Bătălia sloganurilor de campanie, prin ochii specialiştilor. „Parcă promovează Olimpiada sau Campionatul Mondial!“

Bătălia sloganurilor de campanie, prin ochii specialiştilor. „Parcă promovează Olimpiada sau Campionatul Mondial!“

Victor Ponta nu candidează la alegerile europarlamentare, dar este prezent pe afişe Foto: Marian Iliescu

Specialiştii contactaţi de „Adevărul“ au arătat punctele forte, dar şi ideile mai puţin inspirate din sloganurile pentru alegerile europarlamentare adoptate de principalele partide.

Ştiri pe aceeaşi temă

Campania electorală pentru alegerile europarlamentare a debutat, iar sloganurile de campanie ale partidelor încep, uşor-uşor, să fie tot mai auzite. Unele partide au preferat să zgândăre coarda naţionalistă, altele au încercat să se raporteze cât mai mult la Europa. Mai sunt şi micile formaţiuni de dreapta care au vrut să şocheze pentru a se face cunoscute. Asta cred, succint, analistul politic Remus Ştefureac şi sociologul Alfred Bulai. Vă prezentăm mai jos sloganurile electorale preferate de cele mai  importante partide şi analiza făcută cu seriozitate, dar şi cu umor.

PSD: România puternică în Europa. „PSD mizează pe un fond naţional.Linia de campanie a PSD este influenţată de opinia românilor faţă de UE, care s-a mai moderat. E o evaluare mai pragmatică, mai severă, românii aşteaptă mai mult de la UE“, spune Remus Ştefureac. „Mesajul PSD sugerează foarte puţin intenţia partidului. E neutru, e comun. Putea să fie sau, la fel de bine, putea să nu e fie. Nu-mi sună ca un slogan“, spune Alfred Bulai.
 
PNL: Eurocampioni la fapte. „Mesajul se referă la faptele europarlamentarilor liberali din mandatul trecut, care, mulţi dintre ei, se regăsesc şi pe actuala listă. Despre alte fapte nu poate fi vorba, pentru că PNL abia a ieşit de la guvernare. Este un mesaj cu specific european şi cu o conotaţie naţională mai redusă. Evident, are şi o conotaţie sportivă, dar nu ştiu în ce măsură va reuşi“, crede Remus Ştefureac, directorul INSCOP, institut de sondări politice.
 
 
PDL: Europa în fiecare casă. „Mesajul este corect în sine, însă nu ştiu cât este de eficient electoral. Majoritatea populaţiei din România încă nu ştie că deciziile de la Bruxelles au efect direct şi asupra noastră. Din această perspectivă, sloganul PDL pare unul raţional“, spune Ştefureac. „Sună a reclamă la deteregent. Parcă e o firmă de televiziune prin cablu  care promovează Olimpiada sau meciurile de fotbal de la Campionatul Mondial“, spune Alfred Bulai.
 
 
 
 
PMP: Ridicăm România. „Este, mai degrabă, un slogan din zona PSD. Un slogan bazat pe emoţie, ce priveşte un orizont electoral extins. Un laitmotiv care transcende să către viitoarele lupte electorale. Este un brand de partid“, este de părerea Remus Ştefureac. „Ne ridică în aer? Nu e nimic inteligent“, a comentat, scurt, Bulai.
 
UDMR: Erdelyt Europaba. Ardealul în Europa. „Scopul UDMR este de a pierde cât mai puţine voturi în favoarea celorlalte partide maghiare“, a opinat Ştefureac. „Acesta este un mesaj pertinent. Dă foarte bine. Se adresează exact electoratului magiar, e vorba despre revendicările lor. Are o logică, e bine gândit“, laudă Bulai.
 
 
Forţa Civică: Schimbă-i cu forţa!. „Un mesaj radical, care se adresează celor nehotărâţi sau celor care refuză să voteze. Altfel spus, se adresează celor 70% care nu vin la alegerile europarlamentare, dezamăgiţi de clasa politică. Este un slogan raţional în raport cu obiectivele şi cu mesajele promovate de MRU“, crede Ştefureac.  „E singurul mesaj care are o legătură reală cu partidul, fie şi prin faptul că repetă un cuvânt. Au măcar acest merit că au introdus un element de identitate“, crede şi Bulai.
 
 
 
Noua Republică: Furatul ucide! (prezentat pe afişe în aceeaşi formulă grafică precum „Fumatul ucide!” pe pachetele de ţigări). „Tot un mesaj radical, într-o notă nonconformistă. Poate prinde la electoratul nehotărât sau absent de la dezbaterea electorală. Riscul e să devină mult prea radical şi să vizeze un bazin electoral restrâns“, crede Ştefureac. „Copii care fac marketing. Poate fi amuzant, însă nu este inspirat ca slogan. Dacă folosesc formatul unui pachet de ţigări, înseamnă că pot fi şi toxici, nu? Se poate întoarce împotriva lor“, avertizează şi Bulai.
 
 
PNŢCD: Apărăm România ta!  „Este un mesaj de tip brand de partid, oarecum de dreapta. Vizează o zonă conservatoare, care se identifică cu sintagma «mândru că sunt român». Are accent naţionalist“, spune Ştefureac. „Cred că dacă lăsau «Renaştem pentru România ta!» era mai bine. Un partid mort putea să renască, dar aşa, cum pot ei să ne apere? E absolu neutru, toată lumea apără România“, completează Bulai. 
 
 
În concluzie, sociologul vorbeşte despre câteva trăsături ale unui slogan electoral. „Un mesaj de campanie trebuie să fie uşor de reţinut, să fie conectat la identitatea politică a partidului. Pe acestea, nici măcar membrii de partid nu le reţin, ce să mai vorbim de alegători. Sloganurile de mai sus pot fi schimbate foarte uşor între partide fără să sesizeze nimeni“, a conchis Alfred Bulai.
 
 
38% din români au multă şi foarte multă încredere în Parlamentul European, potrivit unui sondaj realizat în martie de INSCOP, la comanda „Adevărul“
 
 
Alegeri, din nou în Duminica Orbului 
 
Alegerile pentru Parlamentul European se vor desfăşura simultan, la 25 mai, în aceeaşi zi în care creştinii ortodocşi sărbătoresc Duminica Orbului. În religie, sărbătoarea are o conotaţie pozitivă: este asociată cu una dintre minunile săvârşite de Iisus Hristos, respectiv vindecarea unui orb din naştere. 
 
Cu toate acestea, în urmă cu 24 de ani, coincidenţa a fost văzută drept nefastă de mulţi dintre cei care au comentat rezultatul primelor alegeri democratice din România postcomunistă, când poporul l-a ales pe Ion Iliescu ca preşedinte, încă din primul tur, cu un scor zdrobitor: 85% . La 20 mai 1990, românii au mers la vot într-o proporţie covârşitoare, record neegalat de atunci. Astfel, din totalul de peste 17 milioane de alegători au votat aproximativ 86%.  Procentele de la vot i-au determinat pe comentatorii vremurilor să spună că românii au votat „orbeşte“: Frontul Salvării Naţionale a obţinut 91 de locuri în Senat şi 263 de locuri la Camera Deputaţilor, la distanţă considerabilă de celelalte formaţiuni. 
 
„Duminica orbului vindecat“
 
Alegerile locale din 2008 s-au derulat, de asemenea, în „Duminica Orbului“, sărbătorită atunci la 1 iunie.  La acea dată, vicepreşedintele PDL Gheorghe Flutur a subliniat, însă, că data are o semnificaţie pozitivă. „Cu 18 ani în urmă, pe 20 mai, era Duminica Orbului. Atunci, românii l-au ales cu peste 80% pe Ion iliescu. Să ştiţi că pe 1 iunie 2008 este, din nou, Duminica Orbului, dar duminica orbului vindecat, pentru că electoratul român sărbătoreşte majoratul“, a declarat Flutur, optimist.  Ziua s-a dovedit de bun augur pentru democrat-liberali, care au câştigat un mare număr de mandate în administraţia locală.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: