Petraşcu, avantajele unei cote sub potenţial
0
14 picturi deja vândute în 2012 şi alte 40 de vânzări anul trecut îl situează pe Gheorghe Petraşcu în atenţia pieţei.
Gheorghe Petraşcu, la 63 de ani de la moarte, este pictorul momentului în România, furnizând cele mai multe lucrări de calitate în piaţă, la preţuri încă mici, la care cererea se întâlneşte în mod fericit cu oferta.
Schweitzer-Cumpăna încă este pe primul loc în clasamentul celor mai lichizi autori, cu 20 de picturi vândute în 2012 şi 76 de lucrări în 2011, dar valorile de tranzacţionare sunt incomparabil mai mici. Spre deosebire de Petraşcu, campionii Grigorescu, Tonitza, Pallady şi Luchian au ajuns la cote la care vânzările au o miză din ce în ce mai mare, iar oferta este tot mai rar onorată.
Cel mai mare preţ obţinut în ultimele luni de un Petraşcu a fost 38.000 de euro în Licitaţia de Primăvară de la Artmark. Tabloul „Bujori" a intrat în licitaţie cu o evaluare de 15-25.000 de euro şi a fost viu disputat.
Au fost însă şi vânzări cu doar 5.500 de euro (portretul „Lila cu evantai" în aceeaşi licitaţie), iar trendul vânzărilor s-a stabilizat în ultimele luni între 10.000 şi 25.000 de euro. Este vorba despre picturi de serie şi de importanţă medie sau redusă în ansamblul operei pictorului.
Picturile mai importante n-au lipsit de pe piaţă în acest timp, dar preţul lor a intimidat. Uleiul „Toledo. Podul Alcantara" a fost adjudecat cu minimum estimat, 22.000 de euro, şi asta după ce a fost reintrodus în licitaţie, la cerere. Lucrarea beneficia de reproduceri în cataloage dedicate lui Petraşcu şi face parte dintr-o serie de peisaje spaniole reprezentată şi pe lista Patrimoniului.
Alte uleiuri, precum „Spre palatul Molibieri. Veneţia" sau „Intrarea la Mănăstirea Târgovişte" au rămas neadjudecate, deşi beneficiau de referinţe istorice şi sunt variante ale unor lucrări din muzee importante.
Dimensiunile lui 10%
La o analiză SWOT, punctele tari ale lui Petraşcu sunt legate de cota mică în raport cu notorietatea. Astfel, deşi este unul dintre numele de top ale picturii româneşti şi este pictorul cu cea mai mare identitate vizuală (datorită unei maniere coloristice şi picturale pe care a folosit-o în mod exclusiv), el are un record personal de doar 66.700 de euro, obţinut în octombrie 2011 pentru tabloul „Veneţia".
Comparat cu cei cinci pictori care au trecut de o sută de mii (dintre care doi au trecut de 250.000 de euro), e puţin. Alături de media ponderată a vânzărilor anuale, recordul personal este unul dintre indicatorii pe care se bazează strategiile de cumpărare.
Evaluările pleacă de la aceste cifre şi vânzările cu 90% mai mici decât preţul mediu nu sunt luate în calcul când se anunţă randamentul. Astfel, 10% din acest preţ reprezintă nu doar un prag psihologic, ci un criteriu operaţional. Cu o medie ponderată de 58.000 de euro, Petraşcu poate fi propus începând cu 5.800 de euro fără ca prin aceasta să îi fie afectată „cota" şi stabilitatea pe piaţă.
Subevaluarea, preţul succesului
Lucrările lui Petraşcu vândute în ultima perioadă ilustrează modul în care un artist considerat subevaluat stimulează lichiditatea. Operele intrate în licitaţii sub 5.000 de euro şi-au dublat valoarea, cum a fost cazul picturilor „Maternitate" sau „Călare pe măgăruş", cu evaluări de 3.000-6.000 de euro, dar adjudecate cu 8.000, respectiv 10.500.
În schimb, operele la peste 15.000 se vând la prima strigare sau nu se vând deloc. Menţinerea unui preţ de deschidere foarte mic în raport cu cota şi potenţialul autorului l-a făcut pe Petraşcu să ocupe în prezent locul 2 în clasamentul la 6 luni, după cifra de afaceri. El este plasat imediat după Grigorescu şi în faţa unui Tonitza care, în această perioadă, a stabilit un nou record naţional.
880.000 de euro este valoarea operelor semnate de Gheorghe Petraşcu, vândute în ultimele 12 luni.
Agenda investiţiilor: Grigorescu la New York, Aivazovski la Bucureşti
Patru zile, patru licitaţii consecutive atrag atenţia colecţionarilor români în perioada 23-26 aprilie. Startul este dat din străinătate de Christie's New York care propune un car cu boi de Grigorescu, evaluat la 150.000 de dolari, într-o importantă licitaţie a maeştrilor de secol 19.
În ţară, casa de licitaţii Alis programează pe 24 aprilie un sumar cu 71 de loturi între care se remarcă două tablouri de Petraşcu şi un Baba, cu evaluări de peste 100.000 de lei fiecare. Vedeta licitaţiei este o pictură marină a lui Aivazovski, marele pictor rus aflat în topul mondial Artprice. Lucrarea de la Bucureşti are semnătura distrusă prin scrijelire şi, în consecinţă, evaluarea este de doar 200.000 de lei.
Pe 25 este programată la Cluj licitaţia de primăvară de la Galeria Quadro, cu multe lucrări accesibile şi cu Baba şi Ciucurencu în prim-plan. Şirul licitaţiilor este completat o zi mai târziu de Goldart, cu lucrări de Tonitza, Sion, Băncilă, Piliuţă şi Vermont.
Artişti şi cote: Arthur Verona, lăsat în urmă de propriul record
Casele de licitaţii au vândut anul trecut 14 lucrări semnate de Arthur Verona. Cel mai bine vândut dintre ele a fost un tablou intitulat „Studiu - panou decorativ pentru Serviciul Maritim Român", adjudecat la Artmark pentru 10.500 de euro, urmat de „Ursari", adjudecat cu 7.500 de euro.
Ultimele tranzacţii sunt departe de recordul personal al artistului, stabilit în 2006 la casa de licitaţii Alis pentru tabloul „În pădure" , vândut cu 25.735 de euro. Potrivit ultimelor statistici publicate, preţul mediu pentru o lucrare semnată de Arthur Verona este de aproape 4.400 de euro, iar randamentul mediu anual (calculat în 2010) este de 25,80%.
Top vânzări la licitaţii: Cel mai bine vândute pasteluri
1. Ştefan Luchian, „După baie" (Artmark, 2012) - 85.000 de euro
2-3. Ştefan Luchian, „Evreul" (Artmark, 2010) - 50.000 de euro
2-3. Ştefan Luchian, „Trandafiri" (Artmark, 2010) - 50.000 de euro
4. Ştefan Luchian, „Crâng la Brebu" (Artmark, 2010) - 42.000 de euro
5. Ştefan Luchian, „Casă la ţară" (Monavissa, 2008) - 31.944 de euro
6. Ştefan Luchian, „Flori în ulcică de pământ" (Monavissa, 2007) - 31.875 de euro
7. Ştefan Luchian, „Car cu boi" (Artmark, 2009) - 24.000 de euro
8. Ştefan Luchian, „Margine de crâng" (Goldart, 2012) - 23.000 de euro
9. Ştefan Luchian, „Ulcică cu trandafiri" (Goldart, 2011) - 20.000 de euro
10. Ştefan Luchian, „Durerea" (Alis, 1996) - 16.781 de euro