CRONICĂ „Breaking News“, un film despre raportarea la suferinţa umană şi la memoria celor dispăruţi dintre noi VIDEO

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Protagoniştii poveştii sunt Alex Mazilu şi Simona Paraschiv, interpretaţi de Andi Vasluianu, respectiv Voica Oltean                                                                                                                        Fotografii: Adi Marineci
Protagoniştii poveştii sunt Alex Mazilu şi Simona Paraschiv, interpretaţi de Andi Vasluianu, respectiv Voica Oltean                                                                                                                        Fotografii: Adi Marineci

„Breaking News”, în regia Iuliei Rugină, care apare în cinematografie începând cu 29 septembrie, a avut miercuri seara premiera de gală la care a participat întreaga echipă implicată în proiect. Filmul spune povestea reporterului Alex Mazilu (Andi Vasluianu) care încearcă să realizeze un reportaj în memoria colegului său, cameramanul Andrei Paraschiv (Dorin Andone), care îşi găseşte sfârşitul într-o fabrică în care are loc o explozie.

„Breaking News” nu este un film de acţiune, cu accent pe firul narativ, ci mai degrabă cu accent pe reliefarea veridică a stărilor  unor oameni atinşi de un eveniment tragic şi care reacţionează, fiecare, conform personalităţii sale. Filmul debutează cu o scenă haotică, locul unui accident industrial: într-o fabrică din Berceni a avut loc o explozie, iar reporterul Alex Mazilu, în căutarea senzaţionalului, îşi ia cameramanul, pe Andrei Paraschiv, şi intră în clădire fără să fie împiedicaţi de paramedici şi pompieri, preocupaţi, bineînţeles, de salvarea victimelor. 

Mazilu intră în direct, dar nu apucă să ofere prea multe informaţii de la faţa locului căci transmisiunea este întreruptă în mod brutal de tavanul care cade pe cameraman, omorându-l pe loc. Acest incipit violentează spectatorul şi îl transpune automat într-o stare de expectativă pentru ce urmează mai departe. Pelicula se încheie brusc, lăsând spectatorul în situaţia de a vrea ceva mai mult, dar acest lucru se întâmplă pentru că evenimenţialul filmului ţine mai degrabă de moartea lui Andrei Paraschiv, respectiv de momentul în care colegul său supravieţuitor este trimis să realizeze reportajul în memoria lui. 

Breaking News

(Foto: filmneweurope.com)

Mazilu este anunţat de această însărcinare într-o şedinţă în care oamenii sunt mai degrabă plictisiţi, la sediul televiziunii N TV, scenă care a fost filmată în redacţia ziarului Adevărul. 

Aici, colegii reporterului sunt de părere că el e singurul faţă de care rudele lui Andrei ar putea avea o oarecare deschidere, însă Mazilu, frământat de vină, căci el fusese cel care îşi dorise cadrele din interiorul fabricii, încearcă să se sustragă iniţial. Colegii insistă, aşa că Mazilu porneşte curând spre Mangalia. 

Din acest punct, filmul va fi despre relaţia care se va institui între reporter şi fiica lui Paraschiv, Simona (Voica Oltean), o adolescentă rebelă, profund marcată de dispariţia tatălui său. 

”Breaking News” nu este un film despre etica jurnalismului, ci mai degrabă despre efectele tragice care pot apărea în urma căutării senzaţionalului, despre suferinţa umană care îi face pe unii oameni răzvrătiţi faţă de viaţă în general, cum este cazul Simonei, respectiv despre cum oamenii încearcă să facă faţă sentimentului de vină, cum se întâmplă cu reporterul.

Un reportaj real 

Filmul Iuliei Rugină se bazează pe două marii coordonate: reacţii veridice şi cadre clare şi aerisite, cu marea sau casa ţărănească în care fiica lui Paraschiv a copilărit alături de aceasta. Aceste cadre pun în evidenţă jocul curat al celor doi protagonişti, Andi Vasluianu şi Voica Oltean, care au realizat două roluri excepţionale, sensibilizând spectatorii. Personajul lui Vasluianu este cutremurat, iar cadrele de apoape cu privirea lui tulbure aduc mereu în atenţie că, spre deosebire de ceilalţi colegi ai săi, el este singurul real afectat. 

Tragismul situaţiei îi este repetat constant prin intermediul radioului din maşină care anunţă mereu starea victimelor de la fabrică sau care prezintă emisiuni în care este comentată moartea lui Andrei Paraschiv, emisiuni în care prezentatorii spun că nu înţeleg necesitatea filmării unor imagini inedite în situaţii de acest fel. 

Mazilu îşi doreşte să facă el materialul pentru că ceea ce fac colegii lui, o serie de mărturii seci, cu acelaşi mesaj anost, îl deranjează. La un moment dat, aflat la montaj, vede o filmare în care un coleg vorbeşte despre Paraschiv pentru ca la final, să spună că a ieşit fals. Pentru ei, este doar un rol, cuvinte goale, fără nicio emoţie pentru cel dispărut, motiv pentru care dezgustul prinde contur în inima lui Mazilu. 

image

Simona Paraschiv, jucată de Voica Oltean, reacţionează violent, tipic adolescentin, pendulând între izbucniri furibunde şi momente de scurtă confesiune. Tânăra actriţă joacă impecabil rolul adolescentei răzvrătite, înrăită de durerea pierderii tatălui, având cu Andi Vasluianu o interacţiune naturală şi dinamică.

„Pentru mine e copleşitor şi cred că aştept momentul ăsta de când... eram mică?! Încă nu-mi vine să cred. Breaking News este primul film în care am jucat aşa că emoţiile sunt foarte puternice pentru mine. Tuturor din echipă vreau să le mulţumesc pentru că de fapt mi-au îndepinit un vis. Ştiu că sună clişeic, dar chiar aşa e”, a declarat, după proiecţia filmului, actriţa Voica Oltean. 

Treptat cei doi se apropie, dar nu într-un fel clişeic, specific filmelor de Hollywood, ci într-o manieră naturală, în limitele fireşti pe care le impune tragismul evenimentului. Folosindu-şi talentul de jurnalist, Mazilu reuşeşte să obţină de la Simona informaţii despre cine era cu adevărat colegul său: un împătimit al muzicii şi un om dedicat familiei, lucru evident şi din naveta Bucureşti- Mangalia pe care o făcea pentru aceasta. 

Umorul care respectă

Umorul în filmul Iuliei Rugină este firav, nu în sensul că este unul de slabă calitate, ci în acela că, parcă cu scopul de a respecta memoria personajului decedat, scenele sunt rare şi cu glume de bun simţ. Una dintre cele mai simpatice şi amuzante scene este cea cu fiul lui Mazilu care, într-o convorbire video cu tatăl său, apare îmbrăcat în brăduţ, recitându-i poezia pregătită pentru serbare. 

În rest, cea care aduce zâmbete pe buze este personajul Voicăi Oltean, care, afişând tot timpul o mină serioasă, spune anumite lucruri reci, exact în momentele în care Mazilu crede că a creat o legătură, fie ea cât de firavă. 

imagini filmul ”Breaking News”

Acest umor se datorează şi inocenţei pe care Simona o păstrează sub aspectul înăsprit, sub momentul în care, îndurerată, bea o sticlă întreagă de vodkă, sau sub cel în care apare fumând sau înjurând.

Două cântece din trecut

Breaking News

Scena care atinge probabil cel mai puternic o coardă sensibilă este cea în care Mazilu, în timp ce Simona doarme, se uită la o filmare cu ea cântând în copilărie, la chitară, cu sfaturile tatălui pe fundal. Scena este simplă, dar cu un puternic impact emoţional, atât asupra lui Mazilu care izbucneşte în plâns, în liniştea casei lui Andrei Paraschiv, cât şi pentru spectatorul aflat în liniştea sălii de cinema.

De asemenea, la un moment dat, Simona îi spune lui Alex, titlul unei melodii pe care tatăl său o cânta dimineaţa pe plajă. Acea scenă este una definitorie în ceea ce priveşte raportarea reporterului la fostul său coleg. Un simplu cântec, ”Sitting on the Dock of the Bay” de Otis Redding, îi spune despre acesta multe, înţelegând sensibilitatea care îl domina. 

”Breaking News” este un film al stărilor, stări redate veridic de către actori implicaţi, dar şi un film al unor consecinţe teribile, născute din setea unei societăţi de informaţii şi imagini senzaţionale. Pentru cei care aşteaptă un film care să dezvolte teme legate de etica jurnalismului,  ”Breaking News” nu este filmul potrivit, atingându-le doar tangenţial. Totuşi, este un film care atinge o coardă sensibilă într-o manieră simplă, lipsită de artificialitate, în care jocul lui Andi Vasluianu şi al Voicăi Oltean scoate la iveală felul diferit în care suferă oamenii, dar şi cum aceştia pot crea legături între ei, prin pierderile comune. 

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite