„Împodobeşte, mamă, bradul!“: Moda concertelor de Crăciun, de la Fuego la Ştefan Bănică jr

0
Publicat:
Ultima actualizare:

„Cum se înghesuie credincioşii la sfintele moaşte, aşa vin şi spectatorii la concertele de Crăciun“, spune criticul muzical Andrei Partoş despre spectacolele care îmbină tradiţia şi divertismentul. Anul acesta, Ştefan Hruşcă nu a mai cântat în România, dar Fuego şi Ştefan Bănică jr au rămas „colindătorii de serviciu“.

„Fuego este balsamul sufletului meu, sunt de-a dreptul fascinată de artist şi de concertele lui“, spune Monica Giam (41 de ani), o spectatoare care se întoarce ocazional în Timişoara din Austria, unde îngrijeşte persoane vârstnice. De patru ani, ascultătoarea vine la concertele lui Fuego însoţită şi de o prietenă „de-a dreptul îndrăgostită“ de interpretul colindei „Împodobeşte, mamă, bradul!“.

„La concert mă transpun într-o lume de poveste, iar la final plec o cu totul altă persoană. Aşa simt spiritul Crăciunului mult mai aproape de suflet“, povesteşte admiratoarea. Concertele de Sărbători sunt un obicei pe care Fuego îl respectă de ani buni, numai în această lună prezentatorul de la Favorit TV având programate 17 spectacole incluse în turneul naţional „Din lumina unui Crăciun“. Singurul artist care-l vinde bine pe Vieru (Grigore, poet – n. r.)“, cum l-a descris Dan Negru, nu este şi singurul care-şi răsplăteşte astfel fanii.

image
Fuego este un cântăreţ siropos şi lacrimogen, după care sunt topite domniţele şi cucoanele.  Andrei Partoş, critic muzical

Recent, Ştefan Bănică jr a continuat, pentru al 12-lea an consecutiv, seria concertelor de Crăciun, performanţă de care telespectatorii de la Pro TV se pot bucura în seara de Ajun. Cele trei show-uri „Alerg printre stele“ au adunat în jur de 12.000 de oameni la Sala Palatului din Bucureşti, fiind precedate de un maraton muzical naţional. Tudor Gheorghe, Grigore Leşe, Marcel Pavel şi Demis Roussos au completat tabloul concertistic anual, dar, spre deosebire de sezoanele precedente, colindătorul „lerului“, Ştefan Hruşcă, nu a mai susţinut niciun spectacol în ţară şi s-a rezumat la cele din America, unde locuieşte din ’91.

Un fel de cadou sub brad

„Concertele de sfârşit de an reprezintă vârful unui artist“, spune unul dintre specialiştii în vânzări de la Eventim, sub protecţia anonimatului. „Activitatea lui este mai intensă atunci şi creşte cererea pentru cântăreţii celebri, inclusiv pentru spectacolele de Revelion“, observă acesta. 

De aceeaşi părere este şi Andrei Partoş, realizatorul emisiunii „Psihologul Muzical“ de la Radio România Actualităţi. „Există o disponibilitate a publicului pentru astfel de spectacole. Cuprinşi de mirajul Sărbătorilor, oamenii dau mai mulţi bani, ca la cadourile de sub brad. Cum se înghesuie credincioşii la sfintele moaşte, aşa vin şi spectatorii la concertele de Crăciun“, analizează DJ-ul veteran.

Simona Ioniţă, cofondatoarea fan-clubului cu peste 4.500 de susţinători Ştefan Bănică jr, îşi face regulat un astfel de cadou. „An de an, fiecare dintre noi aşteaptă cu nerăbdare luna decembrie, pentru atmosfera incendiară şi clipele preţioase trăite acolo. Când pleci, pe lângă sentimentul minunat pe care-l trăieşti, ai şi regretul că s-a terminat“, explică ea.

image

La fel ca Simona, şi Camelia Neaga simte că stabileşte o legătură în concert. „Mulţi spun despre Ştefan că e arogant şi nesuferit, însă ceea ce am văzut a fost un om care ştie să facă spectacol. A ridicat o sală în picioare şi a făcut o mare de oameni să cânte şi să danseze la unison“, a scris ea pe blogul de modă şi stil de viaţă coltulcameliei.com. Cum „toată lumea dansează, toată lumea se distrează“, admiratoarea spune că spectacolele au avut rol terapeutic. „Cât stau în sala aia, oameni de vârste şi din medii diferite uită de toate problemele şi trăiesc cu intensitate fiecare clipă. De asta avem nevoie toţi“, recomandă Camelia Neaga.

Hruşcă este victima difuzărilor excesive, iar mediatizarea negativă din ultima perioadă l-a afectat. A avut succes pentru că până în ’89 nu puteai cânta despre Dumnezeu, iar după Revoluţie publicul l-a luat în braţe, însă a fost difuzat până la refuz.  Andrei Partoş

Reacţie de contaminare

Dincolo de emoţie, un factor important pentru a-i atrage pe spectatori îl constituie preţurile rentabile pentru publicul larg, observă specialistul de la Eventim. La show-urile lui Bănică Jr., de exemplu, tichetele au între 100 şi 250 de lei. Apoi, diferenţierea e importantă, căci, dacă interpretul hiturilor „Am s-o aştept mereu“ şi „S-o facem lată“ a cântat anul acesta cu veteranul Cristi Minculescu şi cu Sore (ex-LaLa Band), spectacolele vieneze, cele semnate de Grigore Leşe ori de Corul Madrigal au mizat pe autenticitate şi pe tradiţie.

image

„Oamenii participă de dragul momentului şi se bucură de colindele care vestesc naşterea lui Hristos, cu toate că unele evenimente au acelaşi conţinut“, spune Partoş. „Ei resimt o reacţie de contaminare şi de asociere şi se duc convinşi de prietenii care le recomandă“, observă DJ-ul.

Din punctul său de vedere, pe de o parte, piesele tradiţionale înseamnă întoarcerea la origini, dar, pe de altă parte, riscă să contribuie la suprasaturarea pieţei, când colindele răsună din ecranele televizoarelor şi în marile centre comerciale. Efectul? Scade interesul publicului sau apar reacţii de aversiune. Aşa s-a întâmplat în cazul lui Hruşcă, artistul care s-a retras anul acesta de pe piaţa românească, deşi în decembrie 2012 a susţinut un turneu în 14 oraşe din ţară, culminând cu Bucureşti, la Sala Palatului.

„Este victima difuzărilor excesive, iar mediatizarea negativă din ultima perioadă l-a afectat“, spune Partoş despre maramureşeanul ai cărui „fani au fost bătuţi măr de susţinătorii lui Bănică“ şi acelaşi împotriva căruia „MApN va construi buncăre, pentru ca populaţia să se adăpostească de colindele sale“, după cum scriau umoriştii de la Times New Roman. „Hruşcă a avut succes, pentru că până în ’89 nu puteai cânta despre Dumnezeu, iar după Revoluţie publicul l-a luat în braţe, însă a fost difuzat până la refuz“, subliniază Partoş.

Promovare şi diferenţiere artistică

image

Succesul unui concert se datorează şi notorietăţii artistului, spun „Psihologul muzical“ şi specialistul de la Eventim. Partoş consideră că Bănică jr a reuşit să-şi menţină auditoriul datorită promovării prin emisiunea „Dansez pentru tine“ de la Pro TV şi, în acest an, în urma divorţului de Andreea Marin.

Mai mult, Bănică şi-a fidelizat fanii în timpul anului, prin „spectacole rotunde“, cu piese fredonabile, în cei 12 ani susţinând 47 de concerte la Sala Palatului, cu peste 232.000 de spectatori.

Pentru succes, Partoş consideră că sunt importante diversitatea evenimentelor şi ajustarea cu elemente noi, aspect observabil la Bănică jr. atunci când îşi lansează un nou album.

Mai mult, specificitatea artistică e esenţială pentru atragerea unui public definit. 

În timp ce Bănică jr aduce un repertoriu energic rock’n roll, Fuego apare ca „un cântăreţ siropos şi lacrimogen, după care sunt topite domniţele şi cucoanele“, conchide Partoş.

Muzică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite