STUDIU Cum se măsoară succesul unui film şi ce au în comun „Vrăjitorul din Oz“ şi „Psycho“
0Uitaţi de premii Oscar, încasări la box office şi cronici favorabile, chiar dacă pare că toate acestea dau măsura succesului unui film. Ceea ce face cu-adevărat ca o peliculă să fe considerată o capodoperă cinematografică sunt referirile care se fac despre aceasta în alte filme, de-a lungul timpului, potrivit unui studiu recent.
O analiză care a luat în calcul 15.500 de producţii cinematografice a relevat că succesul unor filme celebre poate fi măsurat dacă luăm în calcul fie şi numai menţionările, mai mult sau mai puţin evidente, în alte pelicule, potrivit independent.co.uk.
Astfel, cu cât mai multe menţionări are un film (titlu, diverse replici ale personajelor, referiri la personaje etc) în alte producţii lansate peste ani de zile, cu-atât este mai valoros, potrivit studiului realizat la Northwestern University din Evanston, Illinois (SUA).
Alte metode de măsurare a succesului temporal al unui film – încasările din cinematografe, download-urile de pe internet, cronicile de specialitate, premiile – nu sunt atât de relevante precum „consideraţia“ breslei, respectiv referirile pe care la fac alţi regizori, producători, actori în filmele lor, mai arată studiul.
Referiri la pelicule celebre
În „When Harry Met Sally (1989)“ se face referire la „Casablanca“ (1942), când personajul Sally spune: „Nu vreau să-mi petrec viaţa în Casablanca, măritată cu patronul uni bar“.
Celebre replică „Nicăieri nu-i ca acasă/There’s no place like home“, spusă de Dorothy, în „Vrăjitorul din Oz“, a fost preluată în numeroase alte ecranizări, printre care „Terminator 2“ „Matrix“, „Titanic“ şi „Avatar“.
În „Îngerii lui Charlie“, Drew Barrymore se duce la vecinii ei, iar aceştia au, lângă televizor, un poster cu filmul „E.T“. În plus, copiii vecinilor mănâncă bomboanele preferate ale lui E.T. „E.T“. este pelicula cu care Drew Barrymore a devenit celebră, la doar 6 ani.
„Regizorii iau în calcul doar filme importante. De exemplu, dacă tu, ca regizor, menţionezi în opera ta celebra scenă a duşului, din «Psycho», de fapt aduci în atenţia publicului tău chiar pelicula clasică «Psycho»“, a declarat unul dintre autorii analizei, profesorul Luis Amaral.
„Am considerat că, în cele din urmă, creatorii, cineaştii vor determina care filme sunt importante, pentru că asta e meseria lor, cu asta lucrează. Nu criticii de specialitate... aceştia pot fi aroganţi şi părtinitori. Metoda noastră e obiectivă“, a adăugat acesta.
Premiile Oscar măsoară succesul imediat, nu pe cel în timp
Cercetătorii au subliniat că, pentru a face studiul relevant, au luat în calcul perioade lungi de timp. Astfel, nu au fost luate în calcul decât referirile făcute la cel puţin 25 de ani de la lansarea unei producţii cinematografice.
„Vrăjitorul din Oz“, „Războiul stelelor“, „Casablanca“, „Psycho“ şi „Pe aripile vântului“ sunt considerate unele dintre cele mai de succes filme din toate timpurile şi au avut cea mai mare influenţă asupra lumii cinematografice.
Studiul a luat în calcul peste 42.000 de menţionări ale unor pelicule celebre în operele altor cineaşti.
Studiul nu a luat în calcul încasările la box office, deoarece în industrie s-a demonstrat că multe filme valoroase nu au reuşit să atragă publicul în cinematografe.
Nici premiile Oscar nu au fost considerat un indicator relevant, deoarece au fost, de multe ori, doar o reflexie a succesului imediat al unei pelicule şi nu au demonstrat valoarea acesteia în timp.