De ce este automobilul castelul românului
0În ciuda faptului că preţul combustibilului tot urcă, iar blocajele în trafic se ţin lanţ în marile oraşe, mulţi români preferă să se deplaseze cu autoturismul personal. Experţii spun că aceasta este o formă a oamenilor de a demonstra o poziţie socială reală sau dorită, dar şi faptul că automobilul le dă sentimentul libertăţii.
Un studiu Deloitte 2022 Global Automotive Consumer Study, efectuat în 25 de ţări, printre care şi România, arată că maşina personală este mijlocul de locomoţie preferat de români, scrie Hotnews. Astfel, 40% dintre aceştia sunt adepţii deplasării cu maşina personală, iar 63% dintre ei susţin că această preferinţă se va păstra şi în următorii ani.
Psiholog: Semnul unei poziţii sociale reale sau dorite
Înclinaţia românului de a merge cu maşina şi de a avea maşină ţine de statut, de poziţie socială, explică psihologul Keren Rosner: „Este o formă de a demonstra o poziţie socială reală sau dorită. Sau imaginea despre ei înşişi pe care vor s-o proiecteze asupra celorlalţi. Şi nu renunţă la acest lucru, chiar cu preţul unor mari sacrificii”.
Un alt motiv este faptul că automobilul le dă sentimentul libertăţii, mai spune psihoterapeutul. „Se pot duce oriunde doresc, fără să depindă, fără să aştepte. Este o problemă generală cu aşteptarea şi cu răbdarea. Cu toate că în maşina personală aşteaptă mult mai mult, au impresia că le conferă o zonă personală în care pot să facă ce-şi doresc. Acţiunile sunt limitate, dar este o senzaţie de libertate”, mai spune psihologul psihoterapeut.
Bicicletele şi mijloacele de transport în comun care sunt foarte populare în Vest nu prind la noi pentru că modelele care ni se oferă nu sunt acestea. „Persoanele cunoscute, şi care au într-adevăr un statut, niciodată la noi n-or să fie văzute într-un mijloc de transport în comun. Pe când în străinătate ne putem întâlni uneori cu prim-ministrul sau cu un ministru, sau cu altcineva într-un mijloc de transport. Aşa ceva la noi nu există. Modelul este altul: cu cât eşti mai bogat şi ai o poziţie mai înaltă, cu atât şi maşina este de un anumit tip. Şi, sigur, este şi motivul că, la noi, reţeaua de transport în comun nu e pusă la punct nici ca timp, nici din punct de vedere al igienei şi confortului”, conchide Keren Rosner.
Bani în plus pentru siguranţă
Românii care-şi cumpără maşini sunt dispuşi să plătească suplimentar pentru a avea o maşină dotată cu diverse sisteme bazate pe tehnologie, în special pentru creşterea siguranţei (91%), cu motorizare alternativă, electrică sau pe baterie (89%), şi cu dispozitive pentru conectare (87%). Chiar şi aşa însă consumatorii români se aşteaptă să se încadreze într-o marjă de preţ de 100.000 de lei.
„Dotarea maşinilor cu tehnologii digitale a devenit obişnuinţă în ultimii ani, astfel că aspectele legate de protecţia datelor colectate prin intermediul acestora a atras tot mai mult atenţia consumatorilor, producătorilor şi, nu în ultimul rând, a autorităţilor. Partajarea acestor date este în curs de reglementare la nivel european, astfel încât informaţiile să fie utilizate într-o manieră sigură şi corectă. Încă de anul trecut există un dialog permanent între Asociaţia Producătorilor de Autovehicule din Europa şi Comisia Europeană pentru a se asigura, pe de o parte, că reglementarea nu va fi excesivă şi, pe de altă parte, că aceasta va aduce beneficii consumatorilor şi le va spori încrederea cu privire la siguranţa datelor personale”, a declarat Ciprian Gavriliu, partener Servicii Fiscale, Deloitte România.
Potrivit aceleiaşi surse, şapte din zece români sunt de acord să ofere acces la datele personale colectate cu ajutorul tehnologiei de bord dacă acestea sunt utilizate pentru actualizarea informaţiilor referitoare la siguranţa rutieră şi pentru prevenirea accidentelor (74%), pentru raportări legate de funcţionarea maşinii (71%), pentru actualizarea informaţiilor cu privire la congestiile din trafic şi rutele alternative (68%), sugestii de rute mai sigure (66%) şi indicaţii despre parcările din apropiere (66%).
Ce a schimbat pandemia
Comportamentul de consum a fost influenţat de pandemie. Circa 44% dintre cei care au participat la studiu au spus că şi-au schimbat planurile referitoare la cumpărarea unei maşini. Pentru 16% dintre ei, aceasta însemnând cumpărarea unei maşini personale, pentru a evita transportul public, chiar dacă anterior nu intenţionau acest lucru.
Modalitatea de plată cea mai populară printre românii care-şi cumpără maşini este numerarul – 55% –, doar 4 din 10 apelând la credit bancar sau la leasing pentru achiziţia unei maşini. Totodată, românii preferă într-o proporţie covârşitoare – 80% – să vadă ceea ce cumpără, astfel că achiziţia unei maşini în mediul online nu prea se bucură de succes.
Cât priveşte criteriile de accesare a unei aplicaţii de mobilitate, pe primul loc se află preţul, urmat de uşurinţa utilizării. Pentru segmentul de persoane de peste 55 de ani, uşurinţa utilizării este pe primul loc, iar preţul, pe locul al doilea.
Studiul a fost realizat pe baza uni sondaj derulat în trimestrul patru al anului trecut, la care au participat mai mult de 26.000 de consumatori, peste 11.000 fiind din zece state europene, respectiv Austria, Belgia, Cehia, Franţa, Germania, Italia, Polonia, România, Spania şi Marea Britanie.