întâlnirii, din cauza legislației germane stricte, BBC poate înregistra doar video, nu și audio.

Hamza își repetă povestea, aparent convingător.

El sugerează, de asemenea, posibilitatea ca achiziția unei bărci să nu fie tocmai ilegală din cauza anumitor imperfecțiuni în legea germană.

Dar Khal respinge această sugestie.

„Cine ți-a spus asta?” întreabă el. „Nu este legal.”

La o cafea, contrabandiştii dezvăluie că au aproximativ 10 depozite în zona Essen, și că un raid al poliției avusese loc „cu câteva zile în urmă”.

Contrabandiștii vorbesc despre capacitatea lor de a transporta echipamentul la Calais în „trei, patru ore”, ceea ce indică faptul că folosesc autostrăzi, mai degrabă decât drumuri secundare.

Asta înseamnă posibilitatea de a fi livrate rapid în cazul unei prognoze favorabile a condițiilor de vreme ce ar determina o creștere a cererii.

Germania, țară de tranzit

Potrivit unei investigații a Inițiativei Globale împotriva Crimei Organizate Transnaționale, bărcile sunt de regulă transportate cu camionete sau mașini din Germania, Belgia sau Țările de Jos către coasta franceză, Germania fiind un „punct de tranzit deosebit de important”.

Majoritatea ambarcațiunilor sunt fabricate în China și sunt trimise, în containere, în Turcia, iar de acolo transferate în Europa.

Unul dintre autorii raportului, Tuesday Reitano, spune că rolul Germaniei în calitate de centru de contrabandă a sporit din diverse motive, inclusiv „controalele anti-contrabandă” robuste din Franța, care au determinat bandele, din ce în ce mai organizate, să opereze pe distanțe mai lungi.

Oferta contrabandiștilor

Hamza primește următoarea ofertă: pachetul generos de 15.000 de euro în care este inclusă preluarea bărcii lângă Calais, împreună cu un motor, combustibil, pompă și 60 de veste de salvare - mai mult decât Hamza a spus că ar avea nevoie.

Dacă se înțeleg pe loc, Khal susține că ar putea duce o barcă într-o locație care se află la doar 200 m de țărmul francez, iar asta chiar a doua zi.

Totodată, Khal și Sahar menționează un „nou punct de trecere”, sugerând astfel că ar fi găsit un loc mai ferit de  autoritățile franceze, dar ei nu dezvăluie locația lui.

Există și o a doua opțiune, mai ieftină, asupra căreia Hamza a insistat tot timpul.

Pentru aproximativ 8.000 de euro, Hamza ar putea ridica el însuși barca de la un depozit din Essen și să se descurce independent cu transportul până în nordul Franței.

Dacă ești prins, îi spun contrabandiştii, noi nu suntem responsabili.

Conversația virează apoi spre modalitatea în care Hamza ar plăti, odată ce se decide.

Khal vrea ca banii să fie ajungă în Turcia, pentru că „toate lucrurile” vin de acolo.

Aceștia pot fi virați prin sistemul Hawala - o metodă de plată care ocolește operațiunile bancare și se bazează în schimb pe o rețea de agenți pentru a livra numerar peste granițe.

Ulterior, Hamza primește un număr de cont pe WhatsApp.

Totodată, contrabandiștii trimit mesaje despre modalitățile în care pot „livra și îngropa” echipamentele, sugerând astfel că acestea pot fi ascunse în subteran lângă un punct de trecere, Boulogne fiind o opțiune mai bună pentru că la „Calais, e greu”.

În ceea ce pare a fi o tactică de presiune de a cumpăra, lui Hamza i se spune, de asemenea, că contrabandiştii au stocuri „limitate”, însă o mulţime de cumpărători.

O „capcană mortală”

Comparând o astfel de barcă gonflabilă cu o „capcană mortală”, președintele Asociației Naționale Independente a Bărcilor de Salvare, Neil Dalton, a comentat că ar fi „extrem de periculos” să fie înghesuiți zeci de oameni pe aceste bărci care sunt extrem de firave.

Un purtător de cuvânt al Ministerului de Interne din Regatul Unit a declarat pentru BBC că guvernul „accelerează rapid” colaborarea cu alte țări, inclusiv Germania, pentru a „combate bandele criminale de contrabandă”, dar „există întotdeauna mai multe de făcut împreună”.

Acest sentiment este reluat de autoritățile franceze.

„Este important să le demonstrăm germanilor că aceste bărci sunt legate de infracțiuni pe coastele noastre, ceea ce le va permite să intervină”, a declarat Pascal Marconville, procuror din nordul Franței, pentru BBC la începutul acestei luni.

Ministerul de Interne al Berlinului a declarat pentru BBC că cooperarea bilaterală a fost „foarte bună” și că autoritățile germane pot lua măsuri la solicitarea Regatului Unit.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite