Uber a fost prins că foloseşte un soft secret pentru a se ascunde de autorităţile din întreaga lume

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Uber a folosit, ani în şir, în toată lumea, un program ascuns numit „Greyball”, pentru a înşela ofiţerii de poliţie din oraşele în care serviciile sale intâmpinau rezistenţă ori erau interzise prin lege, conform unei investigaţii realizate de The New York Times.

Programul încerca să identifice şi să evite membrii din poliţie care la rândul lor încercau să-i prindă pe şoferii de Uber folosind aplicaţia. Aceasta era folosită în oraşe precum Boston, Paris, Las Vegas şi ţări ca Australia, China ori Corea de Sud.

Greyball funcţiona colectând informaţii despre locaţie, cărţi de credit, conturi de social media precum şi alte metode, cu scopul de a-i identifica pe cei bănuiţi că lucrează pentru autorităţi. Când erau găsiţi, aceştia din urmă ar fi primit pe aplicaţia de la Uber doar „maşini fantomă”, inexistente, care le acopereau pe cele reale.

Soft-ul a fost introdus iniţial sub tutela unui program numit „Încălcarea Termenilor şi Serviciilor” (VTOS) pe care Uber îl folosea să-i identifice pe toţi cei care foloseau aplicaţia în mod abuziv ori necorespunzător. VTOS pornise în 2014 şi era folosit preponderent în afara Statelor Unite.

Conform The New York Times, VTOS era folosit în interiorul Uber pentru a respinge curse de la utilizatorii care nu respectau termenii si condiţiile. Fie că era vorba de persoane violente care agresau şoferii, competitori care încercau să pună piedici sistemului ori oameni care lucrau în secret cu oficiali pentru „a-i prinde în capcană” pe şoferii de Uber.

Oricând compania încerca să se instaleze într-un oraş nou, aceştia alegeau un manager care să-i repereze pe poliţişti, folosind mai multe metode. Prima era să creeze un „gard” digital în jurul secţiilor de poliţie unde-i aveau în vizor pe toţi cei care deschideau şi închideau aplicaţia, ceea le-ar fi putut indica că este vorba de un oficial. O altă metodă era să verifice dacă cardurile folosite la înregistrare erau legate de instituţii precum poliţia.

Investigaţia a mai scos la iveală că pentru a-i identifica, angajaţii Uber mai mergeau şi la magazinele de electronice unde se interesau dacă se vânduseră telefoane ieftine şi le luau apoi seria. Asta deoarece, modelele mai ieftine erau cele mai probabile dispozitive a fi cumpărate şi distribuite agenţilor de poliţie, din raţiuni economice. În cazul în care un şofer ar fi primit în cursă o persoană suspectată a fi poliţist, şoferul Uber primea instrucţiuni clare să încheie cursa.

În interiorul companiei, cel puţin 50 ştiau de Greyball, mulţi dintre ei având îndoieli despre etica şi legalitatea acestui program. Conform acestora, programul era folosit la început în oraşele noi de către şoferii UberX pentru a se lupra cu firmele locale de taximetrie. Mai târziu, inginerii au văzut potenţialul şi s-au folosit de Greyball pentru a se feri de forţele de ordine.

Vineri dimineaţă, vicepreşedintele Uber, Ed Baker, care ştia despre program, şi-a dat demisia. Acum câteva luni, acesta din urmă era văzut în companie drept „o stea în dezvoltare”.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite