Cum a fost „modernizat“ transportul public din Vaslui cu 5,5 milioane de euro. Afacerea troleibuzelor care s-au stricat după doar 2 luni

Cum a fost „modernizat“ transportul public din Vaslui cu 5,5 milioane de euro. Afacerea troleibuzelor care s-au stricat după doar 2 luni

Terminalul intermodal şi două dintre troleibuze

La aproape un an de la finalizarea proiectului privind reabilitarea şi modernizarea infrastructurii de transport public în Vaslui, călătorii circulă în aceleaşi condiţii vitrege, în timp ce troleibuzele care ar fi trebuit să îmbunătăţească condiţiile de transport au cedat după doar două luni de exploatare. Terminalul intermodal nu a fost dat nici până în prezent în folosinţă, călătorii aşteptând autobuzele la colţ de stradă, în aer liber.

Ştiri pe aceeaşi temă

La sfârşitul anului trecut, municipalitatea din Vaslui anunţa închiderea proiectului „Reabilitare, modernizare şi extindere infrastructură de transport public cu crearea unui terminal intermodal, precum şi reabilitarea, extinderea iluminatului public în municipiul Vaslui".

Proiectul, finantat din Fondul European de Dezvoltare, cu o valoare totală de 24.651.400 lei, a presupus extinderea a 4.000 metri linie de troleibuz, extinderea a 4.130 metri iluminat public, reabilitarea a 9.550 metri de linie de troleibuz, montarea a 285 corpuri de iluminat, dar şi construirea unui terminal intermodal pe o suprafaţă de 19.505 metri (cladirea principală cu functiunea terminal intermodal şi o clădire secundară – vestiare pentru personal). 

Practic, prin acest proiect municipalitatea vasluiană readucea la viaţă transportul cu troleibuzul în Vaslui, care fusese sistat în anul 2009. 

Deşi finalizat la sfârşitul anului trecut, proiectul privind reabilitarea transportului public s-a dovedit a fi, cel puţin până în prezent, un fiasco. Şi asta pentru că în proiectul iniţial nu au fost prevăzute şi sumele necesare achiziţionării troleibuzelor, acestea  fiind achiziţionate ulterior din fonduri locale. 

Dacă în cursul derulării proiectului oficialii din Vaslui vorbeau de achiziţionarea a cinci troleibuze noi, în final au cumpărat trei, toate la mâna a doua. Cele trei troleibuze, cu an de fabricaţie 1991, 1993 şi 1994 au fost achiziţionate din Austria şi au cedat după doar două luni de exploatare, perioadă în care au funcţionat cu rândul. Terminalul intermodal, care ar fi trebuit să ofere condiţii civilizate călătorilor care aşteaptă mijloacele de transport în staţia de plecare nu a fost deschis nici până în prezent.


Oficialităţile din Vaslui evită să ofere explicaţii clare în legătură cu situaţia noilor troleibuze a căror exploatare a fost sistată în luna august şi a clădirii uriaşe care zace nefolosită, în timp ce călătorii aşteaptă autobuzele şi microbuzele în aer liber.

Troleibuze second hand: componente prea vechi pentru piaţa modernă

Societatea care asigură transportul public în Vaslui, SC Transurb SA, aflată în subordinea Consiliului Local, este condusă de Iulian Creţu. Acesta invocă faptul că cele trei troleibuze puse în funcţiune în luna iunie se află "în verificări logistice". Tot Iulian Creţu a invocat că s-a ales varianta troleielor second hand pentru că erau mai ieftine. 

Specialiştii afirmă, însă, că alegerea celor trei troleibuze a fost una neinspirată şi s-a optat pentru această variantă deoarece proiectul risca să nu fie dat în folosinţă în termenul prevăzut, Transurb riscând să restituie fondurile europene. 

Astfel, s-a ales pentru soluţia de avarie a troleibuzelor second hand. În iulie 2005, Transurb a atribuit societăţii Best Omnibus Sibiu, un intermediar de autobuze şi troleibuze rulate, contractul privind furnizarea celor trei troleibuze. Procedura a fost de tip cerere de oferta, deoarece valoarea estimată de autoritatea contractantă era de 332.745 de lei, nefiind obligatorie licitaţia. Astfel, preţul unul troleibuz a ajuns la 27.000 euro.

Intermediarul din Sibiu a achiziţionat cele trei troleibuzee de tip ÖAF Gräf & Stift GE 112 M16, articulate (16,614 m), cu trepte, din Salzburg (Austria), fiind aduse în ţară la începutul lunii septembrie 2015. După sosirea în ţară, au fost revopsite şi setate afişajele electronice, ajungând la Vaslui pe 15 octombrie 2015. Primele curse de probă cu cele trei troleibuze au avut loc abia în luna mai 2016 şi asta pentru că, după achiziţionarea troleibuzelor, reprezentanţii Transurb au constatat că nu le pot folosi la reţeaua ce tocmai a fost reabilitată. 

Trase pe dreapta după două luni

Staţia de redresare pentru reteaua de troleibuze din Vaslui a fost construită şi concepută la momentul inaugurarii singurei linii de troleibuze din Vaslui, în 1994, la o tensiune de 750 Vcc, deoarece troleibuzele romanesti DAC/Rocar funcţionau la acea tensiune. Troleibuzele second-hand aduse din Austria, ca majoritatea troleibuzele noi care se produc în Europa, funcţionează la tensiunea de 600 Vcc.


Pentru schimbarea transformatoarelor au fost necesare noi fonduri, care "au scăpat" proiectului iniţial. După o aşteptare îndelungată, la începutul lunii mai 2016 a sosit la Vaslui reprezentantul austriac al producătorului de troleibuze, precum şi specialişti de la RATP Iaşi, care au ajutat la verificarea şi punerea în funcţiune a troleibuzelor. S-a reuşit rulajul cu două dintre ele, care au intrat în circuitul transportului public în luna iunie. În august însă şi acestea au fost trase pe dreapta. 

Troleibuzele achizitionate întâmpină probleme din cauza componentelor electronice depaşite ce compun echipamentele de control al tracţiunii şi de alimentare a auxiliarelor, care se găsesc greu pe piaţă, spun specialiştii. 

Terminalul ultramodern, închis. Călătorii, în frig

În privinţa clădirii, denumită pompos terminal intermodal, reprezentanţii Transurb şi-au declinat "competenţa" către Primăria Vaslui.

Vasile Pavăl, primarul municipiului Vaslui, contactat de reporterii "Adevărul", a dat asigurări încă de acum câteva săptămâni că terminalul intermodal de la Transurb va fi dat în folosinţă "în cel mai scurt timp".

  

"Se aşteaptă avize de la ISU, care urmează să fie eliberate în perioada imediat următoare", a declarat primarul municipiului Vaslui, Vasile Pavăl.

Reprezentanţii Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Vaslui au transmis într-un răspuns furnizat "Adevărul" că Transurb nici măcat nu a depus documentaţia în vederea autorizării ISU, fiind eliberat doar avizul de principiu odată cu începerea construcţiei, în 2010.

Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ”Podul Înalt” al judeţului Vaslui, a eliberat în data de 12.05.2010 avizul de securitate la incendiu pentru proiectul „ Reabilitare, modernizare şi extindere infrastructură de transport public cu crearea unui terminal intermodal precum şi reabilitare şi extindere iluminat public în municipiul Vaslui”. 

"Până la momentul de faţă, investitorul nu a depus documentaţia completă în vederea obţinerii autorizaţiei de securitate la incendiu pentru investiţia sus menţionată, conform Normelor metodologice privind avizarea şi autorizarea de securitate la incendiu şi protecţie civilă aprobate prin O.M.A.I. 129  din 25 august 2016.Totodată, vă comunicăm că personalul de specialitate din cadrul inspectoratului a venit în sprijinul investitorului prin acordarea de  asistenţă tehnică de specialitate privind obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu, care este actul  administrativ prin care se certifică  în urma verificărilor în teren şi a documentelor depuse, realizarea măsurilor de apărare împotriva incendiilor pentru îndeplinirea cerinţei esenţiale securitate la incendiu", se arată în răspunsul transmis de ISU Vaslui ziarului "Adevărul".

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: