NASA anunţă primele rezultate ale experimentului crucial de la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale

Oamenii de ştiinţă de la NASA vor anunţa în această seară în mod oficial rezultatele experimentelor realizate cu laboratorul Alpha Magnetic Spectrometer, prezent la  bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale. Acesta studiază materia întunecată din Univers şi interacţiunile acesteia, fiind un miniaccelerator de particule în spaţiu.

AMS studiază spaţiul după particule încărcate cu energie sau raze cosmice, scrie BBC. AMS ar fi reuşit să detecteze un proces în care materia cenuşie se ciocneşte cu sine, într-un proces numit anihilare. Cu toate acestea, cercetătorii mai au de studiat acest lucru până la un rezultat final. „Vor mai trece câţiva ani până la un rezultat final”, a declarat pentru postul britanic Roberto Battinson, un profesor la Universitatea din Perugia, apropiat proiectului.

Studierea materiei întunecate din Univers este foarte importantă pentru oamenii de ştiinţă, deoarece aceasta, deşi nu poate fi văzută, ci doar studiată cu ajutorul experimentelor ştiinţifice, ocupă cea mai mare parte din masa Universului. Cercetătorii observă materia întunecată prin efectele gravitaţionale pe care le are. De exemplu, galaxiile nu s-ar putea roti şi păstra forma fără materia întunecată.

AMS încearcă tocmai să descopere proprietăţiile materiei întunecate, iar în această seară de la ora 20.30 cercetătorii vor anunţa primele rezultate. Oamenii de ştiinţă vor publica studiul în revista „Physical Review Letters” şi deja au identificat un exces de pozitroni în faţa electronilor, ceea ce ar duce la o concluzie privind prezenţa anihilării în materia întunecată.

De ce este important acest lucru? Pentru că cercetătorii spun că pozitronii vin spre AMS din orice direcţie, fără o variaţiune în timp. Astfel, dacă ar exista o sursă convenţională pentru aceste particule, oamenii de ştiinţă şi-ar putea da seama de unde vin. Dar momentan rezultatele sunt temporare, deoarece AMS obţine informaţii mai importante pe măsură ce trece timpul, pentru că statisticile pot fi mai exacte.

Până acum, comportamentul pozitronilor în exces se potriveşte cu aşteptările cercetătorilor. Dar, potrivit BBC, adevărata descoperire ar veni dacă s-ar observa o creştere a raţiei dintre pozitroni şi electroni, iar apoi o scădere bruscă. „În acest moment putem să spunem că particulele din materia întunecată ar avea o masă de câteva sute de gigaelectrovoltoni, dar există multă nesiguranţă privind acest lucru”, a spus Battinson.

De ce se duc cercetătorii pe urma materiei întunecate?

Pe lângă experimentul de la Staţia Spaţială Internaţională, oamenii de ştiinţă mai studiază materia întunecată şi în cadrul Larga Hadron Collider, cel mai mare accelerator de particule din lume. Acesta din urmă doreşte chiar să producă particulele componente în laborator.

Descoperirea mai multor detalii despre acest tip de materie este important pentru viitorul fizicii, deoarece materia normală, pe care o putem vedea cu ajutorul telescoapelor, este prezentă în proporţie de doar 4,9% în Univers. Materia întunecată are o proporţie de 26%.

Puteţi urmări conferinţa în direct în video-ul de mai jos. Anunţul va fi făcut în jurul orei 20.30.

Live video for mobile from Ustream