FOTO Imprimarea 3D schimbă faţa modei
0Tehnologia de imprimare 3D a hainelor va pune capăt creaţiilor prêt-à-porter, de larg consum, lăsând loc designurilor-unicat. De la rochii, bijuterii şi până la pantofi, orice piesă vestmentară sau accesoriu se poate realiza cu ajutorul unei imprimante 3D.
Imprimarea 3D, o tehnologie pe care arhitecţii o folosesc de multă vreme pentru crearea machetelor de construcţii, îşi face tot mai mult loc în modă şi promite să revoluţioneze această industrie. Creaţie a americanului Charles „Chuck“ Hull, imprimarea 3D există din 1984, dar abia de câţiva ani a luat cu asalt lumea modei. Pentru a obţine un obiect vestimentar prin această tehnologie, trebuie să creezi designul lui într-un software, să transferi fişierul într-o imprimantă 3D, să selectezi materialul din care vrei să fie fabricat, să porneşti imprimarea şi să aştepţi câteva ore, în funcţie de de mărimea şi complexitatea obiectului.
Tehnologia va înlesni exprimarea stilului personal şi explorarea creativităţii, pentru ca moda străzii să devină mai diversificată decât oricând. Imprimarea 3D va crea, însă, o veritabilă revoluţie în moda haute couture. „În couture, ei numesc asta înşelăciune“, spune Francis Bitonti, arhitect devenit designer, citat de publicaţia britanică „The Telegraph“. Bitonti, proprietarul unui studio de modă de lux din New York, împreună cu designerul de modă Michael Schmidt, au semnat o creaţie de referinţă pentru industria modei: o rochie spectaculoasă imprimată prin tehnologia 3D. Creaţia s-a remarcat cu atât mai mult pe formele senzuale ale Ditei Von Teese, dansatoarea americană de burlesc făcându-şi apariţia în această rochie la la Hotelul Ace din New York, în februarie 2013.
Dita Von Teese, în rochia semnată de Francis Bitonti şi Michael Schmidt
Cei doi designeri au creat rochia 3D din nailon, sub formă de praf întărit, care se mulează pe corp datorită celor 17 piese mobile şi 3.000 de extensii folosite. „Curbura se schimbă mereu, în funcţie de cum se mişcă ea. În ceea ce priveşte dificultatea realizării rochiei, trebuie să-ţi imaginezi crearea unei piese vestimentare cu 3.000 de părţi unice, care se mişcă individual“, a explicat Francis Bitonti. Această „construcţie“ modernă, care pare mai degrabă o creaţie arhitecturală, a fost decorată cu 13.000 de cristale negre Swarovski.
Deşi materialele şi culorile folosite pentru imprimarea 3D sunt deocamdată limitate, tehnologia este mai rapidă şi mai ieftină decât în trecut. „Când am început să o folosesc, în 2007, o imprimantă costa 100.000 de lire sterline (aproximativ 126.000 de euro). Acum, ea costă în jur de 1.700 de lire sterline (aproximativ 2.140 de euro). Costurile pentru crearea unei rochii ajungeau în trecut la 50.000 de lire sterline (aproximativ 63.000 de euro), iar acum sunt de 2.000 de lire sterline (aproximativ 2.520 de euro). Aceasta înseamnă la fel sau chiar mai puţin decât costul unei rochii de designer şi necesită mai puţină forţă de muncă“, explică Bitonti.
Invenţie premiată
Primul designer care a intuit posibilităţile nelimitate oferite de imprimarea 3D este olandeza Iris van Herpen. Membră a prestigioasei Camera Sindicală de Haute Couture, Herpen a a introdus pentru prima dată în modă această tehnologie revoluţionară. Imediat după ce compania belgiană „Materialise“, specializată în dezvoltarea de softuri şi soluţii aplicate în imprimarea 3D, a creat un material uşor şi flexibil special pentru industria modei, designerul olandez l-a folosit în colecţia prezentată la Săptămâna Modei de la Paris, din primăvara anului 2011.
Van Herpen a dezvăluit atunci întregul proces de creaţie pentru realizarea rochiilor cu ajutorul acestei noi tehnologii. Mai întâi, ea a realizat designul pieselor vestimentare în programul de editare Photosop. Apoi, cu ajutorul unui arhitect, a construit modele 3D, iar la final, le-a imprimat pe materialul special. O săptămână a durat realizarea fiecărei rochii, dar rezultatul a fost o replică exactă a schiţelor iniţiale. Revista americană „Time“ nu a trecut cu vederea această premieră din industria modei. Editorii publicaţiei au inclus o creaţie 3D semnată Iris van Herpen, rochia denumită „Escapism“, în topul 50 al celor mai bune invenţii din acel an.
„Escapism“, creaţie Iris van Herpen
În cea mai recentă colecţie 3D, prezentată în această toamnă la Săptămâna Modei de la Paris, Van Herpen s-a concentrat asupra detaliilor. Ţinutele prêt-à-porter translucide, negre sau în nuanţe de bej modelate în silicon cu tehnologia 3D.
Designerul britanic Catherine Wales a făcut şi ea un pas în noua eră a modei cu o colecţie de măşti şi accesorii create cu tehnologia de imprimare 3D. Piesele excentrice din „Project DNA“ sunt inspirate de structura cromozomilor umani şi pot fi realizate pe comandă pentru a se adapta conformaţiei fiecărei femei. „Ideea este să transmitem industriei modei mesajul că nu avem nevoie de etichete cu mărimi pentru îmbrăcăminte. Cred că industria modei trebuie să integreze mai multe tehnologii pentru a reflecta viitorul societăţii“, a declarat Catherine Wales revistei de arhitectură şi design „Dezeen“.
Accesoriu Catherine Wales
Victoria's Secret, cel mai important brad global de lenjerie intimă, a adoptat foarte rapid creaţiile high tech în colecţiile sale. O piesă vestimentară foarte complexă a făcut senzaţie la prezentarea Victoria’s Secret Fashion Show, de la sfârşitul anului 2013. Structura cu aspectul unui fulg de zăpadă a fost imprimată folosind o poliamidă cu praf şi cristale Swarovski, menită să-i dea un aspect spectaculos.
Rochie Iris van Herpen pentru primăvara-vara 2015
Continuum Fashion, un producător de îmbrăcăminte şi încălţăminte din San Francisco, SUA, a intuit potenţialul tehnologiei 3D şi s-a făcut remarcat datorită strategiei inedite pe care a aplicat-o: clienţii săi îşi pot crea propriul design online înainte de a fi imprimat. Rezultatul: piese vestimentare unicat, croite foarte bine pe silueta clientului. Rochiile şi lenjeria intimă sunt create dintr-un material special numit Nylon 12, confortabil şi rezistent la apă, şi nu au nicio cusătură, fiind „construite“ dintr-o singură bucată. Întâlnirea dintre modă şi tehnologie este una fericită, crede Mary Huang, fondatorul Continuum Fashion, pentră că „oferă tuturor posibilitatea de a-şi folosi creativitatea“.
Branduri mari specializate în articole sportive precum New Balance sau Nike s-au „jucat“ cu tehnologia de imprimare 3D pentru a obţine materiale mai uşoare, adaptate foarte bine dimensiunilor clienţilor.
Garderobă creată la imprimantă
Din fericire pentru cei care lucrează astăzi în industria modei, de la designeri şi până la muncitorii din fabricile de textile, va mai trece o vreme până când ne vom putea imprima acasă propria garderobă. Chiar şi pentru designerul Iris van Herpen, noua tehnologie nu este lipsită de provocări. „Lucrez întotdeauna cu un arhitect, pentru că nu mă descurc prea bine cu programele 3D“, spune designerul, citat de publicaţia „Forbes“.
Nu va fi imposibil ca o persoană obişnuită să înveţe cum se utilizează o imprimantă 3D, dar cele care pot fi cumpărate în prezent pentru uz personal dau viaţă doar obiectelor mici, cu un design simplu, precum brăţările sau husele de telefon. O imprimantă de acest fel nu depăşeşte 1.000 de euro (materialele nu sunt incluse), atât cât costă laptop performant. Cert este că, „în aproximativ 10 ani, îmbrăcămintea creată cu această tehnologie se va afla pe rafturile magazinelor şi va fi la mare căutare“, spune Francis Bitonti.