Arta cocktailurilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Secolul XX a fost al barmanilor celebri şi al cocktailurilor legendare
Secolul XX a fost al barmanilor celebri şi al cocktailurilor legendare

Combinaţiile între alcool, sucuri, zahăr şi gheaţă nu ar trebui să lipsească de la nicio petrecere. Servite în baruri sau preparate acasă, cocktailurile sunt ingredientele care pot transforma Revelionul într-o noapte memorabilă.

Filosofia cocktailurilor pare simplă, la prima vedere. Totul pleacă de la limonadă, explică Costin Gache, unul dintre cei mai apreciaţi barmani din România şi fondator al barului Interbelic din Centrul Vechi al Capitalei. Dacă ştii să faci o limonadă bună, vei ştii să faci şi un cocktail reuşit.

„Este, practic, o limonadă în care în loc să punem apă punem alcool", adaugă barmanul în vârstă de 26 de ani.

Secretul este să ştii să faci „balansul" între cantitatea de alcool şi cea fără alcool, între dulce şi amar sau dulce şi acru. Astfel, orice combinaţie este posibilă, dar Gache preferă să nu amestece mai mult de cinci ingrediente, pentru că acestea au rezistat în timp.

Experienţa unei băuturi

Pentru a-şi demonstra teoria, Gache m-a provocat să aleg oricare trei sticle din impresionantul bar dotat cu zeci de tipuri de băuturi spirtoase, lichioruri, gin, votcă, whisky,rom, aşezate pe mai multe rânduri. Din primul rând am ales un lichior de cacao, din al doilea, o votcă simplă, iar din al treilea, o sticlă albastră, cu votcă aromată.

Gache a pus câte o măsură egală din fiecare spirtoasă

într-un pahar în care a stors apoi sucul din jumătate de lămâie, a pus gheaţă pisată, a amestecat bine şi a adăugat „nota finală": o bucată de coajă de lămâie, pe care a răsfrânt‑o pentru a-i simţi mirosul, a plimbat-o pe marginea paharului, apoi a înfipt-o în gheaţă.

„Mirosul face şi el parte din experienţă, schimbă cu totul gustul", explică Gache. Iar experienţa din bar este cea care face, de fapt, diferenţa între un cocktail bun şi unul banal. „Ţine de modul în care eşti servit. Poţi să faci cele mai bune băuturi din lume, important este cum îl faci pe om să simtă că este băutura", spune barmanul.

„Nu este neapărat nevoie să faci show, spectacolul poate fi din trei vorbe sau doar faptul că în momentul în care ţii paharul, mâna îţi miroase a lămâie." Cel mai important este „să-l faci pe client să simtă că băutura este bună, că ai făcut-o pentru el".

Aristocratul clasei muncitoare

Aşa că barmanul ar trebui să fie mai mult decât un simplu dealer al celui mai popular drog din lume, alcoolul. Trebuie să cunoască foarte bine spirtoasele pe care le amestecă şi le vinde, în opinia lui Gache, apoi să fie educat şi cultivat, pentru că interacţionează cu oameni dintre cei mai diferiţi. „Barmanul este aristocratul clasei muncitoare", spune Gache.

„Lucrează într-un mediu relaxat, lumea când vine la bar nu are niciun fel de stres." Iar dacă este un barman de elită, va avea clienţi din elita societăţii: avocaţi, doctori, profesori, oameni de film.

Costin Gache a intrat în lumea barurilor şi a cluburilor de noapte de la 14 ani. A lucrat verile într-o discotecă din Jupiter, pe vremea când locuia în Constanţa. După ce s-a mutat la Bucureşti, student fiind la cibernetică, a făcut echipă cu barmani care au devenit cei mai buni din România în acest moment. A participat la competiţii internaţionale, a lucrat şi în străinătate o perioadă.

Cu barul pe care l-a deschis în Centrul Vechi, împreună cu un prieten, şi-a propus să educe românii, să-i înveţe despre băuturi, să-i provoace să experimenteze. Pentru că, în ultimii ani, tot mai mulţi ies în baruri cu un singur scop: să se îmbete. „Să ne lubrifiem social, ca să putem trăi. Alcoolul îşi face prea puternic efectul de drog." Iar criza nu le-a schimbat radical obiceiurile românilor. Cel puţin în oraşele mari, le-a scăzut doar bugetul alocat alcoolului.

„Românul nu renunţă la distracţie, plăteşte mai puţin pentru ea", explică barmanul. „Lumea este foarte atentă unde cheltuieşte banii. Nu se mai duce şi acolo, şi dincolo. Se duce doar unde-i place."

Şi tot mai mulţi adoptă obiceiul americanilor de a‑şi cumpăra cărţi şi a-şi prepara singuri cocktailuri pentru petrecerile de acasă. Oricine poate amesteca alcool cu suc, zahăr şi gheaţă, „nu-i nicio filosofie", spune Gache. Dar pentru experienţa totală, ne invită la bar.

Cum ieși în evidenţă



Costin Gache (foto) spune că principala problemă a barmanilor din România este că nu au reuşit încă să creeze un cocktail care să reziste în timp, aşa cum au făcut americanii, cubanezii, britanicii sau mexicanii. „E nevoie de un eveniment puternic pentru a crea un astfel de cocktail. Să vină Madonna într-un bar, să bea ceva, să existe şi cineva din presă care să transmită mai departe în presa globală."

Cocktailul „Adevărul"

Costin Gache a preparat o băutură dulce-amăruie pentru cititorii noştri.

-50 ml Aperol (aperitiv italian)
-25 ml suc proaspăt de lămâie
-20 ml zahăr lichid
-gheaţă pisată
-o felie de portocală

Băuturi celebre

Martini. Este considerat cel mai apreciat cocktail din lume, o combinaţie clasică de gin, vermouth, felii de lămâie şi măsline verzi.

Cuba Libre. Probabil cel mai faimos cocktail pe bază de rom, Cuba Libre a apărut în anii 1900, preparat pentru a celebra independenţa Cubei, dar şi apariţia unei noi băuturi carbogazoase, Coca-Cola.

Tom Collins. A fost inventat la Londra, în anii 1800. Barmanul John Collins a preparat băutura pe bază de gin care a devenit rapid populară în Marea Britanie. Nu însă şi în Statele Unite, până când un barman american a înlocuit ginul folosit de Collins cu unul aromat, mai potrivit gusturilor de peste ocean.

Cosmopolitan. Preferatul doamnelor, în special al celor patru eroine din serialul „Totul despre sex", băutura a fost inventată de o barmaniţă din Florida, în anii 1980. A devenit celebru însă de-abia după ce a început să fie preparat de Toby Cecchini în barul Odeon din New York, în anii 1990.

Shirley Temple. Probabil primul amestec „virgin" - fără alcool -  a fost denumit astfel în onoarea copilului minune al cinematografiei americane din anii 1930.

Tequila Sunrise. Mixul de tequila şi suc de portocale apărut în anii 1930 a inspirat o melodie a trupei The Eagles, un film cu Mel Gibson și duce cu gândul la un răsărit de soare deasupra deşertului mexican.

Americanii amestecă spirtoase de la 1800

Data apariţiei cuvântului „cocktail" şi identitatea primului barman care a preparat o astfel de băutură s‑au pierdut în istorie. Dar în 1806, americanii începuseră să vorbească despre o băutură vulgară, dar incitantă, o combinaţie de spirtoase, zahăr şi apă.

Epoca jazz-ului a făcut cunoştinţă întregii lumi cu acest fenomen al amestecurilor de spirtoase, iar din această perioadă datează cele mai multe legende despre originea denumirii. Majoritatea vorbesc despre luptele de cocoşi (cockfight, în limba engleză), fete frumoase şi bărbaţi eroici.

O altă poveste despre originea cocktailurilor îl are în centru pe chimistul american de origine franceză Antoine Amedee Peychaud. Creatorul propriei mărci de bitter, Peychaud oferea clienţilor farmaciei băutură în păhărele improvizate din suporturi de ouă. Băutura a fost botezată „coquetiers" (suport pentru ouă, în franceză), iar legenda spune că americanizarea acestei denumiri a dus la apariţia cuvântului cocktail.

Barmani faimoşi

Secolul XX a fost perioada în care barmanii au devenit legende odată cu clienţii lor. Printre cei mai cunoscuţi se numără Giuseppe Cipriani, care a creat cocktailul Bellini (şampanie şi suc proaspăt de piersici), într-un bar din Veneţia, şi Johnny Brooks, cunoscut pentru că prepara cel mai sec Martini din New York pentru clienţi faimoşi ca Ernest Hemingway şi Marlene Dietrich.

Costin Gache
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite