De ce oamenii din preistorie și-au pierdut coada în timpul evoluției. Studiul cercetătorilor americani

Un studiu recent al cercetătorilor de la Universitatea Langone Health din New York ar putea explica felul în care, de-a lungul evoluției speciei, între oameni și primate s-a ajuns la o diferență notabilă: lipsa cozii.

O nouă genă ar fi determinat pierderea cozii FOTO Shutterstock

În procesul evolutiv, creșterea cozii la oamenii timpurii ar fi încetat începând cu 25 de milioane de ani în urmă, notează The New York Post.

Studiul nostru începe să explice modul în care evoluția ne-a îndepărtat cozile, o întrebare care m-a intrigat încă de când eram tânăr”, a spus autorul principal al studiului, dr.Bo Xia.

Privind și analizând mostre de ADN de oameni, maimuțe fără coadă și alte specii de maimuțe, oamenii de știință au descoperit că acestora din urmă le lipsește o bucată de cod genetic împărtășit de primii doi.

Acest lucru s-a întâmplat nu prin mutație - termenul științific pentru schimbările din ADN - ci prin inserția unui alt „fragment” de cod genetic, cunoscut sub numele de AluY, la oamenii timpurii și maimuțele fără coadă, în timpul preistoricului, conform studiului publicat în „Natura”.

Descoperirea, făcută în premieră, arată că noua genă afectează lungimea cozii. Atunci când a fost asociată cu o altă genă, numită TBXT, s-au format două tipuri de acid ribonucleic - critici pentru structura celulară - care au produs pierderea cozii la oameni și maimuțe.

Această descoperire este remarcabilă, deoarece majoritatea intronilor umani sunt copii repetitive care ajung în ADN fără niciun efect asupra expresiei genelor, dar această inserție specială de AluY a făcut ceva atât de evident precum determinarea lungimii cozii”, a spus dr. Jef Boeke, directorul Institutului pentru Genetica Sistemelor „Sol and Judith Bergstein”.

Se crede, de asemenea, că schisma evolutivă majoră a dat naștere coccisului la oameni, gorile și cimpanzei.

Cu toate acestea, rămâne neclar de ce sau în ce fel creaturile antice au determinat că pierderea cozii este cea mai bună pentru supraviețuirea evolutivă.

Experimentele cu șoareci au relevat faptul că pierderea cozii ar putea coincide și cu o creștere a defectelor tubului neural, care la oameni poate provoca boli precum spina bifida - o afecțiune ce presupune alinierea necorespunzătoate coloanei vertebrale cu măduva spinării.

Experimentele viitoare vor testa teoria conform căreia, într-un vechi compromis evolutiv, pierderea unei cozi la oameni a contribuit la malformațiile congenitale ale tubului neural”, a spus autorul studiului, dr. Itai Yanai.