Cât poţi câştiga din IT în România? Din secretele industriei româneşti

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Stefanini România, unul dintre cei mai mari jucători locali din zona serviciilor de outsourcing IT a ajuns la 10 ani pe piaţa din România. Stefanini România a ajuns la o cifră de afaceri de 17,3 milioane de euro în 2013 şi 1.000 de angajaţi. Compania îşi desfăşoară activitatea în Bucureşti şi Sibiu.

Stefanini România doreşte să mai angajeze 100 de oameni până la finalul anului, iar în 2015 să crească suplimentar cu 200 de angajaţi. De asemenea, cel mai probabil, compania nu se va extinde şi spre alte localităţi din România.

Stefanini e o companie braziliană veche de 27 de ani care oferă servicii IT, dezvoltare aplicaţii şi suport. E printre cele mai mari 100 de companii IT din lume.

Cât poţi câştiga în IT?

Potrivit reprezentanţilor Stefanini, salariul de start pentru un angajat care oferă suport tehnic este peste unui salariu mediu din economia României. De asemenea, salariile de la Stefanini România sunt la fel ca în Europa.

În plus, pentru poziţiile de specialist IT, care înseamnă aproximativ 20% din posturile Stefanini, salariile sunt, din nou, peste media industriei, adică câteva mii de euro.

Competenţele obligatorii sunt limba străină şi un anumit nivel de IT. Stefanini nu se aşteaptă să fie specialişti din primul nivel. Contează, de asemenea abilităţile de comunicare, pentru că angajaţii colaborează permanent cu clienţii. La divizia de Aplicaţii (fosta companie TechTeam Akela), procentul de candidaţi angajaţi este în jur de 10% şi, de obicei, se angajează seniori.

“Ne uităm pe diverse pieţe, în caz că salariile din România ar deveni prea mari. Ne uităm la Republica Moldova, dar nivelul de limbi străine nu este atât de mare acolo. În plus, mai există ţările din zona Maghreb, cu un nivel de franceză foarte bun, care au investit foarte mult în industrie. În acelaşi timp, există metode prin care putem rămâne competitivi pe o piaţă ca România, aflată în creştere - automatizare, competitivitate mai mare”, a declarat Andreea Stănescu.

100 de proiecte în ultimii ani

Stefanini a derulat în ultimii 10 ani peste 100 de proiecte IT pentru companii din diverse domenii, principalele industrii pentru care realizează proiecte fiind cea farmaceutică, cea de producţie şi servicii profesionale. Cele două centre din România furnizează servicii IT pentru companii din peste 50 de ţări, inclusiv SUA, Germania şi Franţa. Potrivit datelor Stefanini, 70% din proiecte sunt proiecte de service desk, 20% de dezvoltare aplicaţii, în timp ce 10% sunt servicii de infrastructură IT.

Din România, se oferă suport pentru Ford, John Deere, Levi’s sau Philip Morris. În plus, se oferă suport şi la sediul clienţilor. De asemenea, aplicaţii se dezvoltă pentru Millenium Bank, BRD, IBM sau Ericsson.

1.000 de angajaţi în Bucureşti şi Sibiu

Stefanini are 800 de angajaţi în centrul din Bucureşti, cu 38% faţă de anul anterior şi 200 de angajaţi la Sibiu, cu 67% mai mult decât în 2013. Compania cu origini braziliene face 3.000 de interviuri anual, dintre care doar 15-20% se termină cu o angajare. Practic, la finalul anului, Stefanini România va avea cu 57% mai mulţi angajaţi decât în 2013.

Centrul din Sibiu creşte la o rată mai mare decât Bucureştiul şi a fost deschis datorită nevoii de a oferi suport pentru germană.

Dintre aceştia, 60% sunt tehnicieni de suport, 20% fiind specialişti IT şi manageri de proiect, în timp ce 20% sunt dezvoltatori de aplicaţii. Unul dintre lucrurile urmărite de Stefanini atunci când angajează este multilingvismul, pentru că firma oferă suport în 12 limbi, între care şi maghiară, rusă, greacă, bulgară şi ebraică.

Potrivit statisticilor interne, un angajat entry-level poate fi promovat la următorul nivel în 12-18 luni, în timp ce tehnicienii de suport au la dispoziţie două etape pentru a trece de poziţia entry-level. Prima etapă poate fi depăşită în doar şase luni.

În cadrul unei companii de acest nivel din IT, 75% din costuri sunt pentru angajaţi. “Românii sunt foarte ambiţioşi. E bine, dar e riscant. Trebuie să urmărim ambiţiile lor în carieră. Trebuie să ne asigurăm că dacă vor să promoveze, compania-i va susţine”, a declarat Henk van Ursel, directorul de resurse umane din regiunea Europa, Orientul Mijlociu şi Africa.

Henk van Ursel a vorbit despre rolul de angajat la help desk, adică acei angajaţi care ofertă suport companiilor în caz de urgenţă. Acest post este unul în care tinerii nu stau foarte mult timp. Astfel, compania braziliană a dezvoltat un sistem de promovare în trei etape, care se întinde pe doar 10 luni.

Accent pe limbi străine şi clienţi atenţi la dialect

Centrul din Bucureşti este cel mai mare din Europa. Stefanini mai are centre de servicii în Polonia şi Bruxelles.  Absolut toţi angajaţii Stefanini vorbesc limba engleză.

“Colegii sunt în permanent contact cu asociaţiile profesionale, cu universităţile, pentru a înţelege trendurile şi numărul de studenţi care intră în fiecare an la facultăţi şi studiază în limbi străine. Clienţii noştri au aşteptări ca nivelul de limbă să fie cât mai apropiat de acela vorbit în propria lor ţară”, a declarat Andreea Stănescu. “Clienţii sunt atenţi la lucruri foarte fine. De exemplu, clienţii din Canada sunt foarte atenţi la accentul în franceză, ca să fie în franceză canadiană. Suntem nevoiţi să rezolvăm chiar prin training-uri interne pe dialecte specifice”, a mai spus directorul de operaţiuni.

“Aşteptările clienţilor sunt ca nivelul procentului de cereri rezolvate să fie foarte mare. Oferim suport pentru toate categoriile din cadrul unei organizaţii şi am trecut de ideea de help desk, unde sunai pentru un reset de parolă”, a mai spus Andreea Stănescu. Astfel, Stefanini oferă suport pentru software-ul folosit în companii, hardware-uri (desktop, laptop, imprimante), suport pentru dispozitive mobile, dar şi pe aplicaţii specifice clienţilor.

Divizia de aplicaţii - 10 milioane de dolari

Divizia de aplicaţii are mai bine de 200 de ingieri şi generează 10 milioane de dolari. În medie, un angajat stă trei ani în companie. Pentru industria IT, aceasta este o valoare bună. În plus, 80% din proiectele dezvoltate în Bucureşti sunt aşa-numite agile, adică aplicaţii produse într-o primă variantă în doar câteva luni, mai puţin de jumătate de ani, pentru ca cei care le cumpără să le folosească foarte rapid. 7-8% din personal este format din absolvenţi abia ieşiţi de pe băncile facultăţii, care vin prin intermediul unor Internship-uri.

Potrivit lui Sabin Gârlea, directorul diviziei de aplicaţii, în 5-10 ani toate aplicaţiile vor fi mobile.


 

[<a href="//storify.com/vladandriescu3/new-story-21" target="_blank">View the story "New Story" on Storify</a>]

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite