Haine cu mesaje: inscripţii, embleme şi desene, la modă în 2016
0
În prezentările pentru sezoanele următoare, mesajele designerilor au căpătat o „voce‟ mai clară ca niciodată prin intermediul pieselor vestimentare imprimate cu citate, logouri şi desene tematice. Aceste detalii ocupă un loc special în rândul tendinţelor de toamnă-iarnă 2015/2016, dar şi ale sezonului de primăvară-vară de anul viitor
An de an, designerii internaţionali stabilesc tendinţele pentru sezoanele care urmează, iar în rândul recomandărilor stilistice pentru 2016 un rol important îl joacă citatele, emblemele, logourile şi mesajele în alfabetul chirilic, după cum reiese din prezentările caselor mari de modă, printre care Moschino, Loewe şi Dolce&Gabbana.
Deşi o tendinţă proeminentă sezoanele următoare, astfel de detalii sunt destul de greu de încadrat în ţinute, în opinia stilistei şi bloggerului de modă Adriana Popescu (foto).
„Moda nu mai are limite de foarte mult timp, aşa că depinde de noi să temperam compoziţiile ţinutelor pe care le abordăm. Trendul hainelor cu citate şi embleme este destul de riscant, pentru că imprimeurile pot crea volum, păcălind ochiul în moduri deloc dezirabile. Limita dintre bun gust şi kitsch este o supraaglomerare de astfel de elemente. Oricât de loial îi eşti unui brand, să te înconjori de logourile acestuia nu este niciodată o idee bună. În fond, un cocktail de logouri, citate şi desene riscă să ne distorsioneze imaginea în feluri total neplăcute. Să ne imaginăm un frigider prin anii 2000, căzut pradă unui colecţionar de magneţi şi stickere‟, a declarat Adriana Popescu, stilistă şi blogger de modă la walkwithad.com.

Cu toate acestea, ţinutele cu astfel de elemente pot fi piese principale în cadrul unor ţinute actuale şi la modă.
„Recomand ţinutele concentrate asupra unei singure piese de acest tip, restul pieselor fiind complementare şi menite să o scoată în evidenţă, piese uni, în culori simple sau non-culori. Sunt foarte uşor de alcătuit şi elementul central este pus în valoare, eliminând orice suspiciune a kitsch-ului‟, a mai precizat stilista.
Logouri şi personaje animate
După o perioadă în care logomania şi moda inscripţiilor pe haine au fost uitate de cei mai mulţi creatori de modă, în 2016 trendul revine în mod spectaculos, consemnează ediţia americană a revistei „Vogue‟. Viziunea „copilului teribil‟, designerul britanic Jonathan Anderson, s-a făcut remarcată în cea mai recentă colecţie a casei de modă Loewe, care a inclus în colecţia din sezonul de primăvară-vară 2016 o serie de haine imprimate cu numele brandului. Şi directorul creativ al casei de modă Gucci, Alessandro Michele, a ales, în prezentarea de primăvară-vară de anul viitor, o abordare asemănătoare, numele „Gucci‟ ivindu-se, în mod subtil, lângă logoul tradiţional pe genţile şi hainele din colecţie.

Creaţie Moschino
Puţine case de modă internaţionale sunt însă la fel de faimoase precum Moschino şi Louis Vuitton pentru plasarea numelui brandului în centrul creaţiilor. În cazul casei de modă Moschino, înfiinţată de regretatul designer italian Franco Moschino, ştafeta este dusă mai departe de creatorul vestimentar american Jeremy Scott. În stilul consacrat, într-o notă colorată şi îndrăzneaţa, Scott a prezentat colecţia de primăvară-vară în luna februarie 2015, în cadrul Săptămânii Modei de la Milano. Imaginile cu personaje animate precum fetiţele Powerpuff, semne de circulaţie reinterpretate şi citate scrise în stil pin-up au dat viaţă ţinutelor semnate de nonconformistul designer. „Iubesc puterea iconografiei unui brand, a simblourilor artistice, a ilustraţiilor, dar, la fel ca orice alt element în modă, trebuie să foloseşti ingredientele potrivite la momentul potrivit‟, a declarat Jeremy Scott, potrivit revistei „Vogue‟.

Ţinută Loewe
Designerul a păstrat acelaşi stil colorat şi în colecţia de primăvară-vară 2016 lansată sub propriul brand în cadrul Săptămânii Modei de la New York, din septembrie. Pe fundaluri naunţate puternic au fost imprimate citate, desene tematice şi fotografii.
În prezentările Louis Vuitton, logoul este aproape nelipsit de pe haine şi accesorii. Gecile de piele şi curelele din colecţia de primăvară-vară 2015/2016 sunt brăzdate fin cu celebra emblemă casei de modă.
Alfabetul chirilic, pe placul designerilor
Şi designerii Dominico Dolce şi Stefano Gabbana au adoptat trendul citatelor şi al imprimeurilor tematice în colecţiile lor pentru anul 2016. În prezentarea de modă pentru sezonul de primăvară-vară 2016, casa de modă Dolce&Gabbana a adus un omagiu Italiei, dar şi feminităţii. Pe materialele cu imprimeuri în dungi, buline sau cu peisaje se găsesc, pe alocuri, citate precum „Italia is love‟ (n.r. –Italia este dragoste) sau „Bella Italia‟ (n.r. – Frumoasa Italie). Desenele tematice se găsesc şi în colecţia de toamnă-iarnă 2015/2016 a creatorilor de modă italieni.
O odă adusă maternităţii, colecţia conţine numeroase haine imprimate cu desene realizate parcă de mâinile unor copii, dar şi cu citate şi mesaje despre însemnătatea rolului de „mamă‟ în limbile engleză şi italiană.

Rochie Dolce&Gabbana
La rândul lor, creatorii de modă ruşi şi ucrainieni au folosit o metodă inedită de a prezenta mesajele scrise de pe haine: prin intermediul alfabetului chirilic. Designerul ucrainian Yulia Yefimtchuk şi-a făcut un obicei din a folosi limba slavă în „condimentarea‟ creaţiilor sale vestimentare. „În tinereţea mea, textele în limba engleză erau peste tot. Acum, mi se par incitante experimentele cu alfabetul chirilic şi prezentarea lui sub forma unor sloganuri interesante şi pozitive‟, a declarat Yefimtchuk potrivit „Vogue‟. În colecţia sa de toamnă-iarnă 2015/2016, creatoarea de modă ucrainiancă a imprimat pe haine, cu litere chirilice, citatul „Trăim fiecare zi cu bucurie‟.
Pe de altă parte, designerul rus Andrey Artyomov, numit de editorii revistei „Vogue‟ „cea mai preţioasă tânără speranţă în modă, din Rusia‟, a imprimat pe hainele din colecţia sa de primăvară-vară 2016 numele brandului său, Walk of Shame, însă cu litere chirilice.
Cum purtăm hainele inscripţionate
Diversitatea este esenţială când vine vorba de articole vestimentare cu inscripţii, mesaje sau logouri, susţine stilista Adriana Popescu, încurajând asortarea acestoara cu piese„ cuminţi‟ şi integrarea lor în ţinute de stradă. „Depinde foarte tare de genul de formalitate impus. De exemplu, redacţia unei reviste, deşi este un cadru formal, oferă mult mai multe libertate spre deosebire de o corporaţie. Din punctul meu de vedere, astfel de piese sunt destinate stilului de stradă‟, precizează stilista.
Recomandate sunt, aşadar, combinaţiile între piese de efect, imprimate sau cu înscrisuri, şi piese echilibrate. „În cazul unei ţinute casual, ne putem concentra pe un top, de exemplu. Cu cât o piesă imprimată este mai evidentă şi mai îndrăzneaţă, cu atât temperăm restul pieselor. O pereche de pantaloni albi şi nişte pantofi sport pot fi ingredientele unei ţinute potrivite. Într-o ţinută de birou, apreciez ţinutele cu un element neaşteptat, cum ar fi un sacou sau chiar o pereche de pantofi. Alăturate unor elemente clasice, precum cămaşa sau fusta midi, formează ţinute de birou ceva mai nonconformiste‟, completează specialista.