Descoperire surprinzătoare a telescopului James Webb: „planete” de mărimea lui Jupiter se deplasează în perechi

Imagini de înaltă rezoluție ale telescopului spațial James Webb dezvăluie „planete” de mărimea lui Jupiter care orbitează singure în spațiu, fără acțiunea gravitațională a vreunei stele, relatează BBC.

Nebuloasa Orion este cunoscută și ca M42. Foto NASA/ESA/CSA/MCCAUGHREAN & PEARSON via BBC

Interesant la această nouă descoperire este faptul că obiectele par să se deplaseze în perechi. La momentul actual, astronomii încearcă să găsească o explicație.

În cadrul unui nou studiu al nebuloasei Orion, telescopul a surprins circa 40 de perechi. Ele au fost supranumite „Jupiter Mass Binary Objects" sau „JuMBOs".

O posibilă explicație ar fi aceea că respectivele corpuri cerești s-au format în regiuni din nebuloasă în care densitatea de materie era insuficientă pentru a se forma stele în toată regula. O altă ipoteză ar fi că au orbitat în jurul unor stele, însă ar fi fost ejectate în spațiul interstelar în urma unor interacțiuni sau forțe.

În prezent, ipoteza ejectării este cea mai probabilă", a afirmat profesorul Mark McCaughrean.

Fizica gazelor sugerează că n-ar trebui să existe planete cu masa lui Jupiter fără o stea în jurul căreia să orbiteze. Știm și că planetele pot fi ejectate din propriile sisteme, însă e neclar cum pot fi scoase afară din sistem perechi de planete. Nu avem un răspuns acum, avem nevoie de unul oferit de teoreticieni”, a declarat pentru sursa citată un expert al Agenției Spațiale Europene (Esa).

Profesorul McCaughrean este cel care a coordonat echipa care a efectuat noul studiu.

Cu ajutorul rezoluției incredibile a telescopului James Webb, astronomii au obținut noi informații importante, pe lângă cele deja culese de telescoapele mai vechi, inclusiv de predecesorul lui Webb, Hubble.

Nebuloasa Orion, cunoscută și ca M42, este cea mai apropiată regiune din apropierea Terrei unde se formează stele. Ea poate fi văzută cu ochiul liber în timpul nopții ca o „pată” pe cer. Această nouă imagine obținută de Webb este un mozaic format din cele 700 de imagini captate de instrumentul NIRCam al telescopului în decursul unei săptămâni de observații.

O navă spațială care se deplasează cu viteza luminii ar putea parcurge întreaga zonă cartografiată în decurs de puțin peste patru ani. Nebuloasa se află la o distanță de circa 1.400 de ani-lumină de Terra.

În această zonă există mii de stele tinere. O mare parte dintre aceste corpuri cerești sunt înconjurate de niște discuri dense de gaz și praf din care s-ar putea forma planete, cu toate că, în unele situații, respectivele discuri sunt distruse de radiația ultravioletă intensă.