REVIEW GTA V - un montagne russe ameţitor plin de sânge şi păcate; cel mai bun film în care vei avea ocazia să joci

0

Grand Theft Auto V este jocul care a dat peste cap industria divertismentului, reuşind să surclaseze încasările înregistrate de filmele de la Hollywood şi să spargă şapte recorduri mondiale. Infamul titlu a ajuns şi în redacţia Tech Adevărul şi suntem pregătiţi să vă spunem ce impresie ne-a făcut.

Ajungi acasă şi îţi prinzi nevasta în pat cu instructorul de tenis. Nenorcitul se aruncă pe geam, aproape dezbrăcat, se urcă în maşina lui sport şi o taie. Ce ai să faci? Tipul ăsta pe care tu îl plăteşti de câteva luni bune numai la rever nu a lucrat. Îţi pui asociatul să-l urmărească pe domnul rachetă-de-fier până la casa de pe deal. Acolo îl ţii de vorbă în timp ce Franklin, tipul crescut în cartier ce vrea să fie gangster,  leagă cabluri între maşină şi stâlpii de rezistenţă ai casei. Căsoiul transformă în ruine. Cineva tocmai ţi-a pus gând rău.

Îmi vine foarte greu să spun despre GTA că este un joc. Cei de la Rockstar North au reuşit să facă exact ceea ce visează Hollywoodul de câteva decenii: au creat o producţie cinematografică interactivă. Tu eşti personajele principale (voi explica acest dezacord în rândurile următoare) şi „platoul“ de filmare este imens şi plin de peripeţii.

<strong>Gameplay şi poveste</strong>

Pentru prima dată în istoria francizei (şapte titluri, în total), jucătorul are posibilitatea de a controla alternativ mai multe personaje. Îl avem pe Franklin, un băieţaş de cartier, de culoare, care speră să facă bani buni din lucruri rele. Michael e un tip trecut de 40 de ani, cu descendenţă italiană şi gusturi rafinate, care deja s-a săturat de adrenalina vieţii de gangster şi a devenit bărbat de casă şi de familie – problema e că familia nu prea îl respectă. Pe Trevor îl găsim de multe ori gol şi debusolat. Dacă l-ar cunoaşte pe Walter White ar fi probabil cel mai fidel client al lui şi este extrem de violent.

Jucătorul poate să controleze toate aceste trei personaje, atât în timpul misiunilor, cât şi în afara lor. Scenariştii de la Rockstar au creat personaje rotunde după care s-ar putea scrie cărţi (atât literatură, cât şi manuale de psihiatrie).

În universul GTA V nu ai cum să te plictiseşti. Acţiunea are loc în oraşul Los Santos – echivalentul Los Angelesului – acelaşi oraş prin care se plimba şi Carl Jhonson în GTA San Andreas. Misiunile de început sunt relativ simple (fură o maşină, recuperează o maşină, bate nişte gangsteri rivali), dar în acelaşi timp frustrante (maşinile mi se par foarte greu de condus – nu sunt cel mai bun gamer din lume, dar nu mi-a plăcut niciodată cum se controlează maşinile în seria GTA).

Dacă un personaj rămâne fără misiuni într-o anumită perioadă, putem trece oricând la următorul sau putem provoca haos pe străzile oraşului. Există, de asemenea, şi o mulţime de misiuni secundare presărate peste tot (ca salvarea unei domnişoare de o gaşcă de derbedei care o ameninţă cu cuţitul) şi posibilităţi nelimitate de divertisment (privitul la TV, jocuri, sporturi, navigarea pe internet). Cei de la Rockstar s-au specializat în crearea de lumi interactive în care aproape orice poate fi făcut. Încă nu se poate intra chiar în orice clădire, însă acum putem tranzacţiona valori la bursă pentru un ban în plus şi avem la dispoziţie smartphone-uri (fiecare personaj are un telefon diferit, cu un sistem de operare diferit) cu care ne putem face selfie-uri. Gradul de detaliu din acest punct de vedere este uimitor.

Scopul principal al jocului este jefuitul băncilor. Acesta este un proces meticulos. Înainte de fiecare misiune de acest gen, trebuie să ne alegem cu grijă modul de abordare – violent, rapid şi riscant, sau tacticos, din umbră, dar laborios - şi membrii echipei cu care vom acţiona. După aceasta, urmează o serie de misiuni mai mici, de pregătire: de la analizarea ţintei, până la furarea de maşini sau uniforme de poliţie. De obicei, rezultatul este spectaculos şi am văzut filme de Hollywood care nu au reuşit să mă uimească la fel de tare când vine vorba de scenariu.

Tot jocul este presărat cu umor – de cele mai multe ori vulgar, de foarte multe ori xenofob şi misogin, uneori de-a dreptul macabru - şi poţi pierde câteva ore plimbându-te prin oraş doar ca să asculţi posturile de radio. Vreau ca posturile de radio din GTA să fie posturi de radio în viaţa reală! Preferatul meu este WCTR, un post pe care se difuzează talk-showuri cu fel de fel de personaje ciudate care provoacă hohote de râs. Există câte un post radio pentru fiecare gen de muzică: pe Channel X se dă punk, pe Rebel Radio te poţi cutreiera câmpurile ascultând country, pe Radio Los Santos poţi să faci drive-by dând din cap pe hip-hop.

Poţi să stai ore întregi plimbându-te prin magazine, încercând să-ţi asortezi pantofii sport cu geaca şi dacă simţi nevoia de relaxare maximă poţi opri lângă o fată de treabă care ştie cum să se poarte cu tine (pentru o sumă modică de bani pe care o recuperezi după. De obicei cu un levier).

Jocul este incredibil de violent şi de vulgar. Multă lume s-ar putea simţi ofesantă de el şi nu e de mirare că este atât de controversat. GTA 5 este distopia perfectă, un loc în care cele şapte păcate mortale ţin loc de decalog, o lume în care preţul succesului este plătit întotdeauna în sângele altuia.

<strong>Grafică şi detaliu</strong>

Nivelul de detaliu este absolut uimitor. Eu am încercat titlul pe o consolă Playstation 3 şi la început am fost uşor dezamăgit de unele margini mai ascuţite ale poligoanelor. Dar nu e vina jocului, e vina hardware-ului care deja poate fi considerat învechit. Totuşi, când te uiţi mai atent, observi nişte lucruri fascinante. Dacă alergi prin soare, tricoul începe să se păteze de la transpiraţie. Când bate vântul, iarba se leagănă odată cu frunzele. Reflexia soarelui în apă poate fi orbitoare şi labele ude lasă urme pe nisip. Vremea se schimbă cum s-ar schimba în viaţa reală şi dacă nu ar fi culorile suprasaturate ai putea crede că te uiţi la un film, nu că joci un joc. Excepţional. Sunt curios cum va arăta jocul pe un computer special de gaming, care ar putea duce la maximum toate aceste aspecte.

<strong>Preţ şi disponibilitate</strong>

GTA V poate fi achiziţionat de la Emag, la preţul de 259 de lei. Pentru acest preţ, jucătorii vor primi CD-ul cu jocul şi o hartă a oraşului Los Santos (care atunci când este trecută sub lumină ultravioletă arată nişte secrete interesante).

Deocamdată, Grand Theft Auto V poate fi jucat numai pe consolele Xbox 360 şi Playstation 3, însă cei de la Rockstar au anunţat că varianta pentru PC va ajunge în magazine la începutul anului 2014. O aşteptăm.

<strong>În loc de concluzie…</strong>

… o să vă mai zic că am dat peste o misiune în care devii câinele lui Franklin, trebuind să găseşti după miros un duşman. Cât de tare e asta? GTA V trebuie încercat, chiar dacă nu eşti gamer. Dar dacă te simţi uşor ofensat şi filmul Natural Born Killers ţi se pare o insultă la adresa umanităţii, rezumă-te la titluri mai cuminţi.

Hai să discutăm, ne găseşti pe Facebook - Tech Adevărul

Bonus:

Tehnologie