De ce manechinul nu respectă realitatea?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Manechine îmbrăcate la Săptămâna Modei de la Paris. FOTO Reuters
Manechine îmbrăcate la Săptămâna Modei de la Paris. FOTO Reuters

Popularitatea unei imagini postate online cu un manechin din plastic cu mărimi mai mari decât cele obişnuite în vitrinele magazinelor a declanşat o întreagă dezbatere. Pe cine reprezintă manechinele din vitrină?

Oamenii vin cu diverse mărimi şi măsuri, dar păpuşile din plastic menite să reprezinte tiparul feminin sau masculin nu ies dintr-o categorie declarată excesiv de slabă. De aceea, imaginea unui manechin atipic din plastic a făcut înconjurul lumii prin sute de mii de click-uri oferite de acelaşi număr de femei şi bărbaţi care au văzut mai mult decât o păpuşă din plastic.

Suedia iese din tipar

Manechinul folosit în magazinul lanţului suedez Åhléns a fost promovat drept un exemplu strălucitor al diversităţii umane, în special, al diversităţii mărimilor umane, de care toate celelalte magazine trebuie să ţină cont. Fotografia cu modelul plus-size, cu forme voluptuoase, a devenit viral instantaneu: peste 1,5 milioane de
like-uri pe Facebook, distribuită de sute de mii oameni şi preluată de sute de publicaţii din toată lumea, inclusiv „The Washington Post“, „The New York Times“ şi „The Guardian“.

Rebecka Silvekroon, tânăra care a postat fotografia pe blogul ei încă din 2010 şi descoperită abia acum, a început o adevărată campanie pentru schimbarea percepţiei retailerilor asupra corpului femeii.

  Hai să schimbăm şi modul în care producătorii fabrică aceste manechine. Adică hai să schimbăm lumea modei, pas cu pas, imagine cu imagine. Rebecka Silvekroon, autoarea pozei

Silvekroon a lansat un site, swedishmannequins.com, unde ţine la curent publicul avid de informaţii legate de acest subiect. Iar publicul se dovedeşte a fi cât se poate de numeros, cu susţinători din toate domeniile. Oameni care cred că idealul feminin, reprezentat la manechinele din plastic ori de cele în carne şi oase, nu are nicio legătură cu „femeia adevărată“. Dar, mai ales, că „perfecţiunea“ propusă de industria modei nu este doar intangibilă, ci şi nedorită.

Manechinul care a făcut înconjurul lumii, tocmai din Suedia FOTO Swedishmannequins.com

manechinul din Suedia care a facut inconjurul lumii

„Haideţi să schimbăm felul în care retailerii gândesc când apelează la manechinele din plastic extrem de slabe. Dar hai să schimbăm şi modul în care producătorii fabrică manechinele. Adică hai să schimbăm lumea modei, pas cu pas, imagine cu imagine“, a spus Rebecka.

De fapt, manechinul nu e pentru mărimi mari

„Manechinul chiar are dimensiunile unei fiinţe umane adevărate. Foarte drăguţă. Este slăbuţă, doar că arată sănătos“, a motivat suedeza unul dintre motivele pentru care imaginea a prins la public. Aceasta a „arătat cu degetul“ către lanţul suedez de magazine H&M, care foloseşte manechine „bolnăvicios de slabe, cu talii mici cât glezna“. H&M nu este singurul retailer criticat pentru manechinele sale extrem de slabe. În 2011, GAP a lansat campania „Always skinny“ (Mereu slabă – n.r.), menită să promoveze noua colecţie de blugi, acompaniată de manechine cu picioarele subţiri cât un băţ. Campania a fost urmată de un val de reacţii şi controverse, brandul fiind acuzat că promovează anorexia şi o imagine complet nesănătoasă a corpului feminin. 

Manechin folosit de GAP în campania „Always skinny“. FOTO Wonderlandblog.com

manechin folosit de Gap in campania „Always skinny“

Nu este pentru prima dată când manechinele din vitrină au devenit subiect de ştire. În 2007, experţi britanici în sănătate au vorbit despre nevoia de a produce manechine cu dimensiuni „realiste“, potrivit ziarului „The Guardian“. Majoritatea manechinelor din Anglia, spre exemplu, au măsura 38 şi înălţimea de 1,77 m, în timp ce media de înălţime este 1,62 m şi mărimea 46. Dar nimic nu s-a schimbat în vitrinele magazinelor.

Nu sunt îndeajuns de naivă să cred că două păpuşi din plastic vor schimba lumea. Pentru început, dacă acele manechine sunt plus-size, atunci avem o problemă. Dar trebuie să începi de undeva şi să sperăm că manechinele încep un trend nu doar pe Twitter. Delia Lloyd, editor de modă

Mai puţin la Åhléns, lanţul de magazine care foloseşte manechine de diferite mărimi de mai bine de zece ani. „Clienţii noştri au mărimi diferite, aşa că este datoria noastră să reflectăm asta. Iniţial, am adus manechinele respective pentru a lansa o linie plus-size (mărimi mari – n.r.). Aprecierile care au venit din partea clienţilor noştri ne-au făcut să continuăm cu aceste manechine“, a spus Therèse Johnsson Sundberg, purtătorul de cuvânt al retailerului.

Astăzi, lanţul de magazine foloseşte manechine cu mărimi cuprinse între 36 şi 44, iar după feedbackul pozitiv, are de gând să le introducă în toate magazinele sale. Dar este o măsură care să fie urmată prea curând şi de ceilalţi jucători de pe piaţa modei? Honor Westnedge, analist pe retail, a declarat pentru „The Guardian“ că această măsură este probabil să fie adoptată de marii retaileri. „Deja am văzut machine care arată mai în vârstă în vitrinele magazinelor“, a spus aceasta.

Dar dacă branduri precum John Lewis sau Marks & Spencer s-ar număra printre cele care ar adopta această măsură, specialiştii nu se aşteaptă ca retaileri axaţi pe publicul tânăr să fie atât de entuziaşti. „Pe piaţa modei dedicate celor tineri, nume precum TopShop sau Zara ar putea crede că împing limitele prea mult şi că-şi alienează clienţii. Această măsură ar putea încetini ritmul cu care se vând hainele“, a explicat specialista.

Manechine aranjate la Săptămâna Modei de la Kiev. FOTO Reuters

manechine aranjate la Saptamana modei de la Kiev

Schimbarea trebuie să vină de undeva

Timpul va demonstra ce atitudine vor aborda retailerii faţă de astfel de manechine. Între timp, asociaţii pentru drepturile femeilor sau editorialiste celebre, precum Connie Schultz, au văzut mai mult în folosirea unor manechine care respectă mărimile naturale. „Este un semn încurajator al vremurilor în care trăim că începem să refuzăm idealul anorexic încorporat în cultura noastră comercială şi estetică“, a spus editorul de modă Delia Lloyd, de la ziarul „The Washington Post“.

Anul trecut, într-un protest în faţa Parlamentului britanic din Londra, sute de femei şi-au incendiat cărţile de diete de slăbit, ca un semnal de alarmă asupra consecinţelor regimurilor drastice asupra sănătăţii fizice şi psihice. Displaysense, un producător englez de manechine din plastic, a anunţat o creştere bruscă a vânzărilor de manechine de mărimea 40.

„Sunt numai semne bune, pozitive, pentru că ştim cu toate cât de distructivă poate să fie obsesia asupra corpului şi a greutăţii. Am fost oripilată să aflu dintr-un studiu că majoritatea tinerilor care fumează o fac şi ca să nu se îngraşe. Nu sunt îndeajuns de naivă să cred că două păpuşi din plastic vor schimba lumea. Pentru început, dacă acele manechine sunt plus-size, atunci avem o problemă. Dar trebuie să începi de undeva şi să sperăm că manechinele încep un trend nu doar pe Twitter“, a concluzionat Delia Lloyd. 

 Cât adevăr este într-o vitrină?

Imaginea cu manechinul „voluptuos“ a devenit viral în mai puţin de trei zile, deşi iniţial a fost postată în 2010. Dar timingul face toţi banii, nu? Şi Facebook-ul, cazul de faţă. Am citit şi eu câteva zeci de comentarii când a început isteria, cuvânt pentru care n-am să folosesc ghilimele, pentru că nu este cazul. În mod bizar, n-am zărit nici măcar un forumist supărat, un Gică contra care să le dea peste nas tuturor entuziasmaţilor. Toată lumea a picat de acord: manechinul exprimă, în primul rând, realitatea, chiar una mult mai atrăgătoare şi mai sănătoasă decât manechinele folosite de restul lumii.

Poate că idealul feminin s-a schimbat şi el, odată cu noi, dar n-am avut timp să vedem asta. Trăim toţi cu impresia că ceea ce ni se bagă pe gât este ceea ce ne dorim, dar, în realitate, ne regăsim prea puţin, dacă nu deloc, în ceea ce moda, în acest caz, are să ne ofere.

Cât despre manechinul plus-size, mă simt nevoită să întreb acelaşi lucru precum editorul de modă: dacă manechinul este „peste măsură“, cum rămâne cu cei care depăşesc şi „peste măsură“? Ştiu, nu acela este idealul. Dar este realitatea, chiar una covârşitoare. Majoritatea femeilor din lume poartă mai mult de mărimea 38. Iar majoritatea vitrinelor pare că îmbracă femei mai mici de mărimea 38. Fiecare dintre noi aspiră către idealul lui, nu este datoria niciunui retailer să hotărască acest lucru. Sau poate nu mai înţeleg eu cine pe cine păcăleşte.  

Magazin



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite