SURSE Aerostar Bacău poate ajunge centru regional de mentenanţă pentru avioanele F-16

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Aerostar Bacău a fost autorizată de producătorul  Lockheed Martin să facă mentenanţa avioanelor F-16
Aerostar Bacău a fost autorizată de producătorul  Lockheed Martin să facă mentenanţa avioanelor F-16

După ce Parlamentul a aprobat legea care permite achiziţionarea de către Forţele Aeriene a încă cinci avioane de vânătoare F-16 Fighting Falcon din Portugalia, Ministerul Apărării Naţionale (MApN) a anunţat că modernizarea acestora se va face în România.

„Adoptarea actului legislativ asigură premisele pentru ca industria naţională de apărare să execute lucrările de mentenanţă, reparaţiile capitale la motoare şi modernizarea aeronavelor F-16 la standardul M.6.X. Guvernul României va desemna operatorul economic naţional care va asigura mentenanţa pentru acest tip de aeronave”, explică MApN. România şi Lockheed Martin, producătorul avioanelor F-16, au semnat încă din 2017 un acord pentru transferul de tehnologie pentru mentenanţa şi repararea avionelor F-16 la Aerostar Bacău. „Aerostar se pregăteşte în vederea desemnării formale ca centru de mentenanţă pentru F-16. Neformal, noi am fost desemnaţi, dar reglementările legale au mai întârziat. Aerostar are deja parteneriate cu companiile partenere şi cu alţi furnizori”, declara recent Grigore Filip, preşedintele Aerostar Bacău. 

Cum aliaţii din zonă ai României au achiziţionat sau sunt în curs de a se dota cu astfel de avioane, Aerostar Bacău ar putea ajunge centrul în care se va face în viitor modernizarea, repararea şi întreţinerea lor. Astfel, specialiştii de la Bacău se vor putea ocupa în primul rând de avioanele F-16 Fighting Falcon cumpărate de Croaţia de la Israel. Ele vor fi modernizate şi aduse la un standard convenit de croaţi cu partea americană, iar contravaloarea lucrărilor ar putea fi încasată de Lockheed Martin care va furniza subansamblele şi Aerostar. Ulterior, tot la Bacău se vor putea face şi lucrările de întreţinere şi reparaţii a celor 12 avioane de luptă care vor fi operate de piloţii militari croaţi. 

Apoi, Bulgaria a plătit Agenţiei pentru Cooperare de Apărare şi Securitate a SUA 1,2 miliarde de dolari pentru opt avioane de vânătoare F-16 de ultimă generaţie. Mai exact, conform standardelor NATO, Bulgaria a cumpărat o jumătate de escadrilă. În medie, fiecare aparat va costa statul bulgar 150 de milioane de dolari, acestea fiind noi. Aşadar, Aerostar Bacău se va putea ocupa şi de întreţinerea şi repararea avioanelor operate de bulgari.  

Reamintim că o altă companie românească, Romaero, are o serie de contracte cu Lockheed Martin. Astfel, de anul trecut, Romaero şi producătorul american au semnat un acord de parteneriat industrial, care asigură participarea României la lucrări de asamblare, echipare şi întreţinere a elicopterului Sikorsky. Mai exact, compania românească se ocupă de customizarea şi mentenanţa celebrelor elicoptere multi-misiune Sikorsky UH-60 Black Hawk. 

Toate avioanele vor fi la standardul M.6.X

Comparativ cu ultimele cinci aparate F-16 cumpărate, recent, de Forţele Aeriene, cele 12 avioane aflate în prezent în dotarea Escadrilei 53 „WARHAWKS” de la Baza Aeriană Borcea au o dotare inferioară (M.5.2R). Pentru ca piloţii să dispună de o flotă unitară şi aceste aparate vor fi aduse la standardul superior M.6.X. Lucrările se vor face tot în România, iar contravaloarea lor intră chiar în contractul pentru achiziţionarea ultimelor cinci avioane. 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite