Bulgaria: Un avion MiG-29 s-a prăbuşit în Marea Neagră în timpul exerciţiilor Shabla 2021. Se cere suspendarea zborurilor cu aceste aparate de luptă reparate de o firmă rusească
0Un avion militar MiG-29 din armata bulgară s-a prăbuşit în Marea Neagră în dreptul peninsulei Shabla în timpul exerciţiilor militare Shabla 2021, a confirmat comandantul Forţelor navale bulgare, contraamiralul Kiril Mihailov. Consiliul Atlantic , o organizaţie non-guvernamentală din Bulgaria a cerut suspendarea zborurilor cu toate aeronavele Mig-29 reparate de o firmă rusească.
''În timpul efectuării unei misiuni de antrenament deasupra bazinului maritim al Republicii Bulgaria, un avion MiG-29 din Forţele aeriene bulgare a pierdut comunicarea radio şi a dispărut de pe radar la 00:45", a informat Ministerul Apărării bulgar.
O operaţiune de căutare şi salvare a fost lansată imediat. La aceasta participă membri ai Forţelor navale, Comandamentului pentru operaţiuni speciale, Poliţiei de frontieră şi Forţelor aeriene. Ministrul bulgar al apărării Ghiorghi Panaiotov s-a deplasat la locul incidentului. M
„La operaţiunea de căutare şi salvare a pilotului participă toate forţele de care dispunem. Nu există semnal de la el, a dispărut brusc din radar”, a precizat ministrul apărării, Georgi Panayotov. „Există două fregate în zona accidentului, iar la bordul unei nave căutătoare de mine există un dispozitiv pentru măsurarea adâncimii şi de căutare a epavei aparatului. Nu a fost încă localizată. Elicoptere de la Forţele Aeriene şi ale Marinei, inclusiv o dronă, sunt implicate în căutări”, a adăugat ministrul. Ministrul a anunţat că aeronava efectua o misiune în cadrul exerciţiului „Shabla 2021”, trăgând asupra unei ţinte. Exerciţiul militar tactic cu trageri de luptă „Shabla 21” a fost suspendat.
Motivele prăbuşirii avionului rămân deocamdată neclare. Exerciţiile militare Shabla 21 au fost suspendate. Presa bulgară a mai transmis că la ora 10 dimineaţa a fost găsită vesta de salvare a pilotului, dar nu se ştie dacă pilotul a fost sau nu catapultat.
Avionul, pilotat de unul dintre cei mai experimentaţi aşi ai aerului din baza Graf Ignatievo
Maiorul bulgar Valentin Terziev, de 47 de ani, era pilotul avionului de luptă de fabricaţie rusească Mig-29 dispărut deasupra Mării Negre în timpul exerciţiului militar ”Shabla 2021” la care participau, alături de armata bulgară, militari sârbi şi americani, scrie Novinite.
Valentin Terziev, unul dintre cei mai experimentaţi aşi ai aerului din baza Graf Ignatievo, a căzut în mare cu avionul său de luptă miercuri dimineaţă, el nefiind însoţit la acel moment de altă aeronavă, notează sursa citată.
Terziev primise misiunea de a trage într-o ţintă constituită dintr-o paraşută luminoasă, unul dintre cele mai dificile exerciţii din cauză că există riscul pierderii orientării. Totuşi, maiorul era destul de experimentat pentru a gestiona probleme dificile, spun colegii săi.
Aceştia nu cred că accidentul a fost provocat de o eroare a pilotului, una dintre variantele luate în calcul de autorităţile bulgare.
Maiorul, de origine din oraşul Varna, lua parte la un exerciţiu realizat împreună cu Forţele Aeriene Sârbe în apropierea localităţii Shabla, ce a început pe 7 iunie şi trebuia să ţină până pe 11 iunie. Piloţii sârbi au participat cu trei aeronave, tot MiG-29, ce au decolat şi au aterizat pe baza aeriană Graf Ignatievo.
În urma acestui accident, Consiliul Atlantic al Bulgariei, o importantă organizaţie non-guvernamentală, a cerut suspendarea zborurilor cu toate aeronavele Mig-29 reparate de compania rusă Russian Aircraft Building Corporation şi lansarea imediată a unei verificări detaliate, de către o echipă de experţi din ţările NATO, a calităţii reparaţiilor făcute la aceste Mig-uri, scrie Novinite.
Consiliul Atlantic cere ca ”ministrul interimar al apărării să dea urgent un ordin pentru analizarea impactului întârzierilor părţii ruse în implementarea contractelor pentru reparaţia avioanelor de luptă Mig-19 şi a antrenării piloţilor”.
„Poporul bulgar trebuie să ştie cum afectează acest lucru capacitatea de luptă a forţelor aeriene“, spune sursa citată, subliniind că de deosebit interes este clarificarea relaţiei dintre pregătirea de luptă a piloţilor bulgari, mult sub standardele NATO, şi acest incident.
”Ţinând cond de principiul solidarităţii NATO, guvernul trebuie să ceară imediat lansarea unei misiuni aliate pentru paza spaţiului aerian bulgar până când Bulgaria va ajunge la o capacitate fiabilă de implementare a misiunilor de poliţie aeriană”, spune sursa citată.
Consiliul Atlantic insistă, de asemenea, pentru suspendarea imediată a tuturor activităţilor legate de posibila modernizare a avionicii şi a extinderi folosirii avioanelor de luptă MiG-29, precum şi o revizuire a acestor activităţi pe baza rezultatelor anchetei acestui incident.
Avionul Mig-29 este unul dintre ultimele aparate livrate Bulgariei din fosta URSS, în 1988-1989, iar ciclul de viaţă expiră în 2029-2030. Aparatele de zbor sunt bine întreţinute, a dat asigurat ministrul apărării.
Forţele Aeriene Bulgare au în serviciu, de mai bine de 30 de ani, avioane de vânătoare MiG-29. Dintre acestea, până în prezent, două s-au prăbuşit, unul în septembrie 1994 – din păcate pilotul şi-a pierdut viaţa – iar cel de-al doilea în aprilie 2012.
Bulgaria are aproximativ 13 avioane de vânătoare MiG-29 şi cheltuie anual sume foarte mari de bani pentru mentenanţa acestor aeronave destul de îmbătrânite. Forţele Aeriene Bulgare sunt obligate, sub o formă sau alta, să investească în mentenanţa avioanelor MiG-29, deoarece sunt sigurele aparate cu care încă patrulează spaţiul aerian, până când vor primi cele opt avioane F-16.
Odată ce Forţele Aeriene Bulgare vor primi cele opt avioane de vânătoare F-16, nu va fi necesară menţinerea unei flote complete de avioane MiG-29.
O tranziţie completă către efectuarea de misiuni de poliţie aeriană – pentru protejarea spaţiului aerian al Bulgariei – ar fi posibilă doar după achiziţionarea suplimentară a încă opt aeronave F-16, dar nu se ştie dacă şi când o astfel de achiziţie ar putea avea loc, spun specialiştii militari.
Bulgaria va încerca să vândă o parte din avioanele de vânătoare MiG-29, de provenienţă sovietică, atunci când cele opt avioane F-16 Block 70 – fabricate de SUA şi pe care Ministerul bulgar al Apărării le-a achiziţionat în 2019 ca parte a unui acord de 1,2 miliarde de dolari – vor intra în posesia Forţelor Aeriene Bulgare. Primul F-16 este programat să fie livrat la sfârşitul anului 2022, urmând a fi folosit pentru pregătirea şi antrenarea piloţilor Forţelor Aeriene Bulgăre. Restul de şapte vor fi livrate în etape între anii 2023-2024.
Bulgaria a plătit, în august 2019, Agenţiei pentru Cooperare de Apărare şi Securitate a SUA 1,2 miliarde de dolari pentru opt avioane de vânătoare F-16 Block 70. În medie, fiecare avion va costa statul bulgar 150 de milioane de dolari, dar are cele mai noi dotări disponibile pe acest tip de avion.
Cu acest pas, partea bulgară şi-a îndeplinit angajamentul în cadrul contractelor pentru achiziţionarea aeronavelor de luptă F-16 pentru Forţele Aeriene Bulgare.
Potrivit producătorului, compania americană Lockheed Martin, Block 70/72 este versiunea cea mai nouă şi cea mai avansată a acestui avion de vânătoare, având o durată de viaţă cu 50% mai mare decât a versiunilor anterioare şi poate fi operaţional până în 2070 şi chiar după, adică cel puţin 50 de ani de acum înainte.