De ce ne-au cucerit Minionii: pe cine văd copiii şi adulţii în stăpânii malefici din povestea de 1 miliard de dolari

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Simpatica serie de desene animate „Minionii“ a dat naştere unui adevărat fenomen social şi unei afaceri extrem de profitabile: tot ce este legat de Minioni se vinde pe bandă rulantă. Un psiholog şi un expert în publicitate spun cum se explică succesul acestei producţii.

Minionii, personaje reprezentate sub forma unor pastiluţe mici şi galbene, cu ochi mari şi ochelari, fiinţe ciudate şi poznaşe, pot fi întâlnite la tot pasul: în magazinele de jucării, pe rechizitele şcolare sau chiar pe hăinuţele copiilor.

Desenele animate „Minionii” au avut până acum încasări de peste 1 miliard de dolari la nivel mondial, iar în România, după 8 săptămâni de prezenţă pe marile ecrane, încasările se ridică la peste 1.800.000 de dolari, producţia fiind vizionată deja de peste 390.000 de români, potrivit Cinemagia.ro.

În prezent, acest lungmetraj este pe locul al treilea în topul filmelor de animaţie cu cele mai mari încasări la nivel mondial din toate timpurile, după producţiile „Frozen/Regatul de Gheaţă” şi „Toy Story 3”.

Imaginea Minionilor este promovată şi prin diferite produse  – haine, căni, ghiozdane, penare, genţi, pluşuri  – pe care aproape orice copil şi le doreşte, iar părinţii nu ezită să le cumpere. Cum se explică succesul extraordinar al acestui film de desene animate?

Cine sunt Minionii

Minionii sunt de fapt organisme multicelulare, care există de la începutul vieţii pe Pământ şi care au evoluat în timp, ajungând la forma unor pastiluţe similare celor de Tic-Tac. Minionii au reuşit să pună bazele unei civilizaţii, dar scopul lor pe lume este să servească unui stăpân, să fie de folos, să ajute. Astfel, ei îşi aleg mereu câte un stăpân, care trebuie neapărat să fie cât mai rău, cât mai ticălos. Astfel, micuţii ajung să slujească unor dinozauri, apoi unor vampiri sau tirani celebri în istorie. Deşi Minionii se străduiesc mereu să-şi ajute stăpânii, ei fac tot felul de gafe şi năzbâtii prin care încurcă planurile malefice ale stăpânilor sau chiar îl omoară, fără să vrea.

image

Cel mai recent episod din serie prezintă peripeţiile a trei Minioni curajoşi, Kevin, Bob şi Stuart, care pleacă din nou în căutarea unui nou stăpân malefic, pentru a salva de la dispariţie specia Minionilor. Micuţele fiinţe trec printr-o serioasă depresie din cauză că nu mai au cui să-i slujească şi nu mai au un scop în viaţă. În final, o găsesc pe Scarlett Overkill, personajul malefic din acest episod, care vrea să ia locul reginei Marii Britanii.

Pe lângă forma lor inedită, de pastiluţe galbene, Minionii sunt simpatici şi datorită unui limbaj inventat de creatorii filmului, limbaj care conţine cuvinte din diferite limbi şi tot felul de mormăieli şi onomatopee. Oricâte gafe şi prostii ar face, personajele sunt foarte haioase şi agreabile.

Mesajul poveştii este uşor de înţeles, iar umorul de situaţie este foarte bine realizat. Practic, acest umor uşor accesibil, povestea simplă şi personajele simpatice sunt secretele succesului acestui film, crede Antonio Marzavan, copywriter la agenţia de publicitate 23 Communications:

„Diferenţa între un film de duzină şi unul de succes este execuţia, mai ales la unul de animaţie. Execuţia filmului este impecabilă, personajele au un stil bine definit, realizatorii sunt atenţi la toate detaliile, nu ai senzaţia că te uiţi la un desen animat, ci la o poveste.”

Antonio Marzavan nu crede că există o reţetă de succes pentru un film, dar sunt unele ingrediente pe care trebuie să le conţină orice producţie bună: execuţie perfectă, umor de calitate şi poveste accesibilă, pentru ca filmul să fie urmărit cu plăcere nu doar de către copii, ci să aibă succes şi la adolescenţi şi la adulţi. Este excat ce s-a întâmplat cu Minionii, care este apreciat de toate categoriile de vârstă. Părinţii gustă şi ei umorul din acest film şi astfel urmăresc cu plăcere desenele, nu se mai gândesc că au venit la cinema doar de dragul copiilor.

Iar după ce a văzut cu plăcere filmul, adultul va fi mult mai tentat să cumpere pentru copil diferite obiecte legate de producţia care l-a amuzat:

„Este o maşinărie care se porneşte şi apoi dă apă la moară copiilor şi aşa te face să cumperi orice produs. Totul începe de la film, dacă filmul nu ar fi ok nici jucăriile nu s-ar vinde prea bine”, explică Antonio Marzavan.

Secretul succesului: o poveste în care oricine se poate regăsi

Dincolo de amuzament, Minionii oferă copiilor o poveste în care ei se pot regăsi, personaje cu care se indentifică. Şi copiii fac gafe şi năzbâtii, la fel ca Minionii. În plus, ei nu se pot descurca fără un adult, un părinte care să-i îndrume, chiar dacă acest adult este perceput uneori ca fiind foarte sever. Astfel, putem face o apropiere între stăpânul pe care îl caută mereu haioasele personaje şi părintele de care are nevoie un copil pentru a se putea dezvolta, spune psihologul Keren Rosner:

„Copilul priveşte cu alţi ochi povestea. El caută un ataşament, în viaţa reală este de obicei o persoană adultă, copilul poate se identifică cu aceste personaje, care caută protecţie din partea unui alt personaj, investit cu putere, care poate oferi protecţie. Şi copilul face greşeli, năzbâtii, deci el se identifică în acest fel cu personajul.”

Această eternă căutare a unui reper sau mentor este prezentă şi la unii adulţi şi la adolescenţi, astfel se poate explica succesul filmului la toate categoriile de vârstă: „Adulţii probabil că trăiesc unele emoţii legate de copilăria lor sau de căutările lor din viaţa reală, poate sunt persoane singure care caută pe cineva, deci adaptează povestea văzută la povestea propriei lor vieţi”, spune Keren Rosner.

image

(Dacă filmul este bine realizat şi umorul de calitate, chiar şi adulţii se vor uita cu plăcere la desenele animate/FOTO www.dailyfinance.com)

Un film bun trebuie să-l emoţioneze atât pe copil cât şi pe adult, iar acest lucru se poate întâmpla prin prezentarea unei poveşti care are elemente comune cu viaţa reală a fiecăruia. Bunele intenţii care sfârşesc prin gafe, dorinţa unor oameni de a fi mereu de folos, dar care sfârşesc prin a încurca mai mult lucrurile, toate aceste scene se regăsesc în viaţa de zi cu zi.

Din momentul în care filmul a devenit un mare succes, toate produsele comercializate care au legătură cu povestea se vor vinde garantat. „Fiecare copil vrea să aibă un personaj cu care să se joace, parcă povestea de la televizor o trăieşte şi el având aceste personaje la el acasă, în viaţa reală, chiar dacă sunt păpuşi, alte obiecte sau abţibilduri. Iar adulţii se bucură să-i facă o surpriză celui mic. Copiii se influenţează între ei. Copilul vede aceste jucării la altul, atunci îşi va dori şi el ce a văzut la prietenul lui, iar părintele nu va dori să-l priveze pe copil de plăcerea de a avea un personaj, aşa că îi cumpără”, precizează Keren Rosner.

Desigur, fenomene de acest fel au apărut foarte des în ultimii ani şi vor continua să apară. Mereu vor fi inventate noi poveşti de succes, care vor lua locul celor apreciate acum şi vor fi o importantă sursă de profit inclusiv pentru companiile care produc jucării sau alte produse pentru copii.

Viață de cuplu



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite