Latura întunecată a modei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dezastrul din Bangladesh a atras atenţia asupra modului în care muncitorii sunt obligaţi să muncească
Dezastrul din Bangladesh a atras atenţia asupra modului în care muncitorii sunt obligaţi să muncească

Promovarea unei imagini de responsabilitate socială este una dintre metodele brandurilor de a mări doza de cool din atitudinea afişată. „Dar îşi sacrifică brandurile toată organizarea lor pentru a respecta aşa-zisa credinţă pe care o promovează? Nu prea, după cum spun experţii”, scrie „Huffington Post”.

Săptămâna trecută, peste 620 de muncitori au murit într-o fabrică de confecţii din Bangladesh care s-a dărâmat peste aceştia. Vibraţiile produse de generatoarele mari ar fi determinat prăbuşirea clădirii, care era deja într-o stare precară, potrivit Afp. Din cei peste 3.000 de muncitori, au fost salvaţi doar 2.437.

Sweatshop sau sweat factory este formula folosită de americani pentru a descrie mediul de lucru considerat inacceptabil şi extrem de periculos. Muncitorii care prestează în astfel de locuri au un program ilegal de muncă, cu mai multe ore decât cele prevăzute de lege, precum şi plata inconsistentă, indiferent de legile care obligă la măcar salariu minim pe economie. 

La astfel de fabrici şi forţă de muncă, existente în special în ţările defavorizate, apelează companii producătoare de aproape orice din toată lumea. Inclusiv companiile producătoare de haine şi accesorii. Industria modei nu o străină de scandalurile privind abuzurile companiilor asupra muncitorilor.

„Majoritatea retailerilor se bazează pe munca asiduă a muncitorilor necalificaţi, într-un fel sau altul”, a spus Liana Foxvog, directoarea Forumului Internaţional al Drepturilor Muncitorilor pentru publicaţia americană „Huffington Post”.

De exemplu, casa de modă Benetton, care a negat orice asociere cu dezastrul din Bangladesh la începutul săptămânii trecute, a admis ulterior că o parte din produsele companiei erau fabricate acolo. „Compania este doar una dintre multele branduri cool care promovează valori ideologice precum pacea în lume, dar care îşi fabrică produsele în condiţii deloc cool”, scrie „Huffington Post”.

Retailerii localizaţi în vestul Europei, în special, beneficiază de o autonomie largă când vine vorba despre deciderea standardelor fabricării produselor, fapt care le permite să facă promisiuni neclare şi greu de verificat în ceea ce priveşte siguranţa muncii din fabricile cu care lucrează.

„Tendinţa acestor companii este să se folosească de ideea responsabilităţii sociale pentru marketing, dar cumva să fie vagi şi generali, astfel încât să nu li se poată reclama ceva anume”, scrie „Huffington Post”.

După ce reprezentanţii brandului United Colour of Benetton au recunoscut că o parte din muncitorii decedaţi sub dărâmături lucrau pentru produsele brandului, compania a menţionat că va ajuta familiile victimelor. „Este o tragedie peste care nimeni din industrie nu trebuie să treacă cu vederea. Drept urmare, Benetton va participa cu fonduri spre ajutorarea familiilor victimelor, aşa cum fiecare membru al acestei industrii are datoria morală să facă”, a spus Biagio Chiarolanza, CEO Benetton.

protest benetton 2005

(Un alt protest împotriva United Color of Benetton, de data aceasta cu membri PETA FOTO Afp)

Brandul italian nu este singurul asociat cu produse create de muncitori prost plătiţi şi trataţi. Şi gigantul Converse a avut parte de reclamaţiile sale, chiar din partea celor care lucrau pentru brandul american. În repetate proteste, muncitorii au reclamat abuzul supraveghetorilor care, la nevoie, aruncau şi cu pantofi, fiind la îndemână. Muncitorii unei fabrici din Cambodgia care asigura material pentru Levi's au intrat în grevă, în 2012, din cauza condiţiilor periculoase de muncă.  

Magazin



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite