Articol publicitar

Îngrijirea personală, cheia păstrării sănătăţii românilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Conferinţa RASCI a avut loc zilele acestea, la Bucureşti
Conferinţa RASCI a avut loc zilele acestea, la Bucureşti

Prevenţia şi automedicaţia responsabilă, făcută pe baza unor informaţii corecte, pot fi soluţiile care să ne permită o mai bună gestionare a stării noastre de sănătate. Cum anume pot fi atinse aceste obiective au constituit subiecte de discuţie ale conferinţei „Rolul îngrjirii personale în domeniul sănătăţii“.

Atunci când se confruntă cu o problemă de sănătate, arată un studiu GfK, 30% din români aşteaptă ca aceasta să dispară de la sine, iar 28% îşi administrează un tratament folosit anterior pentru o problemă similară, a spus Răzvan Bosinceanu, preşedintele Asociaţiei Române a Producătorilor de Medicamente fără prescripţie, suplimente alimentare şi dispozitive medicale (RASCI), în deschiderea conferinţei „Rolul îngrjirii personale în domeniul sănătăţii“, care a avut loc la Bucureşti.

Chiar dacă cifrele par să nu fie foarte încurajatoare, tot mai mulţi români, la fel ca şi ceilalţi europeni, sunt tot mai interesaţi de păstrarea propriei sănătăţi, dovadă fiind piaţa de profil în expansiune. „Nu putem ignora creşterea interesului populaţiei pentru starea de sănătate şi tendinţa de a căuta şi de a primi informaţii din medii variate. De aceea trebuie să fim pregătiţi să furnizăm date corecte şi complete în toate mediile informaţionale“, a adăugat Bosinceanu.

„Împreună cu membrii fondatori, companii multinaţionale şi locale am înfiinţat RASCI pentru a oferi o voce puternică, competentă şi unitară unui segment de bază al industriei farmaceutice. Segment care nu pune presiune pe bugetul public de sănătate românesc şi care investeşte în educaţia consumatorului. Sector care, la nivel european, se dezvoltă ca urmare a creşterii nivelului de conştientizare în rândul populaţiei“, a mai spus acesta.

Preşedintele RASCI a adăugat că, în opinia lui, nevoia de informare şi responsabilizarea pacientului român şi în general a consumatorului cu privire la gestionarea şi menţinerea stării de sănătate este în creşetere şi în puţină măsură satisfăcută. „De mulţi ani, sistemul românesc de sănătate este bazat pe tratament şi nu pe prevenţie şi educaţie, aşa cum sisteme cu eficienţă dovedită funcţionează la nivel european“.

 El a mai spus că scopul principal al Asociaţiei este să asigure claritatea şi obiectivitatea informaţiei, atât la nivelul populaţiei, principalul beneficiar al produselor, cât şi la nivelul profesioniştilor din domeniul medical, cei care, zilnic, dau sfaturi şi indicaţii de utilizare a acestor produse.

„În acelaşi timp, într-o lume a avalaşei de informaţii ne propunem să oferim direcţii clare de selecţie în alegerea fiecărei categorii din produsele pe care le punem pe piaţă“.

Organizată de AESGP (Association of the European Self-Medication Industry), în parteneriat cu RASCI - cea mai nouă asociaţie de pe piaţa farmaceutică românească - evenimentul a urmărit să atragă atenţia asupra rolului acestor categorii de produse pentru îngrijire personală care pot fi o soluţie eficientă pentru sănătate.

„Îngrijirii personale şi automedicaţiei le sunt atribuite uneori conotaţii negative, tocmai din lipsa de înţelegere la nivelul opiniei publice. Automedicaţia este practicată peste tot în lume şi este o opţiune normală, reglementată pentru categoria de produse farmaceutice OTC, suplimente alimentare şi dispozitive medicale de uz personal, autorităţile urmărind ca folosirea acestor produse să se facă în deplină siguranţă“, a punctat Bosinceanu.

La rândul său, Hubertus Cranz, director general AESGP, a declarat că: „Încurajarea prevenţiei şi a administrarii responsabile are potenţialul de a contribui, pe lângă ameliorarea stării generale de sănătate a românilor pe termen lung, şi la diminuarea presiunii exercitate asupra sistemului de sănătate, unul dintre obiectivele asumate în Strategia de Sănătate 2020, la nivel european“.

Este nevoie de programe de prevenţie eficiente

Consumatorul trebuie să fie conştient, că deşi se eliberează fără reţetă, anumite produse din categoria OTC, suplimente alimentare şi dispozitive medicale, este bine să fie administrate la recomandarea medicului sau farmacistului, a mai spus Bosinceanu.

Potrivit acestuia, un studiu european în domeniu a arătat că 46% din cumpărătorii de remedii de răceală şi gripă au luat decizia în farmacie, în timp ce 54% erau hotărâţi dinainte ce vor cumpăra. „Acest lucru arată că decizia de cumpărare şi tratament s-a format în majoritatea cazurilor înainte de a intra în farmacie. Şi pentru aceasta au fost utilizate surse variate. Credem că soluţia nu e de a reduce automedicaţia, ci mai degrabă de a educa şi informa consumatorul şi pacientul pentru ca automedicaţia să fie un act responsabil, cu beneficii reale asupra stării de sănătate“.

Acelaşi studiu mai spune că farmacistul ocupă locul central în decizia de cumpărare, urmat la distanţă destul de mare de publicitatea TV şi alte reclame. Recomandarea farmacistului clară şi adaptată nivelului de înţelegere al fiecărui pacient va asigura un tratament corect administrat şi urmat conform indicaţiilor.

 Farmacistul poate recomanda un produs eficient pentru pacient sau nu, a punctat dr. Doina Drăgănescu, reprezentanta Colegiului Farmaciştilor, prezentă la conferinţă. Cum putem avea încredere în recomandarea farmacistului este o dilemă care suscită încă multe discuţii. Două lucruri ar trebui să avem în vedere, a spus aceasta. Primul că un OTC conţine o cantitate de substanţă activă prea mică pentru a putea fi letală şi al doilea că, fiecare organism este diferit astfel că reacţiile secundare diferă şi ele.

Ce rol joacă publicitatea

Directorul executiv al RASCI, Diana Mereu, a vorbit despre publicitate şi rolul acesteia în creşterea gradului de conştientizare în rândul pacienţilor cu privire la starea lor de sănătate. „Este responsabilitatea comunicării comerciale de a se adapta la nevoile şi la nivelul de înţelegere ale consumatorului local şi de a-i oferi acestuia informaţii corecte despre produsul căruia i se face publicitate. 76% din români au declarat în cadrul unui studiu recent realizat de GfK, că simt nevoia să primească informaţii suplimentare cu privire la prevenţia anumitor afecţiuni şi sfaturi privind menţinerea unui stil de viaţă sănătos. Pentru aceasta, este nevoie de programe de prevenţie eficiente, implementate pe termen lung şi adresate nu doar publicului adult, ci şi copiilor“.  

Prin eforturile sale, RASCI urmăreşte nu doar informarea consumatorilor, ci şi stabilirea unui dialog deschis cu pacienţi, autorităţi de reglementare în domeniu, precum şi cu alţi factori care influenţează starea de sănătate a românilor, dialog care nu mai poate fi amânat, a conchis preşedintele RASCI.

Sănătate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite