Paris: moda controverselor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dansul furios al modelelor de culoare pe podiumul Rick Owens FOTO Corbis
Dansul furios al modelelor de culoare pe podiumul Rick Owens FOTO Corbis

CONCLUZIE Aşa cum a obişnuit, Săptămâna Modei de la Paris a încheiat luna cea mai aglomerată a industriei cu un spectacol al contrastelor şi al controverselor, dar mai ales al hainelor.

Sunt ani în care săptămânile de modă de la New York, Londra şi Milano nu fac altceva decât să pregătească, timid, terenul pentru marele final din capitala Franţei. Show-uri care decurg lin, fără evenimente, tendinţe corecte, fără mari adaosuri de stil şi vedete cuminţi fac parte din preludiul estetic de trei săptămâni. Apoi vine rândului Parisului să stârnească furtuna. La fel cum s-a întâmplat şi anul acesta. După trei evenimente majore, dar liniştite, a patra şi ultima săptămână a modei a avut grijă să acapereze titlurile între 24 septembrie şi 2 octombrie. 

De la prezentarea controversată a casei Rick Owens, unde tinere supraponderale şi de culoare au dominat podiumul cu un dans energic, protestatarele goale Femen care au invadat show-ul Nina Ricci şi plecarea legendarului Marc Jacobs de la şi mai legendara casă de modă Louis Vuitton, toate au contribuit la o agitaţie tipic pariziană, când vine vorba de industria modei.

saptamana modei paris

   

Jos sexismul şi femeile albe!

Două tinere, membre ale grupului ucrainean FEMEN, care luptă împotriva discriminării sexuale şi a patriarhatului exprimat în diverse contexte, au urcat dezbrăcate pe podiumul de defilare, fiind modalitatea preferată a grupului de a protesta. Prezentarea a fost întreruptă preţ de câteva momente, până când oamenii de pază au reuşit să le evacueze, dar a fost îndeajuns timp cât fotografii să imortalizeze momentul devenit celebru.

Tot protest se poate numi şi prezentarea brandului Rick Owens, doar că unul planificat, cu o idee clară: moda nu aparţine doar femeilor albe şi slabe. Motiv pentru care ţinutele casei de modă au fost prezentate într-o manieră atipică, un dans supărat al unor femei de culoare permanent încruntate. 

Podiumul a fost cucerit, în ultimii 20 de ani, de un tipar de femeie din care nu se mai iese: albă şi extrem de slabă. Încercarea de a introduce femei de culoare pe podium, femei cu forme şi personalitate evidentă, nu aparţine doar designerului, ci este susţinută la nivel internaţional de vedete precum Iman şi Naomi Campbell.

Ce a făcut Marc Jacobs

Dar adevărata bombă a picat miercuri, la încheierea evenimentului, când zvonul despre plecarea lui Marc Jacobs (50 de ani) de la Louis Vuitton a fost confirmat. Cu câteva zile înainte apăruseră speculaţii că genialul designer nu-şi va reînnoi contractul în acest an cu brandul francez, pentru a se ocupa mai mult de propria casă de modă, care îi poartă numele. După 16 ani petrecuţi ca director de creaţie al casei de modă ce a îmbrăcat aproape toate vedetele din lume, unul dintre cei mai influenţi designeri, dar şi personalităţi globale, vrea să se dedice exclusiv brandului său. 

saptamana modei paris

Drept urmare, ultimul său show pentru Louis Vuitton a fost gândit ca o sărbătorire a celor mai bune piese ale sale. Realizat în negru, de la decor până la haine, aşa cum a fost prima colecţie pentru brandul francez, show-ul a inclus elemente celebre precum caruselul, lifturile, fântâna şi ceasul imens, care a bătut la final. Toate au făcut parte din show-uri din trecut. Jacobs a dedicat evenimentul tuturor  femeilor care l-au inspirat. Bernard Arnault, directorul LMVH, care deţine casa de modă, 

l-a aplaudat primul, ridicându-se de pe scaunul său din primul rând. 

Jacobs este responsabilul pentru introducerea liniilor vestimentarea ready-to-wear, transformând casa într-o putere globală a industriei. Înainte de el, Louis Vuitton era cunoscut pentru genţi şi linia de valize, dar fără celebrele inscripţii, de care tot designerul s-a ocupat. Cu toate că nu a fost numit încă un succesor, speculaţiile vorbesc despre Nicolas Ghesquière, fostul director de creaţie de la Balenciaga.

Şosete, roz murdar şi putere

Puternic este mai bine decât drăguţ, ar fi concluzia despre femeia lui 2014. Phoebe Philo, designerul Celine, a spus că show-ul casei a fost despre „putere şi femei“, iar Miuccia Prada şi-a dedicat prezentarea femeilor puternice şi vizibile. „Când două dintre cele mai inteligente şi influente femei din modă pică de acord, înseamnă că este ceva în aer“, scrie publicaţia britanică „The Guardian“. 

Şi nimic nu spune „putere“ mai mult decât diversitatea. Aşa că la revedere, minimalism! Următorul sezon va fi colorat şi obraznic, plin de şosete cu fir auriu şi pantofi ascuţiţi, geci de piele care înlocuiesc cardiganul şi roz murdar în loc de negru. Elementele următorului sezon se bazează pe sclipici, talpă joasă, sac de gunoi stilizat drept geantă, blugi peticiţi şi mult auriu.

saptamana modei paris

Şi pe lângă diversitatea textilelor şi culorilor folosite, s-a mai putut observa şi diversitatea modelelor prezente pe podium. După show-ul Rick Owens, s-a remarcat, fără dans de această dată, podiumul Celine, populat de modele asiatice şi de culoare mai mult ca niciodată. 

Riccardo Tisci, Givenchy, care mereu a îmbrăţişat diversitatea, a acoperit feţele modelelor cu aceeaşi mască sclipicioasă, cu buze roşii, „ca o declaraţie despre egalitate şi culoare pe podium“, scrie „The 

Guardian“. 

saptamana modei paris

A fost grozav!

„It's been great (A fost grozav)“. Cele trei cuvinte au fost singurele folosite de Marc Jacobs pentru a indica finalul celor 16 ani petrecuţi la Louis Vuitton. „Le-a oferit oamenilor modei unele dintre cele mai viscerale şi dramatice experienţe“, scrie „Vogue“.

Cu toate că ultimul său show s-a bazat pe negru, nu a fost o resursă a unei stări emoţionale întunecate. Negrul nu a făcut decât să scoată în evidenţă femeile. Pentru că, orice i s-ar reproşa lui Marc Jacobs, nimeni nu ar avea argumente împotriva acestei idei: a creat în mod ideal pentru femei şi nu pentru idealul feminin.

saptamana modei paris

Lăsând la o parte mecanismul comercial gigantic pe care l-a făcut să funcţioneze ca pe roate, designerul a dat dovadă de geniu când vine vorba de estetica feminină. Şi, oricum, trebuie să fii un pic geniu ca să poţi transforma într-un imperiu al modei o companie care realizează doar genţi şi valize de mână.

La 50 de ani, Marc Jacobs se va ocupa de propriul brand, aflat în posesia LVMH. În cel mult trei ani, va avea loc listarea la bursă a companiei sale. Nu este nici pe departe gata. Şi cu toate că nu cred că Jacobs a avut parte de piedici creative serioase la Louis Vuitton, cu atât mai mult nu cred că pentru propriul brand nu va da tot ce poate mai bun.  

După finalul show-ului Chanel, Karl Lagerfeld a stârnit o altă controversă după ce le-a spus reporterilor că el nu vede moda în muzee. Dar creaţii ale unor designeri precum Marc Jacobs, Alexander McQueen, Vivienne Westwood şi însuşi Lagerfeld contrazic în mod evident afirmaţia. Prin oameni ca aceştia, moda şi-a depăşit statutul utilitar şi a devenit o modalitate artistică de exprimare. ;

Magazin



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite