Legendarul „Pelican” a fost restaurat şi revine pe Bega. Vaporul e pregătit să ducă pasagerii în Serbia FOTO

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Vaporul Pelican a fost restaurat şi revine pe Bega FOTO Ş. Both
Vaporul Pelican a fost restaurat şi revine pe Bega FOTO Ş. Both

Bătrânul „Pelican”, care a marcat mai multe generaţii de bănăţeni, fiind una din ambarcaţiunile ce ofereau transport de persoane şi plimbări de agrement pe Bega, revine pe apă după aproape zece ani.

Vaporul „Pelican” a fost construit în anul 1966 pe şantierul naval din Giurgiu, fiind iniţial folosit pentru transporturi în Delta Dunării. În anii ‘80, a fost adus la Timişoara, pentru a face curse speciale pe Bega. La început, ducea călătorii pe ruta Timişoara-Sânmihaiul Român, devenind după Revoluţie restaurant plutitor pe Bega.

GALERIE FOTO CU PELICANUL RESTAURAT

În ultimii ani, era tot mai puţin folosit, iar în perioada anilor 2010 a devenit doar o simplă terasă, lângă podul Mihai Viteazul. Povestea lui părea că e la final atunci când a luat foc în toamna anului 2012. Pelicanul a fost cumpărat la preţ de fier vechi în 2013 de către cei de la cafeneaua D’Arc cu intenţia de a-l reface şi de a-l pune din nou pe Bega. A durat aproape zece ani ca Pelicanul să revină pe apă. 

“Arată un pic diferit acum, după restaurare. Interiorul a fost modificat, motorul a trebuit schimbat, era şi un motor de generaţie foarte veche. Consuma mai mult ulei decât motorină. Am luat un Volvo Penta de 6.000 de centimetri cubi. La început, după ce am luat noi vaporul, l-am dus la sablat, să putem vedea ce rămâne după curăţire. Ne-am speriat ce a rămas! Am dat peste el un grund şi l-am lăsat aşa, mulţi ani. La un moment dat, cei de la fabrica UMT, unde am dus vaporul, ne-au spus că ei se mută. A trebuit să vedem ce facem cu el, aşa că ne-am apucat de el şi l-am transportat într-o altă locaţie. Se fac doi ani de când lucrăm la el. Am făcut partea de tinichigerie, am schimbat tabla, am făcut structura din spate. Am modificat interiorul. Practic, am tăiat cabina în două, am făcut nişte permutări, sperăm că a ieşit bine. Ne place să-i spunem un loc mobil de evenimente”, a declarat Zoran Bugarschi de la D’arc.

„Ideea era să-l salvăm, nu să-l tăiem la fier vechi"

Vaporul va ajunge pe Bega la sfârşitul acestei săptămâni. Vor urma o serie de teste şi inspecţii care se vor face în prezenţa reprezentanţilor Căpităniei Portului Timişoara. Planuri sunt multe, odată cu repararea ecluzei de la Sânmihaiu Român şi redeschiderea navigaţiei internaţionale pe Bega.

“Pelicanul poate fi considerat ca parte din patrimoniul local. Anul acesta va fi o provocare pentru el şi pentru toţi cei din jurul lui. Ideea noastră era să salvăm Pelicanul, să nu-l tăiem la fier vechi. Acolo ajungea. În curând ecluza de la Sânmihai o să funcionete - au termen în decembrie. Mai aşteptăm să se deschidă şi punctul de frontieră cu Serbia. Visul nostru e să mergem la o plaşcaviţa în Serbia, la Zrenjanin”, a mai spus Zoran Bugarschi.

Vaporul Pelican a fost restaurat şi revine pe Bega

„Visul nostru e să mergem la o pleşcaviţa în Serbia”  

Vaporul Pelican urmează să fie ancorat, în această săptămână, în spatele barjei de la Dar’c pe mal, din spatele Catedralei. Planuri sunt multe, odată cu repararea ecluzei de la Sânmihaiu Român şi redeschiderea navigaţiei internaţionale pe Bega.

“Pelicanul poate fi considerat ca parte din patrimoniul local. Anul acesta va fi o provocare el şi pentru toţi cei din jurul lui. Ideea noastră era să salvăm Pelicanul. Să nu-l tăiem la fier vechi. Acolo ajungea. În curând ecluza de la Sânmihai o să funcionete - au termen în decembrie. Mai aşteptăm să se deschidă şi punctul de frontieră cu Serbia. Visul nostru e să mergem la o pleşcaviţa în Serbia, la Zrenjanin”, a mai spus Zoran Bugarschi.

 

Vaporul Pelican a fost restaurat şi revine pe Bega

Vor urma o serie de teste şi inspecţii care se vor face în prezenţa reprezentanţilor Căpităniei Portului Timişoara. 

„Tot ce era de făcut pe uscat, e făcut. Mai sunt de făcut inspecţii pe apă, o analiză a înclinaţiei şi altele. Vin de la Bucureşti, de la Severin şi Brăila să ne autorizeze. E mult mai complicat decât ne aşteptam. Nu vreau să vorbim de cât a costat, pentru că a ieşit dublu pe când ne imaginam”, a mai afirmat Zoran Bugarschi.


Din echipa de proiectare şi design fac parte arhitectul Bogdan Demetrescu (de la D.Proiect), Dan Crâsnic, Sasa Moza, Zoran Bugarschi şi Mircea Orgovici. 

Vaporul Pelican a fost restaurat şi revine pe Bega

Cafeneaua Dar’ din Piaţa Unirii a mai fost premiată, în 2002, cu o diplomă de execelenţă din partea Asociaţiei Urbaniştilor din România pentru bune practici în regenerare urbană prin revitalizarea spaţiilor publice din Timişoara. 

Vaporul Pelican a fost restaurat şi revine pe Bega
Vaporul Pelican a fost restaurat şi revine pe Bega
Vaporul Pelican a fost restaurat şi revine pe Bega
Vaporul Pelican a fost restaurat şi revine pe Bega
Vaporul Pelican a fost restaurat şi revine pe Bega
Vaporul Pelican a fost restaurat şi revine pe Bega
Vaporul Pelican a fost restaurat şi revine pe Bega
Vaporul Pelican a fost restaurat şi revine pe Bega

Vă recomandăm să mai citiţi:

Cum se va lega Timişoara de Dunăre. „Se va putea ajunge cu vaporul la Belgrad, Budapesta sau Viena“

Legendarul vapor „Pelican“, mistuit de un incendiu, va reveni pe canalul Bega. Ambarcaţiunea se află la reparat într-o hală de la fabrica UMT

FOTO VIDEO Au revenit vaporaşele pe Bega. Vremea superbă i-a îmbiat pe timişoreni să stea la coadă pentru plimbări pe apă

FOTO VIDEO Timişoara, primul oraş din România cu transport în comun pe apă. Au început să circule vaporaşele cu pasageri pe Bega

VIDEO Primul oraş din România în care se face transport în comun pe apă. Cum arată o cursă cu vaporaşul pe Bega


 

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite