Eurovision 2016. Iuliana Marciuc, despre Selecţia Naţională, la Adevărul Live: „Juriul a încercat să fie cât mai obiectiv posibil, dar există şi preferinţe“ VIDEO

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Iuliana Marciuc va însoţi reprezentantul României la Stockholm FOTO Eduard Enea
Iuliana Marciuc va însoţi reprezentantul României la Stockholm FOTO Eduard Enea

Eurovision 2016. Iuliana Marciuc, şefa delegaţiei României la Eurovision 2016, a fost prezentă în studioul Adevărul Live, pentru a da detalii din culisele ediţiei din acest an.

Despre cât de greu este pentru Televiziunea Română să organizeze un eveniment de o asemenea anvergură, dată fiind situaţia financiară critică în care se află, despre parteneriatul cu Municipiul Baia Mare, despre noul sistem de votare, despre juriul de specialitate şi multe altele, Iuliana Marciuc a vorbit în noua ediţie a emisiunilor dedicate concursului Eurovision 2016. 

Jukebox, Mihai Trăistariu, Ovidiu Anton, Florena, Doru Todoruţ şi Irina Baianţ, Dream Walkers, Gaşca de acasă, Andra Olteanu, Irina Popa, Vanotek feat. The Code & Georgian, Xandra şi Mihai Băjinaru sunt cei 12 artişti care luptă pentru a reprezenta România la Stockholm, în luna mai. Puteţi asculta piesele aici.

Semifinala Selecţiei Naţionale 2016 se va desfăşura pe data de 4 martie la Sala Polivalentă „Lascăr Pană“ din Baia Mare, urmând ca reprezentantul României să fie ales, prin votul exclusiv al telespectatorilor, pe 6 martie. 

Cea de-a 61-a ediţie a competiţiei Eurovision va avea loc pe data de 14 mai, având semifinalele pe 10 şi 12 mai, la Stockholm, capitala Suediei. 

Eurovision 2016. Interviu Iuliana Marciuc la Adevărul Live

„Adevărul“: Cât de greu este pentru Televiziunea Română să organizeze un eveniment de o asemenea anvergură, având în vedere situaţia financiară critică în care se află instituţia. E un show televizat, bănuiesc că e nevoie de o armată de oameni.

Iuliana Marciuc: Este un lucru greu de realizat, cu atât mai mult din punct de vedere financiar. Fără ajutorul Municipiului Baia Mare nu am fi putut să organizăm un show de o asemenea amploare, aşa cum ni-l dorim. La acest show peste 150 de oameni sunt angrenaţi în această desfăşurare de forţă, de la PR până la cei care vor urca pe scenă. Operatori, sunetişti, scenografi. Regizorul e foarte important în această perioadă. 

Detalii despre show-ul de la Baia Mare 

Cum aţi ajuns la parteneriatul cu autorităţile din Baia Mare?

Am trimis către teritoriale intenţia de a căuta parteneri. Anul acesta a răspuns televiziunea din Cluj că sunt interesaţi cei din Baia Mare. După negocieri am ajuns la acest parteneriat. Pe zi ce trece le cerem din ce în ce mai mult. I-am rugat pe cei de acolo să ajute concurenţii cu transportul, am cerut un plus şi la cazare. Anul acesta cazarea este asigurată. Cu privire la show, ne dorim să folosim din resursele artistice ale zonei. Suntem în Sala Polivalentă a oraşului, unde echipa de handbal are mari succese. Sper să o introducem în showul nostru. Am contactat-o şi pe Paula Seling imediat ce am aflat unde vom organiza Selecţia Naţională Eurovision 2016. Ea va fi din deschiderea finalei din 6 martie.

Domnul Cătălin Cherecheş, în ultima conferinţă de presă, v-a propus un parteneriat de durată. Mai exact, Selecţia Naţională să fie organizată în Baia Mare în următorii cinci ani. Aţi refuzat.

Noi ne dorim ca în fiecare an să ajungem cu Eurovisionul în alt oraş. Am încercat să explic acest lucru, dar nu ştiu ce va fi la anul. Eu sunt de principiul „niciodată să nu spui niciodată“.

Am înţeles că Sala Polivalentă „Lascăr Pană“ are ceva probleme cu sonorizarea. V-aţi gândit cum veţi rezolva acest neajuns?

O sală polivalentă nu este un spaţiu cu sonoritate perfectă. O să rezolvăm această problemă.

Ne puteţi da detalii despre cum va arăta scena, ce artificii veţi face, bănuiesc că fiecare artist are un concept propriu.

Se va construi o rampă pentru accesul în camera verde. Camera este în public, ca artştii să fie aproape de fani, dar şi de juriu. În stânga lor vor fi cele cinci fotolii are membrilor juriului. Juriul va comenta imediat după prestaţie. În urma notelor primite se face un clasament. Primele patru piese în ordine descrescătoare vor intra în finala de pe 6 martie. Iar restul de opt piese vor intra timp de 20 de minute la televot, iar publicul va salva doi dintre cei opt concurenţi. 

FOTO Eduard Enea 

Iuliana Marciuc - foto Eduard Enea

Ştim că în anul 2014, reprezentanţii României, Paula Seling şi Ovi, au primit sprijinul Guvernului, care a alocat aproape 260.000 de lei. Toate celelalte state participante se bucură de acest sprijin din partea autorităţilor. Anul acesta a existat un astfel de demers?

De regulă, aceste demersuri se fac după ce se decice acel concurent. Le vom face şi noi, după 6 martie, când vom şti cine ne va reprezenta. Sunt şi preferinţe, e şi normal să fie aşa. Imediat după 6 martie, până pe 4 mai, vom avea suficient timp să accesăm şi un ajutor. Au fost ani în care ICR ne-a sprijinit. Îi vom cere ajutorul şi anul acesta. Poate şi Ambasadei. Sunt oameni care ne ajută în dorinţa de a ne prezenta cât mai onorabil pe scena Eurovisionului. 

Eliminarea oricăror suspiciuni prin votul publicului 

Mi-aş îndrepta puţin atenţia şi către sistemul de vot din Selecţia Naţională. Pentru prima dată reprezentantul României va fi ales exclusiv prin votul publicului. E bine, e rău, credeţi că această ediţie va fi astfel lipsită de contestaţii?

În dorinţa de a aduce noutăţi am accesat această variantă. EBU vrea ca ţările să îşi facă selecţia cum doresc. Unele ţări pur şi simplu trimit un concurent, nu se face selecţie. Cumva ne-am gândit să nu mai fie acele veşnice discuţii, că se pleacă cu piesa pe care o vrea juriul, adică pe care o vrea TVR-ul. De-asta am vrut această variantă, văzută la colegii de la alte selecţii.

În finala mare schimbarea ar putea să ne dezavantajeze. Contau voturile românilor din Italia, Spania. Nu ştiu cât de bun va fi acest sistem pentru ţările mai mici. O să vedem, e o noutate a acestui an. E interesant să vedem cum v-a fi văzută la televot. 

Cum au fost aleşi membrii juriului 

De asemenea, am marcat o premieră şi în ceea ce priveşte identitatea membrilor juriului, care a fost dezvăluită la scurt timp după aflarea artiştilor calificaţi în Selecţia Naţională, lucru care până acum nu se întâmplă. Juriul este alcătuit din regizorul muzical Alexandra Cepraga, compozitorul şi producătorul Horia Moculescu, soliştii şi producătorii muzicali Randi şi Zoli Toth şi contratenorul Cezar Ouatu. Cum au fost aleşi aceşti oameni?

E o noutate că juriul a fost dezvăluit în premieră înainte de semifinală. A fost firesc să găsim oameni din generaţii diferite. Fanii au cerut o întinerire a membrilor juriului. Aşa am ajuns la Randi. Succesul internaţional îl face vizibil pentru a fi un membru al juriului, deşi e prima oară când este în această postură. Am mai încercat să aducem bloggeri, jurnalişti, dar nu au vrut să participe la luarea deciziilor. La Cezar şi Zoli ne-am gândit pentru că au fost pe scena Eurovison. La Alexandra Cepraga am ajuns pentru că este o regizoare cu experienţă. Pentru că a auzit sute de mii de voci, a contat foarte mult. Nu în ultimul rând ne-am gândit la un reprezentant al compozitorilor şi care să se înţeleagă cu membrii mai tineri. Cred că Horia Moculescu este unul dintre acei compozitori, care are o comunicare bună cu tinerii.

Membrii juriului cântă la Baia Mare 

Juriul pregăteşte ceva pentru Selecţia de la Baia Mare?

Juriul pregăteşte un recital, un moment cu totul special, vă pot spune în premieră. Ei lucreză de câteva săptămâni. Vor cânta împreună toţi membrii juriului în finala de pe 6 martie. La Baia Mare vor fi două zile frumoase, alături de partenerii noştri. Va cânta şi un reprezentant al altei ţări, dar nu vă pot spune cine este. Publicul este cel care va alege cea mai bună melodie. Întotdeauna vor fi persoane nemulţumite. Sper să plecăm la Stockholm cu cea mai bună piesă. 

Iuliana Marciuc a venit la Adevărul Live cu maşina oficială a evenimentului FOTO Dorin Constanda

eurovision 2016
eurovision 2016

Ghinioanele britanicei Heley Evetts 

Un subiect ce a stârnit dezbateri aprinse a fost retragerea din concurs a interpretei britanice Haley Evetts, care se calificase în Selecţia Naţională cu piesa „Brand New Day“. În primul rând vream să lămurim nişte supoziţii care au apărut în mediul online, că această retragere vine la doar o zi după ce domnul Horia Moculescu a declarat chiar la TVR că nu e de acord cu permiterea compozitorilor străini să se înscrie în Selecţia Naţională.

Dacă nu se lua din context, se putea vedea că tot Horia Moculescu a susţinut această piesă. Când a intrat în juriu a fost de acord cu regula de a accepta şi străini. E doar o conincidenţă. Au fost o serie întreagă de ghinioane pentru această piesă. Compozitorul este pilot şi abia am luat legătura cu el. Fiecare compartiment de la noi a stat de vorbă cu el două ore. Când a trebuit să filmeze videoclipul a spus că solista nu are paşaport să iasă din Marea Britanie. Apoi, când a obţinut paşaportul, solista a căzut pe gheaţă şi a primit interdicţie să meargă. Au fost mai multe ghinioane care au dus la retragerea piesei. Am avut deschiderea firească spre compozitorii străini. Mai există un compozitor străin în concurs, care a dat piesa sa Xandrei, o artistă din România.

Juriul a fost contactat cu mult înainte de audiţia şi înscrierea pieselor. În momentul în care Cezar Ouatu a fost contact cred că domnul Cristi Faur nu ştia că va participa. Legăturile şi prieteniile dintre ei sunt şi există, sunt greu de controlat, dar ne bazăm pe integritatea membrilor juriului. Am stat cu ei, dar nu mi-am permis să le dau sfaturi, mi se pare că juriul are decizia finală. 

Deşi pare greu de crezut, piesa celor de la Gaşca de Acasă a avut mai multe note de opt decât piesa Norei Deneş. Juriul a încercat să fie cât mai obiectiv posibil, dar există şi preferinţe. Au existat piese cu un punct diferenţă între membrii juriului. Asta arată ceva despre părerile juriului. Au fost şi păreri contradictorii. Fiecare şi-a făcut un clasament propriu, iar la sfârşit s-au confruntat cu acest clasament. Cred că au fost trei zile bune pentru fiecare dintre ei, merg pe ideea că sunt profesionişti. Tot ei urmează să vadă cu ce vin concurenţii în plus pe scenă. Aşa se va face clasamentul.

Cum vi se par cele 12 piese?

Am remarcat foarte mulţi concurenţi tineri. Ovidiu Anton e la a cincea participare a lui. Toate piesele sunt pe YouTube, iar de săptămâna viitoare pot fi văzute şi cu videoclipuri la TVR. Toţi concurenţii vor avea un număr egal de difuzări. 

Românii ar trebui să îi aprecieze mai mult pe reprezentanţii ţării la Eurovision 

Care este, de fapt, miza Eurovisionului?

Promovarea. Concurenţii intră în promovare cu echipa noastră, show-ul de la Baia Mare va fi difuzat în 40 de ţări. Apoi, concurentul va fi prezent într-un show amplu, de anvergură. Reprezentantul are numai de câştigat. Mica mea supărare e că la întoarcerea în ţară nu mai sunt apreciaţi. E firesc să îi tratăm cu respect, să îi felicităm pentru asta. Vrem să aducem Eurovisionul în România, dar ei ne reprezintă pe noi şi ar trebui să ne mândrim cu ei. Întotdeauna am trecut de semifinale, mereu am avut reprezentanţi apreciaţi pentru reprezentaţiile artistice.

Dacă România o să câştige Eurovision, în acest an sau în cei care vor urma, dispunem de resursele necesare pentru organizarea unui astfel de eveniment?

Le vom căuta. Eu tratez partea plină a paharului. Vom face tot efortul să facem acest spectacol. Am avut Eurovison Junior acum câţiva ani, iar EBU ne-a felicitat pentru acea organizare.

Show-ul live are o pondere foarte mare. Mulţi spun că „trebuie să iei faţa cu ceva“. Cum au fost Conchita Wurst, Dana International, apariţii excentrice, dacă le putem numi aşa. 

Conchita Wurst este un produs de marketing. Dar contează şi prestaţia scenică, interpretarea, luminile, totul contează. Noi vrem să fim atenţi la fiecare amănunt, deoarece amănuntele contează.

Eurovisionul mai lansează şlagăre, piese care să rămână pe buzele fanilor foarte mult timp? Aşa cum a fost „Waterloo“, a trupei ABBA.

Eu zic că da. Dacă ne gândim la „Tornero“, a fost o piesă difuzată şi după Eurovision. Contează şi promovarea piesei, înainte şi după concurs. 

Cum percep românii Eurovisonul?

De la an la an a crescut audienţa acestor programe. Noi am făcut eforturi să întinerim publicul. Piesele pe care compozitorii le-au dat la audiţii sunt de calitate. Sunt şi alte lucruri de pus la punct. Poate o începere a Selecţiei la începutul anului. Sunt multe lucuri de făcut pentru ca Eurovisionul să fie şi mai vizibil în România.

Muzică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite