BRANDURI CELEBRE: Nike, dintr-un portbagaj în întreaga lume

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O strângere de mână între un antrenor de atletism şi elevul său este ceva obişnuit. Nu şi când cei doi îşi dau mâna pentru a da naştere uneia dintre cele mai mari companii din lume.

„Dacă ai un corp, eşti un atlet" este crezul după care Bill Bowerman, antrenor de atletism la Universitatea din Oregon, şi-a ghidat viaţa. De-a lungul unei cariere de 24 de ani, a antrenat 31 de sportivi olimpici, 51 care au intrat în loturile naţionale ale Statelor Unite, 12 atleţi care au doborât recorduri mondiale şi 24 de campioni National Collegiate Athletic Association.

Unul dintre aceştia a fost şi Philip „Phil" Knight. Separat, realizările celor doi sunt mai mult decât de ajuns. Împreună însă, ei au ridicat una dintre cele mai mari companii de echipamente sportive din lume. Iar numele celor doi vor rămâne legate întotdeauna de Nike, companie pe care au înfiinţat-o atunci când amândoi încă avea slujbe „serioase", mergeau la evenimente sportive şi vindeau pantofi din portbagajul maşinii.

Fondatorii, printre cei mai bogaţi oameni

Cinci decenii mai târziu, Bowerman şi Knight sunt multimiliardari în dolari şi se numără printre cei mai bogaţi oameni din lume. Potrivit „Forbes", Knight are o avere de 13,1 miliarde de dolari, ocupând locul 60 în topul celor mai bogaţi oameni din lume, iar Bowerman are o avere estimată la 6 miliarde de dolari.

Compania a fost fondată la 25 ianuarie 1964 ca Blue Ribbon Sports de către Bill Bowerman şi Philip Knight şi a devenit oficial Nike la 30 mai 1978. Iniţial, firma opera ca distribuitor pentru producătorul nipon de încălţăminte Onitsuka Tiger (devenit între timp ASICS), făcând majoritatea vânzărilor la competiţii sportive, din portbagajul lui Knight. Profitul companiei a crescut cu repeziciune şi, în 1967, BRS a deschis primul magazin, situat pe Pico Boulevard în Santa Monica, California.

Pantofii Nike au apărut în 1971

Până în 1971, colaborarea dintre BRS şi Onitsuka Tiger se apropia de sfârşit. Firma americană se pregătea de lansarea primei linii de încălţăminte sub marcă proprie, care va purta logoul creat de Carolyn Davidson. Acesta a fost utilizat pentru prima dată la 18 iunie 1971 şi a fost înregistrat la Biroul pentru Brevete şi Mărci Înregistrate al SUA la 22 ianuarie 1974.

Click pe foto pentru a vedea câteva perechi de pantofi ediţie limitată



Primul pantof vândut care purta acest logo a fost un model sport pentru fotbal numit Nike, lansat în vara anului 1971.  În februarie 1972, BRS a prezentat prima linie de pantofi Nike, cu numele inspirat de zeiţa greacă a victoriei. În 1978, BRS Inc. şi-a schimbat oficial numele în Nike Inc.

Ilie Năstase, primul care a promovat Nike

Începând cu Ilie Năstase, primul sportiv profesionist care a semnat un contract de promovare cu BRS/Nike, sponsorizarea sportivilor a devenit o strategie-cheie de marketing pentru compania aflată în plin avans. Primul pantof produs în interiorul companiei s-a bazat pe aşa‑zisul design gaufre al lui Bowerman. După ce Universitatea din Oregon a modernizat pista de atletism, Bowerman a început să încerce diferite modele de tălpi, vrând să o găsească pe aceea cu cea mai mare aderenţă.

Eforturile sale au fost răsplătite într-o dimineaţă de duminică, când a turnat uretan lichid în tigaia pentru gaufre a soţiei sale. Bowerman a creat şi stilizat aşa-zisa talpă-gaufre, care a evoluat în iconicul Waffle Trainer în 1974.

Până în 1980, Nike controla deja 50% din piaţa de încălţăminte pentru sportivi din SUA. Compania s-a listat la bursă printr-o ofertă publică iniţială de acţiuni în luna decembrie a acelui an.

Sloganul „Just Do It", inspirat de un criminal

O bună parte din creşterea companiei se datorează campaniilor de promovare bazate pe panouri publicitare şi nu pe spoturi TV. Prima reclamă televizată a companiei Nike a fost difuzată în octombrie 1982, în timpul transmisiei în direct a Maratonului din New York. Compania de publicitate Wieeden+Kennedy a fost cea care a creat spotul şi rămâne, până astăzi, principala firmă de advertising care se ocupă de Nike. Dan Wieden, cofondatorul firmei, a fost cel care a venit cu sloganul „Just Do It", folosit şi astăzi, pentru o campanie din 1988. „Just Do It" a fost ales unul dintre cele mai emblematice sloganuri ale secolului XX. Wieden spune că a fost inspirat de ultimele cuvinte rostite de criminalul american Gary Gilmore, înainte de a fi executat în 1977: „Let's do it".

image

Dacă ţi-a plăcut ştirea, dă-ne LIKE pe Facebook AICI

Un milion de locuri de muncă

Astăzi, compania are o valoare de peste 67 de miliarde de dolari după capitalizare. Nike operează magazine în mai bine de 160 de ţări şi asigură un milion de locuri de muncă (prin firme auxiliare - furnizori, distribuitori şi alte servicii). Dintre aceştia, 35.000 de persoane lucrează în cadrul companiei. 

Companie de 67 de miliarde de dolari, logo de 35 de dolari

Carolyn Davidson a creat faimosul logo în 1971, pe când era încă studentă la design grafic la Universitatea de Stat din Portland. Pentru Phil Knight, zilele de atlet profesionist se încheiaseră. Îşi luase între timp licenţa în contabilitate de la Stanford Graduate School for Business.

A cunoscut-o pe Davidson atunci când preda un curs de contabilitate la Universitatea din Portland. I-a observat lucrările şi i-a cerut să creeze ceva şi pentru BRS. Presat de comenzi şi termene-limită, Knight a fost forţat să aleagă până la urmă un logo dintre cele propuse de Davidson, după ce a respins mai multe modele.

„Nu îl iubesc"

Emblematicul logo Nike, numit „swoosh", a fost câştigătorul. Knight nu era însă entuziasmat: „Nu îl iubesc, dar voi ajunge să-l apreciez", a spus acesta atunci când l-a ales. Pentru serviciile ei, Davidson a trimis companiei o notă de plată de 35 de dolari. Swoosh a devenit instant o emblemă uşor de recunoscut în întreaga lume, iar Davidson a continuat să lucreze pentru Nike.

Inel cu diamant, gravat cu „swoosh"

În final, îndatoririle lui Davidson au fost preluate de o întreagă agenţie de publicitate, atunci când compania devenise prea mare pentru ca munca să mai poată fi acoperită de o singură persoană. Chiar dacă Davidson a părăsit Nike în septembrie 1983, Knight a invitat-o la un eveniment intern şi i-a dăruit un inel cu diamant gravat cu logoul şi un pachet de acţiuni în cadrul companiei.



Cu toate că Knight nu a dezvăluit valoarea participaţiei oferite cadou lui Davidson, presa a scris că acesta valorează acum peste 600.000 de dolari. „Îmi place. Chiar îmi place. Niciodată nu mă satur să‑l privesc", spune Davidson acum despre cel mai cunoscut logo creat de ea. 

" Îmi place. Chiar îmi place. Niciodată nu mă satur să-l privesc."
Carolyn Davidson
creatoarea logoului Nike

Cum a ratat Ion Ţiriac afacerea vieţii sale

La sfârşitul anilor '70, lui Ion Ţiriac, pe atunci managerul şi antrenorul tenismenului argentinian Guillermo Vilas, i s-a oferit ocazia de a prelua o participaţie semnificativă în cadrul companiei Nike. Propunerea era ca Vilas să poarte pantofi Nike în competiţii. „Din păcate, l-am refuzat şi am ratat, poate, cea mai mare afacere din viaţa mea", a declarat Ţiriac.

Cronologia succesului

1973 - Ilie Năstase devine primul sportiv profesionist care semnează un contract pentru a promova pantofii de sport Nike. În acelaşi an, Steve Prefontaine, deţinătorul mai multor recorduri mondiale la atletism, încheie un astfel de acord.

1978 - John McEnroe, „băiatul rău" al tenisului american, se alătură echipei de sportivi care promovează Nike.

1984 - Nike încheie un contract un baschetbalistul Michael Jordan. Primul pantof creat în acest parteneriat, Air Jordan, este interzis de NBA, atrâgând o publicitate fără precedent.

1989 - Nike intră pe piaţa europeană, semnând un contract cu echipa de fotbal Paris Saint-Germain. 

1990 - Nike deschide primul magazin Niketown, situat în Portland.

1995 - Compania încheie contracte de promovare pe termen lung cu echipele naţionale de fotbal din SUA şi Brazilia. Încheie un acord similar şi cu clubul britanic Arsenal.

1996 - Tiger Woods este cooptat.

2002 - Nike devine sponsorul echipei Manchester United până în 2010.

2005 - Tenismanul Rafael Nadal devine imaginea mărcii Nike.

image
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite