Poveştile lui Creangă, reinventate pe iPad. Cine sunt cei care au adus „Poveşti Româneşti” pe piaţă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Echipa de la X3 Media care a creat "Poveşti Româneşti"
Echipa de la X3 Media care a creat "Poveşti Româneşti"

Ce se întâmplă atunci când se adună la un loc ingineri şi oameni creativi din industria publicităţii? Iese o aplicaţie de iPad cu poveşti româneşti ambalate altfel. Ion Creangă poate ajunge acum în casele copiilor pe tablete.

Ştefan Szakal a studiat publicitate în Statele Unite la Universitatea din Tampa, iar apoi s-a întors în România. În America, a început să lucreze în designul web, iar în 2001, la întoarcerea în ţară a fondatul studioul X3 la Timişoara. De atunci, X3 lucrează în principal cu mulţi clienţi din Statele Unite, iar „Poveşti Româneşti“ e un proiect de suflet pentru publicul din ţară.

Acum doi ani, Ştefan a avut o discuţie cu sora lui care locuieşte în Vermont, SUA. Aceasta urma să devină mamă şi i-a cerut fratelui să trimită din România cărţi ilustrate cu poveştile tradiţionale. „Am vrut să-i recomand nişte aplicaţii care să o ajute, dar nu am găsit decât poveştile fraţilor Grimm şi altele similare din literatura internaţională. De acolo s-a născut ideea, chiar dacă a mai trecut puţin timp până am şi reuşit să o punem în practică“, ne-a spus Ştefan.

Anul acesta, în magazinul de aplicaţii al Apple, a apărut „Poveşti Româneşti“, o aplicaţie gratuită care va conţine poveşti tradiţionale, ilustrate şi animate, care pot fi văzute sau citite. Prima poveste este „Prostia omenească“ a lui Ion Creangă, iar aceasta poate fi descărcată pentru 2 euro. În viitor, Ştefan şi cei nouă oameni care lucrează la dezvoltarea aplicaţiei şi crearea poveştilor vor să mai adauge şi alte titluri.

Cum se creează poveştile?

Echipa s-a pus pe lucru după ce a ales prima poveste de ilustrat şi, deşi nu există cu adevărat dificultăţi tehnice pentru realizarea designului, după cum spun creatorii aplicaţiei, partea dificilă e găsirea ritmului potrivit.

„O provocare reală a fost identificarea unui proces de lucru prin care să terminăm povestea în timp rezonabil. În medie, am reuşit să lucrăm 7-8 ore pentru fiecare minut de animaţie. Sigur, încă mai încercăm să optimizăm“, a declarat Ovidiu Bejan, unul dintre designerii aplicaţiei.

image

Ovidiu explică modul în care a fost gândită aplicaţia. „Am ales să lucrăm cât mai colorat, cu personaje prietenoase şi expresive, cu trăsături vădit exagerate pentru a fi cât mai haioase. Plus că am vrut să integrăm elemente de folclor - vizuale şi auditive - în aplicaţie. Nu doar prin interpretarea autentică a povestitorului, ci prin coloana sonoră, vestimentaţia personajelor şi locurile şi obiectele ilustrate“, spune Ovidiu.

Ştefan Szakal adaugă că au vrut ca, dincolo de fascinaţia pentru produsele şi cultura din Occident, să profite de faptul că românii respectă şi preţuiesc valorile şi cultura tradiţională.

„Poveştile reprezintă printre puţinele vestigii ale tradiţiilor româneşti autentice, ale universului satului tradiţional, ale personajelor şi peisajelor pitoreşti“, spune Ştefan.

Echipa de la X3 crede că poveştile reprezintă cel mai frumos mod de a transmite nişte informaţii utile, fie că vorbim despre norme de comportament sau despre anumite cuvinte şi obiceiuri mai puţin cunoscute.

„Poveştile reprezintă primul contact al copiilor cu viaţa reală, bogată în experienţe, personaje şi întâmplări. Ele sunt o metaforă pentru ceea ce urmează să trăiască cei mici pe pielea lor. Atunci când copiii sunt prinşi în lumea poveştii, când ajung să cunoască şi să iubească personajele, toate acele informaţii împachetate în interiorul poveştii sunt transmite mult mai uşor şi, mai mult, interiorizate“, crede Ştefan Szakal.

image

Copiii şi tabletele

Echipa de la X3 crede că prin aplicaţie se poate îmbunătăţi sau întări relaţia dintre părinţi şi copiii. Fie că părintele citeşte o poveste sau doar urmăreşte împreună cu cel mic o animaţe.

„Copilul poate pune întrebări despre ceea ce vede, despre înţelesul unui regionalism, despre vestimentaţia sau acţiunile personajelor. Fiecare moment din poveste se transformă într-o lecţie deschisă pe teme de istorie, geografie, cultură sau bune maniere“, spune Ştefan Szakal.

El spune că mulţi dintre noi am asistat la momentul întâlnirii unui copil cu o tabletă şi rapiditatea cu care aceştia interiorizează modul de funcţionare. „Pentru mulţi sunt o parte firească a vieţii lor“, spune Ştefan. „Îşi dau seama instinctiv de modul de funcţionare, au învăţat că fiecare atingere a ecranului generează un efect şi nu le ia mai mult de câteva minute să înţeleagă“, adaugă acesta.

image

Momentan, pentru cei de la X3, „Poveşti Româneşti“ este un experiment. Au avut doar 100 de descărcări şi spun că abia la 15-20 de poveşti s-ar putea pune problema de profit, abia atunci ar putea acoperite costurile de producţie.

De asemenea, aplicaţia va rămâne pe iPad momentan, echipa fiind concentrată pe animarea mai multor poveşti din reprertoriul tradiţional românesc. Ei vor continua cu „Punguţa cu doi bani“, la care au început deja să lucreze.

Un trailer al aplicaţiei poate fi văzut mai jos.

Prostia Omeneasca Trailer from Povesti Romanesti on Vimeo.

Ea poate fi descărcată de aici.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite