Gianina Cărbunariu cucereşte scena Vienei

0
0

Un spectacol după piesa româncei se joacă cu casa închisă şi este lăudat de presa austriacă. Piesa „Sparanghel“ tratează tema sensibilă în Occident a imigraţiei din Estul Europei spre Vest. Spectacolul se joacă la celebrul Volkstheater din Viena.

VEZI AICI FOTOGALERIE!

,,O poveste înduioşătoare despre imigraţie şi toleranţă. Gianina Cărbunariu redă cu ironie şi detaşare viaţa muncitorilor români în Marea Britanie", relatează ,,Kronen Zeitung". ,,Românca tratează cu realism şi obiectivitate temele actuale ale migraţiei, integrării sociale, crizei economice - aşa cum afectează ele oamenii de rând - şi nu în ultimul rând subiectul goanei nebune după cumpărături". Sunt doar câteva dintre aprecierile laudative din presa austriacă la adresa Gianinei Cărbunariu, numită de criticii de teatru de la Viena ,,copilul fantastic al teatrului românesc".

Citiţi şi: Interferenţele de la Cluj

Român licenţiat, la cules

Spectacolul se va juca până la mijlocul lui ianuarie 2011 cu casa închisă. Un bilet la o reprezentaţie costă 15 euro.Nu este de mirare că piesa tradusă în germană de Daria Hainz, a cărei regie este semnată de Christina Hommel, a trezit atâta interes în rândul austriecilor. ,,Sparanghel" vorbeşte despre condiţiile mizere în care trăieşte un lucrător român în Marea Britanie şi despre frustrările unui pensionar sărac britanic desconsiderat de societatea în care a evoluat.
Piesa Gianinei Cărbunariu este inspirată de povestea reală a unui român cu studii care-şi câştigă existenţa lucrând la munca de jos în Marea Britanie. Românca spune însă cu vehemenţă că nu scrie ,,teatru-documentar": ,,Nu sunt jurnalist. Treaba mea nu este să aflu adevărul. Realitatea mă inspiră, mă tulbură pentru că există lucruri pe care nu le înţeleg, dar nu o redau întocmai", a declarat Cărbunariu pentru postul de televiziune ORF.

Visele se întâlnesc la raft

Dani, un român, absolvent de facultate, la vreo 30 de ani, lucrează ca muncitor sezonier pe o plantaţie de sparanghel în Marea Britanie. Este îmbrăcat în haine de firmă lăsate pe stradă pentru nevoiaşi şi locuieşte într-un apartament împreună cu alte persoane. George, un pensionar britanic la 65-70 de ani, părăsit la bătrâneţe de propriul fiu, visează la o altă viaţă, pe litoralul Mării Negre din Bulgaria, unde proprietăţile sunt ieftine. Cei doi se întâlnesc, seara, într-un supermarket în aşteptarea produselor cu reducere, aproape expirate. Plimbându-se printre rafturi, fiecare dintre personaje îşi exprimă frustrările cu voce tare, fără însă a vorbi unul cu celălalt.

Cele două monologuri sunt în aşa fel concepute încât spectatorului îi par un dialog coerent. Numitorul comun al tânărului român şi al bătrânului britanic este dorinţa de a fi respectaţi de ceilalţi. ,,Acţiunea din «Sparanghel» se desfăşoară într-un supermarket. La fel de bine, cei doi ar putea trăi departe unul de celălalt. Important este cum caută şi cum speră cei doi să iasă din situaţia dificilă în care se află", a desluşit Gianina Cărbunariu firul poveştii, pentru ORF.

Decor-metaforă minimalist

Publicul devine, vrând-nevrând, parte a decorului de la Volkstheater: Scaunele sunt înlocuite de cutii goale, cum găseşti în depozitul oricărui magazin. Camerele de supraveghere prin care agenţii de pază - personaje ale piesei - privesc atent fiecare mişcare a lui George şi a lui Dani oferă spectatorului detaşarea teatrului modern, aşa cum l-a înţeles Bertolt Brecht. Instalaţiile de lumină şi, desigur, metaforicul sparanghel sunt piese-cheie ale decorului pe scena vieneză. ,,De tavanul sălii de teatru atârnă alimente tipic britanice: file de somon, calmar şi brioşe cu fructe de pădure care sunt plimbate prin faţa săracilor, ca să-i zdruncine psihic", comentează publicaţia ,,Der Standard".

"Nu sunt jurnalist. Treaba mea nu este să aflu adevărul. Realitatea mă inspiră, mă tulbură."
Gianina Cărbunariu dramaturg

Realitatea în cifre

Culturile de sparanghel din Marea Britanie şi Germania n-ar fi supravieţuit în ultimii 15 ani fără muncitorii români, polonezi şi lituanieni. Aceştia acceptă munca grea la culesul acestei plante, o delicatesă a bucătăriei occidentale. Sezonul sparanghelului începe în mai şi durează doar două luni. Culegătorii sunt plătiţi cu aproximativ şapte euro pe oră. Fermierii britanici au vândut anul trecut peste 7.500 de tone de sparanghel.

O regizoare inspirată de România actuală

,,Gianina Cărbunariu este printre reprezentanţii de succes ai teatrului românesc. La doar 33 de ani, ea se numără printre dramaturgii renumiţi ai ţării în care s-a născut şi talentul îi este recunoscut pe plan internaţional", relatează jurnaliştii de la ORF. Cărbunariu tematizează în piesele ei de teatru conflictele sociale din România. ,,A vorbit în operele ei despre dictatura lui Nicolae Ceauşescu, despre lipsa de perspectivă a noii generaţii din fostul bloc al ţărilor comuniste din Est", aminteşte postul Tv.

Teatrul, în afara strategiilor politice

Aşa cum o face acum, cu ,,Sparanghel", Cărbunariu stă aproape de realitatea socială înconjurătoare, fără a o copia. În urmă cu trei ani, artista română debuta pe scena internaţională cu piesa ,,Kebab", în care personajele principale sunt trei tineri români care emigrează în Irlanda. Lucrările lui Cărbunariu sunt precedate de o muncă asiduă de documentare. Aşa s-a întâmplat, notează presa austriacă, la spectacolul de teatru „20/20", al Studioului Yorick din Târgu-Mureş, despre vio­lenţele iscate între români şi maghiari, la Târgu-Mureş, când a vorbit cu oameni care au luat parte la evenimentele petrecute în urmă cu 20 de ani.

 În 2003, pe când încă mai era studentă, Gianina Cărbunariu s-a implicat în proiectul de promovare a dramaturgiei contemporane ,,dramAcum". Ea a declarat însă presei austriece că se simte părăsită de conducerea politică din România, care nu găseşte resurse să susţină financiar teatrul independent. ,,Trupele de teatru independente nu sunt protejate în România", a declarat ea la ORF.

Recent, la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca a avut loc premiera „Roşia Montană / Pe linie fizică şi pe linie politică", spectacol realizat de trei regizori din grupul dramAcum - Radu Apostol, Gianina Cărbunariu, Andreea Vălean. Textul a fost scris în urma unei documentări de 14 zile, realizată în Roşia Montană, în Abrud şi în cartierul Recea, din Alba Iulia. Documentarea a însemnat peste 50 de interviuri, material audio, video şi foto.



s
Cultură


Ultimele știri
Cele mai citite