Luna Șes – proiectul catastrofă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Consilierii locali negreșteni inspectând unul dintre puținele capitole realizate ale proiectului, podurile peste Talna (Foto: Primăria Negrești-Oaș)
Consilierii locali negreșteni inspectând unul dintre puținele capitole realizate ale proiectului, podurile peste Talna (Foto: Primăria Negrești-Oaș)

Pârtie de schi neomologabilă, proiect incomplet pentru canalizare și cele mai importante licitații anulate. La aproape zece ani de la demararea proiectului stațiunii de schi din Țara Oașului, la Luna nu s-a schiat un metru. 

Inițiat în 2002 ca proiect comun al județelor Satu Mare și Maramureș, Proiectul Luna Șes – Borșa a fost crăpat în două, și-a epuizat finanțarea europeană, care a fost înlocuită cu bani de la Guvern și fonduri locale și a avut două licitații anulate în 2011. Anul trecut, realizarea drumului de acces la baza pârtiei de schi a fost atribuită prin licitație, dar executantul a aflat doar în timpul lucrărilor că trebuie să sape drumul în stâncă. Consiliul Județean îl prezentase la licitație ca drum de pământ. În 2011, instalația de telescaun stă ruginită într-un depozit din Negrești-Oaș, iar Consiliul Județean Satu Mare și Consiliul Local au avut o nouă revelație: pârtia de schi are porțiuni impracticabile, deci trebuie redesenată pentru a putea fi omologată. Nu oricum, ci pe același traseu, întrucât ruta telescaunului este deja stabilită, iar telescaunul  - plătit. Proiectul a încasat ultimele șuturi în dos în acest an. Lictația pentru electrificarea zonei a fost anulată, licitația pentru amenajarea pârtiei de schi și montarea telescaunului este contestată iar proiectul rețelei de canalizare, conceput greșit, se oprește la doi kilometri de canalizarea orașului Negrești-Oaș.

În 2011, la nouă ani de la demararea proiectului, autoritățile locale și județene care coordonează proiectul au aflat că pârtia de schi nu este omologabilă. Fulop Szabolcs, șeful Salvamontului în județul Satu Mare, a declarat pentru Adevărul de Transilvania că în momentul de față caută soluții pentru redesenarea traseului de coborâre. „Traseul telescaunului este desenat, avem punctul de pornire și sosire, deci căutăm soluții grafice pentru a reduce înclinarea pantei, care are porțiuni accesibile doar schiorilor avansați” a declarat Fulop. Potrivit afirmaților sale, fără actualele intervenții, pârtia nu va putea fi omologată. „Prima pârtie de schi din proiect avea stipulată lungimea de 800 de metri, dar erau zone cu bolovani și pantă imposibilă. Varianta a doua, care se apropie de omologare, are aproape 1300 de metri, însă continuăm să lucrăm pentru a o aduce la cote omologabile” afirmă Fulop. Pârtia are două porțiuni cu pantă prea abruptă, la pornire și la jumătatea traseului, și zone cu bolovani.
Primarul orașului Negrești-Oaș susține că nu e nimeni vinovat pentru vechiul proiect al pârtiei. „Deci se întâmplă în felul următor, într-adevăr traseul vechi, care s-a făcut în vremea comunismului, era dificil și riscam să fie numai pentru schiori buni, astfel că am făcut demersuri să schimbăm traseul. Creștem și lungimea pârtiei la 1600 de metri, și rezolvăm și problema înclinației” spune Nicolae Bura.
Toate licitațiile din 2011 au fost contestate
În 19 mai, Consiliul Județean a scos la licitație atribuirea contractului pentru lucrările de alimentare cu energie electrică a zonei turistice Luna Șes, cu o valoare estimată la 5,7 milioane de lei. În iunie, licitația a fost anulată de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), iar procedura de licitație a fost reluată. „Instanța a hotărât că licitația trebuie refăcută după o solicitare de la o firmă din Baia Mare. N-am făcut altceva decât să ne supunem hotărârii” a declarat vicepreședintele Consiliului Județean, Mircea Govor. Cea de-a doua deschidere a ofertelor este programată în data de 18 octombrie. Lucările la telescaun bat și ele pasul pe loc. Acomin & Leitner, societățile care au câștigat, în asociere, în defavoarea Tehnic Asist, contractul de montarea a instalației de transport pe cablu, amenajarea pârtiei de schi și a sistemului  de înzăpezire, cu o valoare estimată este de 25,8 milioane de lei, stau și ele, în așteptarea unei soluții de la CNSC, după ce botoșănenii de la Tehnic Asist au contestat licitația. Execuția clădirii administrative a stațiunii nu a fost încă scoasă la licitație, iar execuția drumului Negrești-Oaș -Luna bate pasul pe loc. Executantul, societatea Drum Construct, a solicitat suplimentarea banilor alocați execuției drumului, de la 14,9 la 15,1 milioane de lei, după ce a descoperit că proiectul Consiliului Județean nu corespundea realității din teren. „Drumul trebuie săpat în stâncă, trei din cei opt kilometri. Am cerut suplimentare de la buget cu 200.000 de acum două luni dar nu știu ce se întâmplă” a declarat Dumitru Ardelean, administratorul societății. Telescaunul, care a costat aproximativ un milion de euro, a ruginit într-un depozit Petrom din Negrești-Oaș. Primarul Nicolae Bura a declarat că reparațiile vor costa „câteva zeci de mii de euro”.
ISTORIA ÎN CIFRE A UNUI PROIECT RATAT
În graba de a prinde finanțarea prin Programul national PHARE 2002, proiectul „Dezvoltarea Zonei Turistice Luna Ses – Borșa” a fost cuprins în Memorandumul de Finanțare din 11 Decembrie 2002 dintre Guvernul României și Comisia Europeană pentru Dezvoltarea Infrastructurii Regionale și Locale. În 29 noiembrie 2004, Ministerul Integrării Europene a încheiat contractul de lucrări cu firma Efklidis SA Grecia. Valoarea totală a contractului pentru partea județului Satu Mare a fost de a fost de 8,92 milioane de euro, o parte din co-finanțarea locală fiind asigurată prin Ordonanța de Guvern din 16 noiembrie 2004, 1,38 milioane euro. Lucrările au fost demarate în 11 ianuarie 2005. Termenul inițial de finalizare a lucrărilor, iulie 2006, a fost prelungit de două ori, ajungând la noiembrie 2007. În 4 octombrie 2007, contractual cu Efkidis a fost reziliat, iar proiectul interjudețean a fost scindat.

În 2007 Consiliul Local Negresti-Oaș a primit 8.7 milioane de lei din Fondul de rezervă bugetară al Guvernului pentru continuarea lucrărilor și evitarea rambursării celor 2,5 milioane de euro cheltuite din fondurile Phare către Comisia Europeană. Potrivit CJ, în momentul de față, pentru finalizarea obiectivului mai sunt necesare 40 de milioane de lei, adică alte aproximativ nouă milioane de euro, pentru montarea telescaunului, amenajarea pârtiei, iluminatul pârtiei şi înzăpezirea (5 milioane), amenajarea lacului de acumulare pentru înzăpezire şi alimentare cu apă (1,5 milioane), alimentarea cu energie electrică (1,3 milioane), achiziţionarea utilajelor aferente şi construcția clădirii administrative (1,2 milioane). La nouă ani de la demararea proiectului, în stațiunea Luna Șes nu s-a realizat încă 50% din proiect.

Satu Mare



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite