De ce au apărut diferenţe uriaşe de preţ la poliţele RCA

De ce au apărut diferenţe uriaşe de preţ la poliţele RCA

Pentru aceeaşi maşină şi acelaşi fel de asigurare obligatorie RCA, între asigurători pot exista tarife şi de zece ori mai mari FOTO Mediafax

Transportatorii acuză proasta reglementare a pieţei de asigurări auto obligatorii şi demonstrează cum o poliţă RCA pentru două luni poate costa între 257 de lei şi 2.975 de lei.

Ştiri pe aceeaşi temă

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) reclamă că sunt discrepanţe imense în modul în care sunt calculate preţurile asigurărilor auto obligatorii de tip RCA. Mai exact, pentru aceeaşi maşină şi acelaşi fel de asigurare obligatorie RCA, între asigurători pot exista tarife şi de zece ori mai mari. „Recomandăm Autorităţii pentru Protecţia Consumatorilor să meargă până la capăt şi să ne spună de ce în anul 2019 au fost înregistrate 23.609 de petiţii pentru produsul RCA, în timp ce piaţa RCA din Germania (de peste 8 ori mai mare decât cea din România) a înregistrat doar 360 de reclamaţii. Şi să verifice de ce astăzi, aceeaşi poliţă RCA poate costa între 257 de lei şi 2.975 de lei, în funcţie de firma de asigurări, în condiţiile în care dauna medie şi frecvenţa daunei sunt sensibil egale, la toate firmele de asigurări”, arată COTAR într-un comunicat. 
 
Calculaţia prezentată de COTAR a fost realizată pentru o asigurare RCA pe o perioadă de numai două luni. Între cele două extreme mai există asigurători care oferă tarife de 609, 739 sau 899 de lei. Mai mult, dacă adăugăm şi o clauză de decontare directă la această poliţă RCA, aceeaşi asigurare pe numai două luni poate costa între 271 de lei şi 3.150 de lei.
 
Transportatorii mai consideră că, de câteva săptămâni, au loc noi jocuri cu preţurile produsului RCA. „Transportatorii au ieşit în stradă, acum 4 ani, pentru a avea o piaţă de asigurări obligatorii reglementată şi supravegheată, România fiind singura ţară din spaţiul Uniunii Europene în care a fost necesară intervenţia Consiliului Concurenţei, în vederea îngheţării preţului RCA pentru o perioadă de 6 luni, urmată de amenzi în cuantum de 53 de milioane de euro, aplicate pieţei de asigurări din România, pentru încălcarea reglementărilor naţionale şi europene din domeniul concurenţei, prin coordonarea comportamentelor pe piaţă, în vederea majorării tarifelor la asigurările obligatorii de răspundere civilă (RCA)”, arată COTAR. 
 

400 de euro, preţul mediu al RCA

 
Transportatorii anunţau recent că asigurătorii doresc liberalizarea preţului RCA, astfel încât poliţa să se scumpească, iar despăgubirile să scadă. „Pe de o parte, asigurătorii solicită liberalizarea preţului RCA, astfel încât acesta să poată creşte după pofta asigurătorului, fără niciun fel de regulă şi fără ca veşnic neputincioasa Autoritate de Supraveghere Financiară (ASF) să mai poată schiţa vreun gest împotriva valului de creştere a tarifului RCA care va urma treptat, în următorii 5 ani. Este foarte probabil ca, în cazul adoptării de către Parlamentul României a propunerilor Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare-Reasigurare (UNSAR), preţul mediu al poliţei RCA să ajungă în următorii ani la nivelul preţului din ţările vest europene, respectiv, la aproximativ 400 de euro/RCA”, mai susţineau transportatorii.
 
La rândul ei Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare-Reasigurare din România susţine că poliţele RCA au acoperit, acoperă şi vor acoperi în continuare 100% pagubele rezultate în accidentele auto.
 

ASF nu prea a făcut nimic în privinţa RCA

 
Sorin Mierlea, preşedintele Infocons, susţine că tot sistemul din jurul asigurărilor auto obligatorii este viciat. „În primul rând, avem de-a face cu un sistem care nu s-a aliniat celui din Europa, care funcţionează corect, fără sincope. Toată problema este în ograda ASF, care nu a prea făcut nimic în acest sens. Cei de acolo s-au ocupat mai mult cu veşnicele lupte intestine decât cu reglementarea RCA. Asigurătorii se plâng că sunt mulţi care circulă fără RCA şi că din acest motiv piaţa se distorsionează. Există sisteme informatice care pot fi utilizate pentru depistarea celor care nu au RCA. S-ar putea utiliza chiar şi acele camere pentru depistarea celor fără rovinietă. Şi atunci nu ar mai exista aşa multe evenimente rutiere în care sunt implicate vehicule neasigurate. Dar nu s-a făcut nimic, asigurarea RCA nu a fost corect reglementată de ASF timp de ani de zile. Cel mai corect ar fi să se adopte sistemul european, cel al unei asigurări rezultate din combinarea poliţei obligatorii RCA cu un contract opţional de tip CASCO. Toată lumea ar avea de câştigat. Oricum, dacă nu se face ceva în acest sens, omul cinstit, bun plătitor, va continua să scoată aiurea din buzunar o grămadă de bani pentru această poliţă obligatorie”, a precizat Sorin Mierlea. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: