VIDEO Ce este Porcupine, noua tehnologie care poate revoluţiona sistemul de vot

Captură YouTube

Cercetătorii de la Universitatea din Washington, alături de Microsoft, lucrează la dezvoltarea unui sistem de marcaj bazat pe ADN sintetic, ce va putea fi folosit pentru cumpărături, dar şi pentru a vota.

Sistemul de marcare la care lucrează cercetătorii este mult mai avansat decât cel utilizat în prezent, care este bazat pe tehnologia RFID şi folosit în magazinele din întreaga lume. Principalul dezavantaj al acestuia din urmă este faptul că poate fi avariat cu uşurinţă, un lucru care nu se va putea întâmpla cu noul sistem, care a fost botezat „Porcupine”.

Într-un studiu publicat în Nature Communications şi citat de TechTimes, echipa de cercetători care lucrează la Porcupine explică felul în care au utilizat fragmente de ADN sintetic, care pot fi combinate în mod aleatoriu pentru a crea noi marcaje. Practic, sistemul „se bazează pe o serie de mici secvenţe de ADN, denumite fragmente moleculare sau molbits (molecular bits)”, notează un comunicat de pe site-ul Universităţii din Washington.

Ceea ce fac apoi cercetătorii este să adauge un „molbit” în fiecare bit digital al marcajului pe care vor să îl facă - astfel „dacă bitul digital este 1, se adaugă molbitul său în numele de utilizator, iar dacă este 0, atunci este lăsat în afara lui”, precizează Kathryn Doroschak, autoarea studiului.

Doroschak spune că, deşi marcarea moleculară nu mai este un element nou, este dependentă în continnuare de accesul la un laborator, ceea ce „elimină multe scenarii de utilizare în lumea reală”.

Porcupine este creat pentru cumpărături, însă cercetătorii spun că poate fi folosit în viitor şi pentru a securiza buletinele de vot în timpul alegerilor. Fiecare cod poate fi citit în doar câteva secunde prin folosirea unui secvenţiator cu nanopori. De asemenea, implementarea sa ar duce la o scădere considerabilă a timpului necesar numărării voturilor.

Procesarea ADN-ului este o muncă extrem de costisitoare în mod normal, însă cercetătorii din spatele lui Porcupine au folosite fragmente de ADN prefabricate, reducând astfel costurile.

Un alt mare avantaj al lui Porcupine faţă de codurile de bare sau cele QR utilizate în prezent este faptul că marcajele sunt invizibile ochiului liber, molbiţii neputând fi scoşi de pe un produs ca o etichetă normală. Mai mult, ei pot fi plasaţi şi pe suprafeţe flexibile, lucru imposibil pentru alte metode de marcare utilizate în prezent.

Cercetătorul Jeff Nivala notează o altă posibilă utilizare a lui Porcupine: marcajele cu mobliţi ar putea fi plasate pe obiecte de o valoare ridicată, sau pur şi simplu pentru a separa obiecte reale de unele contrafăcute.