Uber în România. Interviu cu responsabilul pentru extinderea companiei: „Trebuie să creăm alternative de transport”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Uber, cea mai populară aplicaţie care conectează şoferii maşinilor personale cu potenţiali clienţi, s-a lansat în Bucureşti. Aplicaţia practic transformă şoferi simpli în taximetrişti. Rob Khazzam, directorul internaţional de lansări al Uber a vorbit cu „Adevărul“ pentru a prezenta perspectiva companiei.

Uber e o aplicaţie prin care cei care au maşini pot oferi servicii de transport. UberX, produsul lansat astăzi în România, este descris drept unul de ridesharing, adică împărţirea maşinii. Totul se face pentru o taxă de 1,39 de lei pe kilometru, ca la taxiurile oficiale. Uber nu are licenţe de taximetrie, pentru că şoferii nu sunt angajaţi de ei, ci se folosesc de aplicaţie pentru a se conecta cu potenţiali clienţi.

Rob Khazzam a declarat că „Uber şi-a dorit de multă vreme să vină în Bucureşti şi am avut numeroase cereri de la şoferi sau oameni obişnuiţi. Am simţit nevoia pentru un asemenea serviciu. E prima noastră zi şi sperăm să dezvoltăm sistemul şi oamenii să-şi dea seama de avantajele Uber“.

O echipă locală

Uber are o echipă de doi oameni în România, care se vor ocupa de selecţia şoferilor şi de feedback-ul clienţilor.

Filosofia Uber se bazează pe percepţia companiei ca una care oferă un serviciu tehnologic, nu unul de taximetrie. „Sunt milioane de maşini în Bucureşti care nu sunt folosite. De asemenea, rata de ocupare a unei maşini este de 1,3 persoane, iar aceasta scade în toată Europa Centrală şi de Est. Scopul nostru e să oferim acces uşor la alte maşini şi să reducem folosirea propriei maşini“, a spus Khazzam.

De asemenea, Uber nu a oferit numărul de şoferi pe care-l are acum conectaţi la aplicaţie. Astăzi au fost primele comenzi, iar Uber se uită la alte statistici, potrivit lui Rob Khazzam. Astfel, pentru compania americană, cel mai important este timpul mediu de răspuns al şoferilor. Scopul este atingerea unui timp de cinci minute, deşi în prima zi se poate ca timpul acesta să fie de 10 minute.

Citiţi vestea iniţială despre venirea Uber în România. 

Cum sunt selectaţi şoferii Uber

„Şoferii nu sunt angajaţii noştri. Suntem o platformă independentă pe care şoferii pot să o folosească. Şoferii trebuie să aibă minimum 21 de ani, un vehicul de 10 ani vechime sau mai nou şi să aibă toate actele în regulă, atât şi cazierul. Aceste lucruri îţi permit să fii în sistem. Apoi urmează feedback-ul după fiecare cursă. Avem un sistem pus la punct din stele (de la 1 la 5) şi opinii practice“, spune Khazzam.

Procesul de recrutare durează de la câteva zile la câteva săptămâni, în funcţie de cât de pregătite ai actele.

Dacă acest sistem de rating nu este suficient pentru ca utilizatorii să aibă încredere, Uber susţine că va colabora cu autorităţile dacă vor fi probleme, iar dacă un şofer primeşte o reclamaţie serioasă, de exemplu dacă hărţuieşte pe cineva sau înjură, contul acestuia va fi suspendat imediat, până la analizarea plângerii.

Obiectivele Uber în România

Rob Khazzam spune că principalul scop al Uber este să crească baza de date şi să devină cât mai operaţional. De asemenea, vor să comunice cât mai bine către autorităţi, Guvern şi organizaţii locale pentru ca acestea să înţeleagă scopul Uber.

„Suntem o companie americană care investeşte în România. Ne asumăm să fim un jucător serios aici“, a spus Khazzam.

Cu toate acestea, deşi optimismul Uber este foarte mare, UberX va fi un concurent direct pentru taximetriştii din Bucureşti. Rob Khazzam nu vede UberX ca o aplicaţie care va ucide taximetria.

„UberX e doar o alternativă. Poţi să mergi cu bicicleta, pe jos, cu autobuzul sau cu un taxi. Noi încercăm să reducem numărul de maşini raportate la şoferi“, a declarat Khazzam. Pentru Khazzam, Uber e un serviciu care se bazează pe filosofia alegerii.

„Economia de tip sharing, în care toate serviciile se împart între oameni şi nu există o relaţie centralizată e un produs natural al tehnologiei. Cu ajutorul smartphone-urilor şi plăţilor electronice e uşor să conectezi oameni şi servicii. Noi suntem doar un segment al economiei sharing“, Khazzam.

În schimb, Khazzam nu spune nimic despre profitul Uber. Compania are un comision de 20% pentru şoferii care-şi pun maşina la dispoziţie, dar nu spune nimic despre speranţele financiare din acest an.

În privinţa legilor locale, Uber nu este îngrijorată. Rob Khazzam susţine că firma americană este în favoarea reglementării, doar că vrea să fie adaptată anului 2015.

„Trebuie să creăm alternative mai bune de transport. Fiecare oraş are obligaţia de a reduce traficul şi să se adapteze pe mobilitate. Noi am creat un sistem şi cooperăm cu organele legale. Dar unele legi au fost scrise în anii 70 şi nu se mai aplică în era smartphone-ului. În unele zone, statele trebuie să-şi adapteze reglementările“, a spus Rob Khazzam.

Cum funcţionează Uber?

uberX este o platformă tehnologică ce conectează în timp real pasagerii cu şoferii, oferindu-le posibilitatea să călătorească în siguranţă la un cost redus – totul printr-o singură aplicaţie.

Aplicaţia Uber este disponibilă pentru smartphone (iOS şi Android). Pasagerii trebuie doar să îşi descarce aplicaţia, să îşi creeze un cont şi apoi, apăsând un singur buton, să pornească la drum.

Astfel, fiecare dintre ei poate vedea poza şi numele şoferului, precum şi numărul de înmatriculare al maşinii, înainte ca aceasta să ajungă. În plus, pasagerii le pot trimite celor dragi o hartă online pe care aceştia îi urmăresc prin GPS, asigurându-se, astfel, că ajung în siguranţă la destinaţie.

Toţi şoferii înregistraţi pe platforma uberX au peste 21 de ani şi un permis de conducere valid, nu au cazier şi sunt proprietarii unei maşini asigurate conform legii. Fiecare dintre ei a fost verificat individual de Uber înainte de acceptarea înregistrării lor pe uberX.

Reacţia publicului

Cititorii Adevărul au avut reacţii mixte la vestea că Uber vine în România. 

image
Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite