Prostie contagioasă: frenezia falselor apeluri la 112 după cazul Caracal

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Imagine de arhivă
Imagine de arhivă

Şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat a declarat că prin ordonanţa de urgenţă adoptată marţi de Guvernul Dăncilă pentru eficientizarea sistemului de urgenţă 112 au fost făcuţi paşi necesari pentru implementarea sistemului de localizare mobilă (Advanced Mobile Location).

Dincolo de cele două măsuri pe care le-a luat marţi Guvernul, majorarea amenzilor pentru apelurile false la 112 şi obligativitatea achiziţionării cartelelor prepay doar cu buletinul, prin aprobarea ordonanţei de urgenţă au fost alocate fonduri pentru implementarea sistemului de localizare mobilă (AML), şi vorbim aici de circa 700.000 de euro către Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS), un sistem despre care noi sperăm că undeva în luna februarie să fie gata. Legea va obliga companiile de telecomunicaţii să ia toate măsurile pentru implementarea acestui sistem, adică să permită ca în momentul în care este apelat numărul de urgenţă 112, să fie transmis către operatorul 112 în mod gratuit un SMS cu coordonatele exacte până la câţiva metri”, a precizat acesta.

Care este eficienţa sistemului de localizare mobilă avansată (AML)

Dezvoltarea rapidă a tehnologiei din domeniul comunicaţiilor face posibilă implementarea tehnologiei de localizare mobilă avansată (AML), mult mai precisă decât sistemul Cell ID- sector ID, folosită acum de sistemul 112. În plus, tehnologia AML este integrată nativ în sistemul de operare, prin urmare nu necesită nicio acţiune (instalare, configurare, acordare de permisiuni) din partea utilizatorului pentru colectarea şi transmiterea localizării pe durata apelului de urgenţă 112. Potrivit dezvoltatorilor, în speţă Google, sistemul se activează automat doar la iniţierea unui apel de urgenţă, colectând automat informaţii de localizare din surse multiple, (GPS, WiFi, relee de telefonie mobilă). Pentru funcţionarea sistemului operatorii de telefonie mobilă sunt obligaţi să implementeze o modificare de software care să permită transmiterea acestor mesaje, în mod gratuit, pe durata apelului de urgenţă. 

Potrivit statisticilor existente la nivelul ţărilor unde este implementată funcţionalitatea AML, media de transmitere a datelor într-un timp mai mic de 30 secunde este de aproximativ 72%, respectiv de aproximativ 30% pentru un timp mai mic de 15 secunde. Procentul mesajelor AML cu acurateţe sub 100m este de aproximativ 87%, iar a celor cu acurateţe de sub 50m este de aproximativ 79%. 

9,9 milioane de utilizatori de cartele prepay sunt în România. Luna trecută au fost 438.562 de apeluri abuzive la 112

După Caracal, apelurile false la 112 s-au înmulţit

În lumina tragediei de la Caracal, când adolescenta Alexandra Măceşanu a sunat de trei ori la 112 fără a putea fi localizată, numărul apelurilor false la 112 a crescut semnificativ. Potrivit Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS), între 26 iulie-25 august au fost date 438.562 de apeluri abuzive. Chiar dacă procentul apelurilor abuzive este de sub 10% din totalul apelurilor, aproape jumătate dintre apeluri nu au reprezentat în fapt urgenţe. „Numărul total al apelurilor la Serviciul 112, în perioada ianuarie – iulie 2019, a fost de 6.716.129, dintre acestea 3.216.111 fiind apeluri non-urgente”, a transmis STS. Astfel, în scopul declarat de a eficientiza serviciul de urgenţă 112, Guvernul Dăncilă a adoptat marţi, prin ordonanţă de urgenţă, o serie de prevederi venite la propunerea comitetului de criză condus de Raed Arafat. Astfel, amenzile pentru apelurile abuzive la 112 au crescut de zece ori, până la suma de 5.000 de lei iar, de la 1 ianuarie 2020, cartelele prepay nu vor mai putea fi comercializate decât prin identificarea cu buletinul a utilizatorului final.

„Din păcate a existat o creştere alarmantă în ultima perioadă a acestor apeluri false, o creştere ce consider că justifică ambele măsuri luate de guvern. Vorbim de cazuri care mobilizează resurse uriaşe, să ne amintim cazul de acum câteva săptămâni din Bucureşti unde un astfel de apel fals a mobilizat aproape întreaga forţă de poliţie, sau la Bihor, unde la fel un astfel de apel i-a făcut pe pompieri să se plimbe din bloc în bloc”, a declarat Raed Arafat. Acesta a amintit că în ultimul raport STS apare faptul că în decursul unui singur an o persoană a apelat 112 de 21.000 de ori. „Am făcut un calcul că dacă numai 10 secunde ar fi stat un operator STS cu persoana respectivă care a apelat 112 de 21.000 de ori fără să ştim cine este, STS ar fi consumat aproape o săptămâna de lucru pentru o persoană”, a spus Arafat. 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite